Psychiatrické vyšetření

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ošetřování nemocných s renální insuficiencí
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Vyšetřovací metody a biologická léčba v psychiatrii (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno Psychiatrické.
Organizace psychiatrické péče o děti a dorost
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Klinická propedeutika
Odlišení recidivy cévní mozkové příhody od epileptického záchvatu
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Reminiscenční terapie
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
Příčiny SPU.
Klinická propedeutika
Metody pedagogické diagnostiky
20. září 2006 Vyšetření dítěte s hypertenzí. 20. září krok – zjištění hypertenze  Pravidelné preventivní prohlídky zdravých dětí.  Pravidelné.
Práce s pacienty s duální diadnozou v ambulantím programu ESETU v letech MUDr Lucie Jurkovská.
Ošetřovatelský proces
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
Alzheimerova nemoc.
Duševní zdraví a psychohygiena
Klasifikace duševních poruch
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
Grafická příloha s výsledky
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Psychiatrické vyšetření
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
Psychiatrická propedeutika Status praesens psychicus
ZÁKLADY NEUROVĚD Mgr. Adam Chalupníček.
Neurobehaviorální vědy I. Instrukce k testu. Charakteristika testu 96 otázek celkem – Každá otázka má 4 tvrzení (1, 2, 3, 4) – „multichoice“ odpověď tj.
Didaktická část diplomové práce
Případová studie Seminář 2014.
Neurobehaviorální vědy I. Instrukce k testu. Charakteristika testu 96 otázek celkem – Každá otázka má 4 tvrzení (1, 2, 3, 4) – „multichoice“ odpověď tj.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
prof.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Psychiatrické vyšetření
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Biologická léčba v dětské psychiatrii
Diagnostika psychosomatických onemocnění
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Pedagogická diagnostika
Přechod psychicky nemocného z nemocnice do následné péče E. Češková, LF MU a FN Brno  spolupráce psychiatrické kliniky s Prahem  v čem se shodnou psychiatři.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Vývoj a současná spotřeba psychofarmak v České republice Doc. MUDr. Martin Anders, Ph.D. Komise pro lékovou politiku a kategorizaci léčiv ČLS JEP
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Metody psychologie I.část – Pozorování Anotace: Prezentace je určena pro učitele SŠ. Má pomoci při výkladu učiva - METODY PSYCHOLOGIE. Výukový materiál.
Komunikační východisko
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
Rizika, omezení a možné negativní účinky poradenských intervencí
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Sociální práce s rodinou 4
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Pedagogicko–psychologická diagnostika
Speciálně pedagogická diagnostika
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Reminiscenční terapie
Psychiatrické vyšetření
Psychiatrické vyšetření
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Témata kognitivní psychologie
Speciální psychiatrie
Podpora nových služeb v péči o duševně nemocné
Transkript prezentace:

Psychiatrické vyšetření Doc.Mudr.Alexandra Žourková,CSc. MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D. Psychiatrická klinika Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně

Psychiatrické vyšetření (60-90 minut) Základní identifikační údaje Anamnéza Předchorobí a nynější onemocnění Přítomný stav psychický Přítomný stav tělesný Diagnóza a diferenciální diagnóza Terapeutický plán

Psychiatrické vyšetření (60-90 minut) Základem je rozhovor a pozorování Dle MKN-10 je diagnostika především deskriptivní Důraz je kladen na popis příznaků, tj. obsahu údajů sdělených pacientem a neverbálních projevů

Psychiatrické vyšetření (60-90 minut) Zásady psychologického přístupu: Naslouchejte Projevte zájem Pomáhejte slovně Shrnujte Užívejte otázky s otevřeným koncem

Anamnéza V anamnéze zaznamenáváme údaje sdělené pacientem bez ohledu na jejich věrohodnost (cenné diagnostické vodítko) Konfrontace údajů s objektivní anamnézou Rodinná anamnéza: především výskyt psychických poruch, sebevražd a zneužívání návykových látek v pokrevním příbuzenstvu

Anamnéza Osobní anamnéza: životopisná Somatický stav Perinatální patologie a raný PM vývoj Dětství, puberta a sexuální anamnéza Vzdělání a zaměstnání Matrimonium Zájmy, crimina, VZS Sociální anamnéza Premorbidní osobnost Abusus a farmakologická anamnéza

Nynější onemocnění Předchozí kontakty s psychiatrem a psychiatrické hospitalizace Počátek rozvoje příznaků, jejich vývoj Cílená klinická vyšetření: Orientace Paměť, pozornost: sedmičkový test, MMSE, test hodin Myšlení: výklad přísloví, ohraničení pojmů

Přítomný stav psychický Celkový vzhled Postoj k vyšetření Psychomotorika Řeč Vědomí a orientace Emoce a afektivita (+ tzv. somatické symptomy)

Přítomný stav psychický Vnímání Myšlení (forma a obsah /bludy, obsese, fobie/, myšlení, abstrakce) Soustředění Intelekt Paměť (dlouhodobá a krátkodobá) Náhled (nosognosie) Spolehlivost (hodnověrnost údajů)

Psychologické vyšetření Obdoba „laboratorního vyšetření“, součást týmové práce Skládá se z klinických a standardizovaných metod Nestanovuje diagnózu

Pomocné vyšetřovací metody Zobrazovací metody v psychiatrii Strukturální (CT, MRI) Funkční (EEG, MEG, dCT, SPECT, PET, fMRI, MRS)

Pomocné vyšetřovací metody Laboratorní vyšetření v psychiatrii Rutinní laboratorní vyšetření Demence: B12 + kyselina listová, neuroinfekce Deprese: DST, T4, TSH MNS: kreatinkináza Alkoholismus: kyselina močová Dextrometorfanový test (P450), prolaktin, testosteron Lithium: urea, kreatinin, T4, TSH, EKG Toxikologické vyšetření

Psychometrická vyšetření (škály) Obsahová validita Sensitivita Reliabilita Škály sebeposuzující versus hodnocené vnějším pozorovatelem Škály diskrétní (1-7) versus analogové (0-100%) Obecný versus deskriptivní popis kotvících bodů HAMD, MADRS, PANSS, BPRS, SANS, SAPS, MMSE, CGI

Doporučená literatura Höschl, Libiger, Švestka. Psychiatrie. Tigis 2002