Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Proč znalostní ekonomika ? silná konkurence post krizový vývoj efektivní výroba a prodej
tzv. „Strategické trendy“ 60-ies 70-ies 80-ies 90-ies 00-ies výkonnost výkonnost + kvalita výkonnost + kvalita flexibilita výkonnost + kvalita flexibilita inovativnost výkonnost + kvalita flexibilita inovativnost interaktivita Zdroj Dr. Krátký, VŠEM
Nejde o povinnost pouze personálního oddělení Typy práce s lidmi Nejde o povinnost pouze personálního oddělení závisí na podniku, kultuře, top managementu… lidský kapitál + společenský kapitál + organizační kapitál personální administrativa personální řízení řízení lidských zdrojů řízení intelektuálního kapitálu
Rozhodování Komunikace Lidský Z D R O J E C Í L E faktor Kontrola Plánování Organizování a vedení Kontrola Rozhodování Komunikace Lidský faktor Z D R O J E C Í L E
Role personálního útvaru B C D Role personálního útvaru Zdroj: upraveno podle ULRICH Dave, 2009. Mistrovské řízení lidských zdrojů. Praha: Grada Publishing, s. 45. ISBN 978-80-247-3058-5.
Management znalostí získat tvořit sdílet používat ZNALOSTI
Znalostní pracovník Jak hodnotit znalostní pracovníky? charakter vykonávané práce charakter tacitních znalostí osobnost Jak hodnotit znalostní pracovníky?
Znalost je informace, kterou umím využívat. explicitní znalosti tacitní znalosti implicitní znalosti Znalost je informace, kterou umím využívat.
Vývoj kompetence neuvědoměle nekompetentní uvědoměle nekompetentní uvědoměle kompetentní neuvědoměle kompetentní výkon I II + III IV
Kompetence odborné znalosti dovednosti postoje osobní (morální) vlastnosti ale existuje také množství jiných modelů Reálná úroveň zvládnutí úkolů spojených s pracovním zařazením (Bedrnová, 2007)
Celostní řešení problémů nesprávné věci nesprávně správně nesprávně správné věci správně
Lidské zdroje v organizaci nutný celostní přístup neřešit nejprve detaily, ale podívat se nejprve na cíl. lidé nejsou stroje nutnost komunikovat.
Efektivita řízení intelektuálního kapitálu náklady výnosy ?!
Efektivita řízení intelektuálního kapitálu Ballanced Scorecard zákazníci, inovace a učení, interní procesy, finanční pohled Model EFQM (European Foundation for Quality Manag.)
Národní specifika přístupu k řízení český přístup dodatečná modifikace pravidel, svalování chyb na ostatní nebo na smůlu, snaha rozhodovat bez odpovědnosti, důvěra v napsané, nižší sebevědomí, vnímání problému, ne řešení…