TÉMA: Rýsování čtverce NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 42 INOVACE 27 Matematika a její aplikace –geometrie ve 4.r. TÉMA: Rýsování čtverce ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.0896
Anotace a citace K narýsování čtverce využijeme kolmosti sousedních stran a shodnosti všech stran Matematika pro 4. ročník ZŠ, 1. a 2.díl RNDr. Růžena Blažková, CSc; RNDr. Milena Vaňurová, CSc; RNDr. Květoslava Matoušková, CSc Naklad. Alter, Praha 2005 Obrázek z Klipartu
Zopakuj si vlastnosti čtverce Sousední strany jsou kolmé Všechny strany jsou shodné úsečky /AD/ =/CB/ =/AB/ = /DC/ D C A B
Zadání úlohy: Narýsuj čtverec KLMN o straně délky 4 cm /
1. krok Narýsuji přímku p a na ní úsečku KL o délce 4 cm K L p
2. krok Pomocí trojúhelníku s ryskou sestrojím v bodech K a L kolmice k přímce p K L p
3. krok Na kolmicích sestrojím body M, N tak, aby /KN/ = 4 cm, /LM/ = 4 cm M N K L p
4. krok Sestrojím úsečku MN M N K L p
Sestrojili jsme čtverec KLMN Kontrola: přeměříme délky stran ověříme kolmost a rovnoběžnost stran N M K L
K procvičení: Narýsuj kružnici se středem v bodě S a poloměrem 3 cm. Narýsuj průměr kružnice a jeho krajní body označ A, C. Pomocí trojúhelníku s ryskou narýsuj k vyznačenému průměru AC kolmici, která bude procházet bodem S. Průsečíky kolmice s kružnicí označ B, D.
Řešení: Pokud jste rýsovali správně a přesně, jsou úsečky AC a BD k sobě kolmé průměry. Body A, B, C, D jsou vrcholy čtverce. D C S A B