Pracovní setkání IKAP, 2. 10. 2018 Implementace Krajského akčního plánu Kraje Vysočina I – Učíme se ze života pro život Ing. Zvolánková Adéla Bc. Rabasová Iveta
Body: PROGRAM PREZENTACE Přehled první vlny tvorby metodických nástrojů Shrnutí nároků na metodické nástroje Příklady zajímavých metodických nástrojů Příklady špatné praxe Cílení a požadavky II. etapy Harmonogram tvorby metodických nástrojů Aktivizace nových metodiků 15.5.2019
JAK VZNIKNE METODICKÝ NÁSTROJ Metodik vyhledá vhodný materiál (veřejně dostupný zdroj). Použije strukturu metodického listu pro danou rozvíjenou oblast (v souladu s Manuálem pro vyhledávání a úpravu metodických listů). Metodický nástroj posoudí Věcný koordinátor a Odborný metodický garant. Po kontrole je nástroj schválen. V případě připomínek je materiál vrácen metodikovi k úpravě. Materiál je k dispozici na veřejném úložišti Google Disk. 15.5.2019
METODICKÉ NÁSTROJE – I. etapa AKTIVIZAČNÍ NÁSTROJE Celkem vytvořeno a schváleno 75 metodických nástrojů Rozvíjená oblast Podnikavost – ZŠ 15, SŠ 15 metodických nástrojů Rozvíjená oblast Polytechnika- ZŠ 15, SŠ 9 metodických nástrojů Rozvíjená oblast Kariéra – ZŠ 6, SŠ 15 metodických nástrojů TRANSFEROVÉ NÁSTROJE: Celkem vytvořeno a schváleno 108 metodických nástrojů Rozvíjená oblast Jazyky – SŠ 12 Rozvíjená oblast ICT – ZŠ 15, SŠ 24 Rozvíjená oblast Čtenářská gramotnost – ZŠ 12, SŠ 12 Rozvíjená oblast Matematická gramotnost – ZŠ 18, SŠ 15 15.5.2019
Aktivizační nástroje Rozvoj iniciativy a tvořivosti, výchova k podnikání, utváření podnětného, inspirativního a tvůrčího prostředí, kde se rodí a realizují nové nápady. Zdokonalení v oblasti technických a přírodních věd, schopnost porozumět základním přírodním zákonům a principům, osvojení technických vědomostí a dovedností, naučí se promýšlet a plánovat činnosti. Včasná, kontinuální a systematická práce se žáky a rodiči, podpoří inovaci ŠVP v oblasti utváření profesní profilace a rozvoje kompetencí spojených s řízením vlastní vzdělávací a profesní kariéry žáků. 15.5.2019
Transferové nástroje Podporuje přenos jazykových, ICT kompetencí a prvků čtenářské a matematické gramotnosti do „neoborových“ předmětů, v rámci kterých se tyto kompetence / gramotnosti běžně nerozvíjí. Problematika přenosu kompetencí a gramotnosti s využitím transferových nástrojů a vzájemné sdílení zkušeností. Oblast čtenářské a matematické gramotnosti – zaměření na reflexi rozvoje čtenářství u žáků 2. stupně ZŠ (se slabšími výsledky) a dále na rozvoj žáků SŠ (obor středního vzdělání a stř. vzdělání s výučním listem). 15.5.2019
Aktivizující výukové metody Při aktivní (aktivizující) výuce provádějí většinu práce žáci. Studují myšlenky, řeší problémy a aplikují získané dovednosti do praxe. Aktivní výuka má spád, je zábavná, nabízí příležitosti pro poskytování individuální podpory každému jednotlivci a vede žáky k osobnímu zapojení do studia. Diskuzní Heuristické, řešení problémů Situační Inscenační Hry a didaktické hry Lze je mnohdy použít jako transferové nástroje. 15.5.2019
PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE Aktivizační nástroje Podnikavost Polytechnika Kariéra 15.5.2019
PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE Transferové nástroje Jazyky ICT Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost 15.5.2019
Příklady špatné praxe Citace Formátování Grafika Kopírování chybných podkladů Použití obrázků Wikipedie 15.5.2019
Cílení a požadavky II. etapy Krátká aktivita Zaměření na předměty potřebné ve výuce Uvedení variant možnosti využití v předmětu výuky a vzdělání (SŠ, ZŠ) Inspirace archivem závěrečných prací pedagogických fakult např.: Masarykova univerzita Brno https://is.muni.cz/thesis/ 15.5.2019
POŽADAVEK x REALITA ZŠ 15.5.2019
POŽADAVEK x REALITA SŠ 15.5.2019
Harmonogram tvorby 2018 I. etapa: Červen – srpen II. etapa: Září – listopad do 15. 11. 2018 2019 III. etapa: Leden – březen IV. etapa: Duben - červen Harmonogram dle požadavku škol 2019 / 2020 Stanovit priority inovace, aktivizace výuky 15.5.2019
Metodici Aktivizace nových metodiků pro tvorbu nástrojů Polytechnika – SŠ Kariérové poradenství - ZŠ Jazykové kompetence – SŠ ICT kompetence – ZŠ Matematická gramotnost – ZŠ Čtenářská gramotnost – ZŠ 15.5.2019
KONTAKT – METODICKÉ GARANTKY DĚKUJEME ZA POZORNOST. Dotazy, náměty, připomínky. Odborná metodická garantka aktivizačních nástrojů: Ing. Adéla Zvolánková, zvolankova@pkvysocina.cz Tel. 730 588 776 Odborná metodická garantka transferových nástrojů: Bc. Iveta Rabasová, rabasova@pkvysocina.cz Tel. 730 588 777 15.5.2019