Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, 379 01 Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo VY_32_Inovace_3164 Název Karel Veliký Téma hodiny Předmět Dějepis Ročník/y/ 7.A Anotace Materiál seznamuje s velkou osobností franské říše, s Karlem Velikým, s jeho politikou a kulturou. Očekávaný výstup Seznámí se s franckou říší a významným panovníkem Karlem Velikým. Druh učebního materiálu Prezentace
Karel Veliký Dějepis 7.třída
Kdo byl Karel Veliký ? byl synem Pipina z rodu Karlovců, majordoma, který svrhl Merovejce a chopil se moci ve francké říši. nejslavnější panovník a úspěšný válečník dbal na rozvoj vzdělanosti a kultury
Jak se stal císařem ? papež, kterého Římané uvěznili, požádal Karla o pomoc. Za odměnu svého zachránce jmenoval r. 800 římským císařem. Spojenectví s papežem prospělo oběma: Karel se stal pánem západní Evropy, papež vládcem západních křesťanů. Navzájem se podporovali. Konkurencí pro oba zůstala Byzantská říše.
Jak vypadalo vojsko za karla velikého ? Jádrem armády byli rytíři na koních. Víc bylo ale pěšáků v jejich družinách. Díky drátěným košilím byli těžko zranitelní. Výrobní tajemství zbroje Frankové tajili, ale neutajili. Podobné brnění později uměli i kováři na Velké Moravě. Karel velel železnou rukou. Když se vzbouřili Sasové, nechal jich 4000 popravit . Přezdívali mu „saský řezník“.
Co je karolinská renesance ? Karel chtěl obnovit slávu a krásu antického Říma. Architekti pro něj vystavěli palác v Cáchách a korunovační osmibokou kapli „Octagon“. Kláštery byly tehdy středem kultury: mniši učili , opisovali knihy (knihovny), zdobili je obrázky ze zlata a barev tzv. „iluminacemi“.
ZDROJ OBRÁZKŮ A ILUSTRACÍ www.office.microsoft.com CITACE: archiv autora