ČBL 3: Kritika a perspektivy fytocenologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_ZAPADNI_CECHY_LAZNE.
Advertisements

Banket Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Andrea Mišurcová Název šablonyIII/2 – inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Karla Čapka.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO38 Název školy: Střední průmyslová.
Obecně k legislativě 19. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 18.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Sousední státy české republiky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Didaktické metody Androdidaktika.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
SESTAVENÍ ELEKTRICKÉHO OBVODU
Katedra konstruování strojů
Společenstva vod Rostlliny
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Jednotné principy klasifikace na GJKT
TEORIE PRÁVA Právní kultury JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Opakujeme dějepis na II. stupni
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Zdanění provozu motorových vozidel v České republice Autor Bakalářské práce: Irena Záhorková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
HÁJ NA JAŘE I..
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
karel oliva Akademie věd ČR
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Různé podmínky života na Zemi
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1184 Ročník: 3. Vzdělávací obor:
ZÁKLADNÍ POJMY Historie - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
PŮDY – 2.ČÁST Název : VY_32_inovace_05- PŘ – PŮDY -2.ČÁST
Test z Metodologie – náměty k přípravě
Opakování rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
8. Základní ekologické pojmy, organismus a prostředí
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
PPP!!! VŠ - PARTNERSTVÍ PROJEKTOVÉHO PROSTŘEDÍ VYSOKÝCH ŠKOL
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Novelizace legislativy ve vztahu k RM ovocných rodů a druhů, podmínky pro UŘ v roce 2018 Lísek,
Neživá příroda - vzduch
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Obecně k legislativě 17. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Odkrývačka rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Transkript prezentace:

ČBL 3: Kritika a perspektivy fytocenologie Nejčastější výtky vůči tradiční fytocenologii 1) řada netestovaných (přitom zbytečných) předpokladů - např.: společenstev jsou svébytná biologická jsoucna s hranicemi a zvláštními vlastnostmi… (= clementsovský organicismus) - nebo: koncept klimaxu, koncept minimiareálu (hledání hranic společenstva) 2) popisnost a spekulativnost – idiografická (popis konkrétních jednotlivostí) versus homotetická (formulace obecných pravidel) věda, evropská versus angloamerická věda (K. R. Popper); 3) statičnost – klasifikace jako metoda se příliš nehodí pro popis dynamiky vegetace

ČBL 3: Kritika a perspektivy fytocenologie Nejčastější výtky vůči tradiční fytocenologii 4) sektářství – nejde ani tak o zvláštní obor ekologie, jako spíš o vědeckou školu se specifickým jazykem a pravidly fungování

ČBL 3: Kritika a perspektivy fytocenologie Ad statičnost, popisnost a spekulativnost: Gleason, recenze anglického vydání Braun-Blanquetovy Phytosocilogie (Ecology 1933)

ČBL 3: Kritika a perspektivy fytocenologie K. R. POPPER (1902-1994) – rakouský filozof a teoretik vědy - důsledně aplikoval problém induktivního důkazu (Hume) do vědecké metodologie - vytvořil tak základní epistemologické schéma užívané v dnešní přírodovědě (viz obr. na další straně) - jeho učení bývá nazýváno kritický racionalizmus - důsledky pro ekologii rostlin: popisná fytocenologie pod palbou kritiky prediktivních oborů vědy o vegetaci (např. experimentální populační ekologie)

návrh způsobu testování predikcí (experimentální design) Metodu induktivní verifikace nahradila deduktivní metoda falzifikace vědeckých hypotéz hypotéza (obecný výrok) dedukce predikcí (částečných výroků) falzifikace nebo ne – falzifikace hypotézy návrh způsobu testování predikcí (experimentální design) testování predikcí (ověřování pravdivosti částečných výroků)