Jean Jacques Rousseau (1712–1778)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Jihlava 25. listopadu 2014.
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Ing. Kateřina Lichtenberková
Josef Středula, předseda ČMKOS
Státní organizace.
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Člověk a vývoj civilizace
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Proč je důležité podpořit rozvoj KP ve škole
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Základní informace o poskytovateli
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
3. Metody pedagogické diagnostiky
Andragogika Vzdělávání.
jak budovat kulturu školy společně
Pedagogika školního sportu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Sociální práce a veřejné opatrovnictví
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Psychologie pro učitele 4.přednáška
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Vychovávaný jedinec.
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Život bez střeva , Praha.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Diagnostika dítěte předškolního věku
Je kvantita zárukou kvality ? Vladimír Ort
Transkript prezentace:

Jean Jacques Rousseau (1712–1778)

Jean Jacques Rousseau (1712–1778) pohnuté životní osudy osvícenský myslitel sociální teoretik senzualista průkopník občanské rovnosti pedagog 1762 – pedagogický román Emil čili o výchově

Rousseau – pojetí edukace přirozená = respektování věkových ad. specifik svobodná = cíl i forma cíl edukace – Člověk (ne rytíř nebo budovatel komunismu…) citovost – láska k dítěti empirie – příroda = kniha metoda přirozených následků 1. kritika vznikající státní školy výchova dívek

Pojetí dětství před a po Rousseauovi středověk – dětství = nedůležitá a krátká fáze života (malý dospělý) posun – přelom 16. a 17. st. u části dvorské a městské společnosti novověk – sice svébytné, leč neplnohodnotné období Rousseau (1712–1778) – první chápal dětství jako autonomní část života Rousseau – inspirace pro moderní pedagogiku – např. Ellen Keyová – kniha Století dítěte navazuje současná humanistická koncepce edukace

Pojetí dětství před a po Rousseauovi přelom 19. a 20. st. – dětství = plnohodnotné období = fáze životní cesty pojetí „nové výchovy“ – např. J. Dewey: potřeba kultivovat od dětství svobodu, zodpovědnost, sebekontrolu dnešek – dítě = subjekt svého rozvoje = přechod od statutu majetku (byť nejcennějšího a vyžadujícího péče a ochrany) ke statutu osobnosti se sebeurčujícími právy  výchova = pomoc dítěti na cestě k autonomii vyústění – Úmluva o právech dítěte – 1989 (ČSFR – 1990)

JOHN DEWEY (1859–1952)

JOHN DEWEY (1859–1952) americký filozof a pedagog představitel pragmatismu význam empirie univerzitní kariéra 1896 založil laboratorní školu v Chicagu dílo: Škola a společnost, Demokracie a výchova

Deweyova činná škola vychází z kritiky staré školy kritika klasického přístupu = T → P nové pojetí = P → T → P podstata = pedocentrismus změna role učitele (z hlavního herce se stává režisér) učení konáním změna vybavení školy projektové vyučování

Projektové vyučování dotváří William Kilpatrick (1871–1965) 70. léta 20. století – nový zájem snaha překonat nedostatky běžného vyučování: izolovanost a roztříštěnost vědění odtrženost od životní praxe zmechanizování a strnulost školní práce odcizení od zájmů dětí pamětní či jednostranně kognitivní učení nízkou motivaci

Projektové vyučování žáci pracují (v dílně, v laboratoři, na školním pozemku, v kuchyni, …) při práci narážejí na problémy → pro překonání musí zjistit informace (teorie – v knihovně, ve školním muzeu aj.) na základě teoretického poučení praktický úkol dokončí (= nový vztah P → T → P)

Postup při projektovém vyučování volí se situace, která představuje pro žáky skutečný problém s žáky se prodiskutuje plán řešení zvoleného problému, formulují a zpřesňují se otázky, určí se, jaká bude forma výsledku (sdělení, výstavka, dokumentace, model aj.) rozvíjejí se činnosti, které vyžadují řešení tohoto problému, musí být jasno, kdo, jak a co udělá závěr projektu – zveřejnění a zhodnocení výsledků práce