Jak vnímáme hudbu a jak nás hudba ovlivňuje.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak vnímáme hudbu a jak nás hudba ovlivňuje.
Advertisements

Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
Příklad 2 Vypočítej chybějící hodnoty Příklad 4 Reproduktor na koncertu rockové skupiny má akustický výkon 15 W. Jakou hladinu akustické intenzity.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výukový materiál VY_52_INOVACE_27_ Hormony
Senzory pro EZS.
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Architektonická kompozice
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vlastnosti plynů.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Psychotropní látky.
UČENÍ.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Didaktika sportovních činností
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Vliv reklamy na společnost
Vývojová psychologie Prenatální období.
Životní cyklus.
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
OSOBNOST.
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Vlastnosti plynů.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Centra kolegiální podpory
Kognitivní (poznávací) procesy
Muzikoterapie.
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Když vás potká vyhoření
Život bez střeva , Praha.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Zvukové jevy.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Jak vnímáme hudbu a jak nás hudba ovlivňuje.

Vnímáme Harmonii hudby Tonální – atonální Rytmus hudby Melodii hudby Konsonantní – disonantní Tonální – atonální Sedmitónová stupnice je základem pro evropské hudební vnímání ,pokus o vytvoření hudby mimo určitou tóninu vedl do slepé uličky. Tonika musí tvořit základ, k němuž mají ostatní tóny ve skladbě určitý vztah – vytvářející napětí, přinášející rozjasnění, zatemnění, uklidnění apod.  Rytmus hudby Rytmické uspořádání skladby je nezbytné. Jde o základ hudby, sahající do pravěku. Bez pravidelného rytmu jsou skladby prakticky nehratelné, hudba sice může stát na tom, že určité rytmické pravidelnosti porušuje (např. pravidelné střídání těžké a lehké doby), ale určitá pravidelnost musí ve skladbě vždy zůstat, aby neztroskotala na praktické neproveditelnosti. Pokud se skladba rytmicky rozbije, stává se nezajímavou.  Melodii hudby převažuje v orientální kulturní oblasti

Vnímáme Hudební výpověď Tvar hudby (Gestalt)  Barvu hudby - závisí na instrumentaci  Náladu hudby Harmonie, tonalita, rytmus , melodie a barva vytváří specifickou náladu hudby. Hudební výpověď Spojení všech výše uvedených prvků vytváří také specifický Tvar hudby (Gestalt) Vzniká na třech úrovních: Melodie v určitém rytmu je něčím víc než souhrnem tónů (píseň, tanec, pochod, hymna) Hudební věta je něčím víc než souhrnem melodii (Romance, Nokturno, Symfonická báseň) Symfonie (sonáta, koncert, mše) je něčím víc než souhrnem vět (Z Nového světa, Osudová, Patetická, Reqiem) Vnímat jednotlivá témata a jejich vzájemné vztahy v dané skladbě vede k bohatšímu zážitku, vnímáme však především celek (podobně jako v mluvené řeči):

Jak nás hudba ovlivňuje Některé změny působí hudba přímo - působí napři. na mozková centra pohybu a kreativity, jiné změny nepřímo, díky takzvanému efektu transferu, kdy stimulace určitých mozkových center ovlivňuje činnost dalších – např. centra kognitivních schopností a rozvoje inteligence.

Ovlivňuje funkce těla Uvolňuje svalové napětí. Zlepšuje tělesnou a svalovou koordinaci Působí změny tepové frekvence, krevního tlaku a dýchání Ovlivňuje tělesnou teplotu. Ovlivňuje proces trávení Stimuluje mozková centra pohybu, takže při fyzické činnosti excitační hudba výrazně pomáhá. Zvyšuje fyzickou odolnost a vytrvalost, zvyšuje produktivitu práce i učení Dokáže ovlivňovat mozkové vlny. Uklidnění, hluboká relaxace. Zvyšuje hladinu endorfinů a přirozených opiátů, tiší bolest.

Ovlivňuje psychiku člověka Působí náladotvorně Dokáže ve spojení s dýcháním, relaxací nebo pohybem vyvolat léčivé změny vědomí. Pomáhá při léčbě deprese. Pod vedením odborníka je možné pracovat s podvědomím člověka a léčit tak např. posttraumatickou stresovou poruchu.

Ovlivňuje sociální chování Člověk naslouchající svému akustickému prostředí, naslouchající hudbě, je schopen lépe naslouchat ostatním lidem. Lidé pravidelně poslouchající především tzv. vážnou hudbu touží po harmonii se svým okolím a aktivně ji utvářejí. Děti, kterým jsou nabízeny hudební programy, mají mezi sebou méně konfliktů. Společné aktivní provozování hudby a s tím spojené silné hudební zážitky ovlivňují chování člověka ve skupině (v rodině, zaměstnání, mezi přáteli) – identifikace rolí, vztahové tendence, hudební přenos, dynamické učení.

Rozvíjí schopnosti Rozvíjí kreativitu Rozvíjí kognitivní schopnosti Tím, že přináší nový podnět, zážitek, probudí emoce, náladu.   Rozvíjí kognitivní schopnosti Aktivní provozování hudby, která má dostatečně přehlednou formu a strukturu má určitý stupeň předvídatelnosti a přitom není banální a jednoduchá, aby ji čl. vnímal jako zotročující. (hudba období baroka a klasicismu – tzv. Mozartův efekt),

Rozvíjí duchovní rozměr člověka Někdo má s hudbou spojený zážitek transcendence, sebepřekročení k jiné skutečnosti. Pak může zážitek spojený s hudbou člověku pomoci při hledání odpovědí na nejdůležitější otázky lidské existence – otázky smyslu života a smrti. Hudební zážitek může ukázat směr, podpořit motivaci, pomoci uchopit cíl – ideu toho, jaké by to či ono mělo být. Některé skladby se nám stávají citově blízké. Symbolizují nám určité životní etapy, postoje, ideály. Díky hudbě je můžeme znovu prožít, zpracovat, uzavřít.

Škodlivý vliv hudby Vzestupný trend zneužívání hudby jako zvukové kulisy– hudební smog   může být pro člověka obtěžující a znepokojující. Sílu zvuku hudby, která může být vnímána jako hluk, lze odstupňovat: 1. Obtěžující hluk – působí na emocionální stav člověka. Pocit rozmrzelosti nejčastějším důsledkem. Více obtěžuje hluk vyšších frekvencí, proměnlivý a rytmicky nepravidelný. Tolerance obtěžujícího hluku je dána i temperamentem. Extrovertní lidé mají větší schopnost tolerance. Schopnost je ovlivněna i momentálním psychickým stavem, zdravotním stavem, motivací vůči činnosti, která hluk vytváří. Odráží se v interpersonálních vztazích – klesá ochota pomáhat, snižuje se ochota ke kontaktu a míra kooperace.Vzrůstá agrese, kritičtěji hodnotíme druhé.

Škodlivý vliv hudby 2. Rušivý hluk – ovlivňuje pracovní výkon, zužuje zorné pole. Proto s působením hluku stoupá výkonnost u monotónních činností, klesá u těch, které jsou složitější, komplexnější, vyžadují zahrnutí více hledisek najednou. Člověk se může po čase adaptovat, ale hluk si vybírá daň na jeho celkovém stavu, vyčerpání organizmu. Výkon dlouhodobě nelze udržet. 3. Poškozující hluk – negativní vliv na sluchový orgán, který snižuje svou citlivost. Vzniká nebezpeční nevratného poškození vláskových buněk Cortiho orgánu. (Hladiny nad 90 dB). K poškození může dojít buď náhle – akustické trauma, nebo dlouhodobou expozicí – poslechem hlasité hudby. Druhý typ poškození nastává vzhledem propojení sluchové dráhy s řadou mozkových struktur. Může být narušena vegetativní rovnováha organizmu. Při časté expozici nad 60 dB mohou u člověka nastat funkční a posléze i organické poruchy vegetativních funkcí v těle (zažívání, krevní oběh, dýchací obtíže).