NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
Rozklad mnohočlenů na součin Rozkladové vzorce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Elektronická učebnice - II
Lomené algebraické výrazy
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
AUTOR: Martina Dostálová
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_01 Dělitel a násobek
Rozklad mnohočlenu na součin
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
WORD Číslování stránek
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
8.1.2 Podprostory.
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Kritéria dělitelnosti
SKLÁDÁME GEOMETRICKÉ TVARY, POČÍTÁME
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Kvadratické nerovnice
Dělitelnost přirozených čísel
Společný dělitel … a jak ho najít.
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_01_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Komplexní čísla - 5 Číslo opačné Číslo komplexně sdružené
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
8.1.3 Lineární obal konečné množiny vektorů
Lomené algebraické výrazy
MNOŽINY.
Dělitelnost J. Šiřická Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Rovnice základní pojmy.
8 SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ.
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Autor: Ing. Jitka Michálková
Pravděpodobnost a statistika
VY_32_INOVACE_VJ36.
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Rozklad mnohočlenů na součin vytýkáním před závorku
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Lomené algebraické výrazy
Společný jmenovatel lomených výrazů
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06_M9_Hanak TÉMA: Lomené výrazy
AUTOR: Martina Dostálová
Druhá mocnina a odmocnina
Dělitelnost přirozených čísel
20 MNOHOČLENY.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
VÝRAZY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
Dělitelnost přirozených čísel
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Nejmenší společný násobek,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK

SPOLEČNÝ NÁSOBEK číslo, které je současně násobkem dvou či více různých čísel, např. 20 je společným násobkem 2, 4, 5 i 10 Společných násobků existuje nekonečně mnoho (nelze určit největší z nich), ale vždy lze určit nejmenší společný násobek.

Postup: u menších čísel: urči nejmenší společný násobek čísel 6, 8 a 12: Píšeme: n(6, 8, 12) = vybereme největší z čísel a postupně zkoušíme, který jeho násobek je zároveň násobkem ostatních čísel, tj. největší je 12 1.12 = 12 → 12 je násobkem 6, ale není 8 2. 12 = 24 → 24 je násobkem 6 i 8, proto n(6, 8, 12) = 24

b) u větších čísel: n(60, 90, 150) = ? daná čísla rozložíme na součin prvočísel 60 90 150 3 20 2 45 3 50 4 5 3 15 2 25 2 2 3 5 5 5 60 = 2 . 2 . 3 . 5 90 = 2 . 3 . 3 . 5 150 = 2 . 3 . 5. 5 Společný násobek je násobkem všech daných čísel, proto n(60, 90, 150) = 150 krát prvočísla, která zbyla v ostatních rozkladech, tj. 150 . 2 . 3 = 900 n(60,90,150) = 900

n(84, 126 a 147) = ? 84 126 147 2 42 2 63 3 49 2 21 7 9 7 7 3 7 3 3 84 = 2 . 2 . 3 . 7 126 = 2 . 3 . 3 . 7 147 = 3 . 7 . 7 n(84, 126, 147) = 147 . 2 . 2 . 3 = 1764

VYUŽITÍ NEJMENŠÍHO SPOLEČNÉHO NÁSOBKU VE SLOVNÍCH ÚLOHÁCH V herně připravili pro vítěze jackpotu speciální balíček s žetony. Vítěz si může vítěznou částku vybrat v žetonech s hodnotou 10, 30 nebo 100 dolarů. Jakou nejmenší hodnotu může mít jackpot? Hledáme nejmenší společný násobek čísel 10, 30 a 100: rozložíme čísla na součin prvočísel 10 = 2 . 5 30 = 2 . 15 = 2 . 3 . 5 100 = 2. 50 = 2. 2. 25 = 2. 2. 5 . 5 n(10, 30, 100) = 100 . 3 = 300 Nejmenší možný jackpot je 300 dolarů.