Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_028_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Obecné úvahy o jazyce Václav Ort.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozbor neuměleckého textu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Nářečí v Čechách a na Moravě
NÁRODNÍ JAZYK jazyk, který používají příslušníci jednoho národa
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
Útvary národního jazyka
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Kolik řečí znáš Petr Machala.
Nářečí Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
Obecné výklady o českém jazyce
Mateřský jazyk.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 09Číslo.
ROZVRSTVENÍ ČESKÉHO JAZYKA
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Útvary národního jazyka, cvičení. Národní jazyk Jeden ze základních znaků národa Vyvíjí se s vývojem společnosti Společný pro všechny příslušníky národa,
Nářečí češtiny Autor © Mgr. Alexandra Pospíšilová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Současný český jazyk 5 Stylistika Marek Lollok. Literatura - Stylistika češtiny. Eva Minářová. 1. vyd. Brno: PdF, MU, ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Mluvnické významy zájmen Autor Fulínová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Větné rozbory pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Větný rozbor č.10 Autor Fulínová.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Útvary.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
DRUHY ČÍSLOVEK Tvarosloví
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Rozvrstvení národního jazyka
Slova s citovým zabarvením VY_32_INOVACE_7
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Autor © Mgr. Alexandra Pospíšilová
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
Národní jazyk a jeho útvary
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
JAZYK A JEHO ÚTVARY.
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Slohové rozvrstvení slovní zásoby
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Poloha České republiky
Dostupné z Metodického portálu
Charaktristika češtiny, národní jazyk a jeho útvary
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Národní jazyk VY_32_INOVACE_34_680
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_02_Spisovná čeština Autor Fulínová Šárka

Šárka Fulínová 2.ZŠ Dobříš SPISOVNÁ ČEŠTINA Šárka Fulínová 2.ZŠ Dobříš

Je celonárodní dorozumívací prostředek a je na celém území jednotná. SPISOVNÁ ČEŠTINA (spisovný jazyk) Je celonárodní dorozumívací prostředek a je na celém území jednotná.

MLUVA NESPISOVNÁ SLANG -zájmových skupin ARGOT NÁŘEČÍ OBECNÁ ČEŠTINA PROFESNÍ MLUVA -povolání ARGOT např.: zlodějský

Obecná čeština Je nejrozšířenější podoba běžné dorozumívací mluvy na českém území vůbec (na podkladě středočeského nářečí). Nářečí Se užívají k dorozumívání při běžném, každodenním styku vždy jen na určité části jazykového území.

Nářečí dělíme: ČESKÁ LAŠSKÁ HANÁCKÁ PODKRKONOŠSKÉ + CHODSKÉ MORAVSKOSLOVENSKÁ LAŠSKÁ

NÁŘEČÍ = DIALEKT Dialektologie = nauka o nářečí. Nářečí a obecná čeština se užívají v umělecké literatuře, a to k charakteristice prostředí a postav.

„Vidíš, že nemám čas, Honzo. Posaď se a dej si sklenici PŘEVEĎTE TEXT Z NESPISOVNÉ ČEŠTINY DO SPISOVNÉ. „Vidíš, že nemám čas, Honzo. Posaď se a dej si sklenici mlíka, jseš ňákej zchvácenej. Ty jsi makal, jo? Přinutili tě sprintovat až vod vašeho baráku? Tedy připadáš mi děsně uhozenej, kvůli kočce takhle pádíš. Posaď se a neotrvuj. Vypadáš nakvajznutě, vždyť vona nezdrhne.“

„Vidíš, že nemám čas, Honzo. Posaď se a dej si ŘEŠENÍ „Vidíš, že nemám čas, Honzo. Posaď se a dej si sklenici mléka, jsi nějaký zchvácený i schvácený. Ty jsi pracoval, ano? Přinutili tě sprintovat až od vašeho domu? Tedy připadáš mi hodně nerozumný, kvůli kočce takto utíkáš. Posaď se a neobtěžuj. Vypadáš dost rozzlobeně, vždyť ona neuteče.“