Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
subjektivně zabarvený
Advertisements

VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.14 Anotace: Prezentace je zaměřena na líčení, jeho hlavní znaky a funkci. V závěru jsou cvičení, na kterých si žáci mohou procvičit.
POPIS = informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých, o jejich pohybu a činnosti.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_10_JMÉNA,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_02_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_09_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_18_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_17_LITERATURA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_07_NAUKA_O_SLOVNÍ_ZÁSOBĚ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_10_SKLADBA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_20_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_17_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Subjektivně zabarvený popis - líčení
Zvuk a hudba.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
LÍČENÍ VY_12_INOVACE_Rů_I_24 Název projektu: OP VK
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
7. ročník Michaela Hantková
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vlnění Vznik vlnění.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Elektrické pole.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vlastnosti těles a látek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 021
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Opakujeme základní pojmy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 24. 8. 2013 Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_10_SLOH_A_KOMUNIKACE – Subjektivně zabarvený popis = líčení Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SLOH A KOMUNIKACE Subjektivně zabarvený popis = líčení Ročník: 8. ročník Klíčová slova: subjektivně zabarvený popis, líčení, personifikace, synonyma, metafora, přívlastek

ANOTACE Materiál slouží k opakování učiva o líčení z minulého ročníku. Seznamuje s cílem líčení a jazykovými prostředky, které autor líčení používá.

Subjektivně zabarvený popis = líčení SLOH A KOMUNIKACE Subjektivně zabarvený popis = líčení

Líčení s líčením se setkáváme v krásné literatuře autor vyjadřuje své pocity, nálady, myšlenky, představy, vztahy cílem je působit na všechny smysly čtenáře napsat líčení není jednoduché musíme se soustředit na to, že z textu musí být patrné, že jsou to naše vlastní myšlenky popis stejné věci od dvou lidí se může výrazně lišit

neživé věci a zvířata „ožívají“, získávají lidské vlastnosti než začneme psát líčen, zopakujeme si některé jazykové prostředky, které se využívají PERSONIFIKACE neživé věci a zvířata „ožívají“, získávají lidské vlastnosti slunce se schovalo hraje si na schovávanou vykukuje usmívá se, mračí se přikrylo se peřinou dalo si polštář pod hlavu obrázek 1

je pojmenování na základě srovnání, podobnosti PŘIROVNÁNÍ je pojmenování na základě srovnání, podobnosti působí jako oživení textu otevírá široké pole naší představivosti sladký jaké cumel, med hladký jako ledová plocha studený jako psí čumák obrázek 2

přirovnání mají velmi zesílený význam pálí to jako oheň, jako čert NADSÁZKA přirovnání mají velmi zesílený význam pálí to jako oheň, jako čert rýma jako trám flek jako Brno obrázek 3

rozvíjejí podstatná jména (vyjadřují jejich vlastnosti) PŘÍVLASTKY rozvíjejí podstatná jména (vyjadřují jejich vlastnosti) př.: paprsky lechtající štípající pálící usměvavé smutné vykukující obrázek 4

přenášení významu na základě vnější podobnosti METAFORA přenášení významu na základě vnější podobnosti př.: slunce žlutý míč pomeranč penízek na obloze zlatý kočár obrázek 5

slova se stejným nebo podobným významem př.: voda teče bublá SYNONYMA slova se stejným nebo podobným významem př.: voda teče bublá skáče po kamenech plyne utíká padá valí se, převaluje se obrázek 6

POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN 80-7235-103-6. Archiv autora. Slunce a mraky (obrázek 1): AUTOR NEUVEDEN. snaelandsskoli.is [online]. [cit. 24.8.2013]. Dostupný na WWW: http://www.snaelandsskoli.is/index.php?option=com_content&view=article&id=296&Itemid=100019 Pes (obrázek 2): AUTOR NEUVEDEN. slunecnice.bloger.cz [online]. [cit. 24.8.2013]. Dostupný na WWW: http://slunecnice.bloger.cz/fotogalerie.php?i=7679

Čert (obrázek 3) BONTONFILM. abicko.cz [online]. [cit. 24.8.2013]. Dostupný na WWW: http://www.abicko.cz/clanek/precti-si-zabava/11499/jsi-drzy-cert-sedm-nejznamejsich-strasidel.html Slunce s paprsky (obrázek 4): AUTOR NEUVEDEN. osserik.webnode.cz [online]. [cit. 24.8.2013]. Dostupný na WWW: http://osserik.webnode.cz/ Slunce (obrázek 5): AUTOR NEUVEDEN. vesmir.info [online]. [cit. 24.8.2013]. Dostupný na WWW: http://www.vesmir.info/slunce/article-img.slunce.htm?obrid=182 Potok (obrázek 6): PEŇÁS, Jiří. lidovky.cz [online]. [cit. 24.8.2013]. Dostupný na WWW: http://www.lidovky.cz/foto.aspx?foto1=MEV39354d_10_Uneticky_potok.jpg