Ekoelement (ekologický prvek)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Principy fytoindikace
Advertisements

2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_18_LESY MÍRNÉHO PÁSU TEMA:Přírodní obraz.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Pouště a polopouště.
KRKONOŠSKÝ NÁRODNÍ PARK Linda Kotounová Šárka Háková.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Vegetační stupně, trofické a hydrické řady na příkladu střední Evropy Sestavil RNDr. Martin Culek, Ph.D. s využitím podkladů RNDr. Ing. M. Kynčla (str.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Senzory pro EZS.
Lesy mírného pásu.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Podnebné pásy – tropický pás
EKOLOGIE (oikos = dům; logos – slovo)
ZVLÁŠTNÍ TYPY LOTICKÝCH HABITATŮ
Savci biomů světa 8. ročník.
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
Přizpůsobivost rostlin
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Ekologické faktory zdroje a podmínky existence
VY_32_INOVACE_16_PŘV_LES
VY_32_INOVACE_ Podnebí mírného pásma Autor
Vlastnosti plynů.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Statistické pojmy. Statistické pojmy Statistika - vědní obor zabývající se zkoumáním jevů, které mají hromadný charakter Pojem statistika slouží k.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
VÝŠKOVÁ STUPŇOVITOST V ČR
Ekologická valence.
Základní společenstva - lesy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Návykové látky Název projektu: OP VK
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní škola, Hradec Králové
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název prezentace (DUMu):
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Biomy.
Různé podmínky života na Zemi
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_113_PR4 Předmět: Přírodověda.
STULÍK ŽLUTÝ BLATOUCH BAHENNÍ
Zeměpis – živé a neživé složky krajiny
Rozbor některých konkrétních ekosystémů
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Minerální látky jako podmínka života
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
Měření elektrického odporu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
prof. Alois Zlatník * Dvůr Králové nad Labem
Kůrovcová situace v NPŠ v roce 2009
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_18.
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Les Porost dřevin v němž je vyvinuto stromové patro a stromy dosahují výšky alespoň 5 m a zápoj korun je 25 % Složitý ekosystém tvořený: Fytocenózou =
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Vlastnosti plynů.
VLASTNOSTI KAPALIN
Neživá příroda - vzduch
Abiotický faktor voda.
Pedologie = půdoznalství
Zvukové jevy.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Fytoindikace Na základě znalostí ekologických nároků druhů lze hodnotit vlastnosti stanoviště. Ekoelement (ekologický prvek) - třídění druhů dle jejich vztahu k charakteristikám prostředí  Základ fytoindikace Druhy stenoekní Druhy euryekní Ubiquisté – všudybylové

Ekologická amplituda druhu (Slavíková 1986, Ekologie rostlin) Pozor!!! Přírodní podmínky v zájmovém území (např. ČR) nemusí pokrývat celou amplitudu … když pojedeme do jiné části areálu, může se druh chovat jinak.

Quercus pubescens V ČR nízký vzrůst, termofytikum, převážně výhřevná a bazická stanoviště V mediteránu velký strom osidlujíci celou řadu stanovišť http://chorologie.biologie.uni-halle.de

Carex humilis – ostřice nízká (Cyperaceae)‏ C4 1(3) AB-D 2 www.botany.cz

Reliktní bory – Veľká Fatra

Vztahy k jednotlivým faktorům: 2. vlhkost Hydrofyty (vodní rostliny) Nympheidy (koření ve dně, ale vzplývají) Elodeoidy (koření a jsou pod hladinou) Lemnoidy (plavou na hladině) Persicaria amphibia je mezi nympheidem hygrofytem Hygrofyty Druhy vodou ovlivněných stanovišť Mezofyty Normální hydrické podmínky (bez vláhového deficitu i přídatná voda) Xerofyty Snášejí vysychání (např. psamofyty, petrofyty)

Vztahy k jednotlivým faktorům: 3. světlo Heliofyty světlomilné druhy (často druhy otevřené krajiny) Sciofyty druhy stinné (typické druhy lesní) Heliosciofyty (druhy lesní i otevřené krajiny)

Vztahy k jednotlivým faktorům: 4. Vztah k půdní reakci Acidofyty druhy kyselých substrátů Druhy středně až mírně kyselých půd většina druhů, pH 4,5 – 6,5 Neutrofyty půdy s pH 6,5 – 7,2 Alkalofyty půdy s pH nad 7,2 halofyty, hadcoví specialisté

Vztahy k jednotlivým faktorům: 5. Zásobenost živinami Oligotrofofyty druhy chudých půd Mezotrofofyty druhy středně bohatých půd Eutrofofyty druhy bohatých půd Megatrofofyty druhy velmi bohatých půd 6. vztahy ke konkrétnímu prvku Druhy kalcifilní (fobní), nitrofilní (fobní…)

Species traits (vlastnosti druhu) Společenstvo organizmů posuzujeme na základě vlastností jeho komponentů 1. Ekologické nároky Lze převést do relativních stupnici Ellenbergovy indikační hodnoty (1 – 9 pro daný faktor) Nadstavbové jednotky GBC systému 2. Způsob šíření diaspor 3. Životní strategie…

Geobiocenologický klasifikační systém Základní jednotka systému: STG = SKUPINA TYPŮ GEOBIOCÉNŮ Odvození STG závisí na EKOTOPU  vyjádřen tzv. nadstavbovými jednotkami Ekotop klima živiny voda vegetační stupeň trofická řada hydrická řada (2)3 BC–C (4)5a = geobiocenologická formule

Vegetační stupně nižší polohy střední polohy horské polohy vyjadřují rozdíly přírodní vegetace v závislosti na výškovém a expozičním klimatu Klimatický výškový gradient: Teplota: 0,6 – 1,0 C/100 m Srážky: cca 60 mm/100m 1. dubový 2. buko-dubový 3. dubo-bukový 4. bukový 5. jedlo-bukový 6. smrko-jedlo-bukový 7. smrkový 8. klečový nižší polohy střední polohy horské polohy 12

Trofické řady Trofická řada A – oligotrofní (chudá a kyselá) Trofické řady vyjadřují podmínky bioty dané obsahem živin v půdě a půdní reakcí Trofická řada A – oligotrofní (chudá a kyselá) Trofická meziřada AB – oligotrofně mezotrofní Trofická řada B – mezotrofní (středně bohatá) Trofická meziřada BC – mezotrofně nitrofilní Trofická řada C – nitrofilní (obohacená dusíkem) Trofická meziřada CD – nitrofilně bazická Trofická řada D – bazická (na bazických horninách, bázemi bohatá) Trofická meziřada BD – mezotrofně bazická 13

Hydrické řady řada 1 – zakrslá (suchá) řada 2 – omezená Charakterizují vlhkostní režim půd řada 1 – zakrslá (suchá) řada 2 – omezená řada 3 – normální řada 4 – zamokřená řada 5 – mokrá 5a – s proudící vodou 5b – se stagnující vodou řada 6 – rašelinná 14

Studenti GBC zpracovali fytocenologické zápisy do seminární práce Studenti GBC zpracovali fytocenologické zápisy do seminární práce. Orientačně se zabývali i živočišnou složkou. V jaké geobiocenóze se pohybovali a je v zápisech vše správně?