SAMOSTATNÉ ODBORNÉ PRÁCE Národní ústav pro vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
Advertisements

PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
MATURITNÍ GENERÁLKA 2010 Jedinečná příležitost pro studenty i učitele středních škol připravit se na změnu maturitní zkoušky v roce 2011 tisková konference.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Praktická maturitní práce STRUČNÉ POKYNY PRO PSANÍ PMZ.
1 Profilová část maturitní zkoušky a poznatky z 5leté praxe Mgr. Petra Pátková, odbor vzdělávací soustavy jednání Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 7. říjen.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1 Koordinátor S 1 Příprava vedoucích pracovníků a koordinátorů středních odborných škol na tvorbu a realizaci ŠVP.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Projektová příprava vzdělávacích akcí.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Přijímací řízení ve školním roce 2016/2017
Maturita 2017.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
Přijímací řízení 2016/17.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ 2017 / 2018.
V. Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Komplexní systém hodnocení
Ing. Lenka Bombera Piskačová
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Plánování ve školní tělesné výchově
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Podpora krajského akčního plánování
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Logistika a Supply Chain Management
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Příspěvek na konferenci
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Individuálně vzdělávací plán
Gymnasium Jižní Město Praha
Informace o změnách metodiky dotačního řízení Konference primární prevence rizikového chování Praha, Matouš Korbel.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Přijímací řízení na střední školy pro školní rok 2018/2019
Maturity 2017/2018 listopad 2017 L. Jíša.
Maturita 2018.
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Přijímací řízení na střední školy pro školní rok 2018/2019
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
TŘÍDNÍ SCHŮZKY přihlášky na SŠ leden 2016
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
INFORMACE K PŘIJÍMACÍMU ŘÍZENÍ pro šk. rok 2019 – 2020
Přijímací řízení na víceletá gymnázia pro školní rok 2019/2020
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Transkript prezentace:

SAMOSTATNÉ ODBORNÉ PRÁCE Národní ústav pro vzdělávání Seminář SOP 2018 MÍSTO SAMOSTATNÉ ODBORNÉ PRÁCE V ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠCE  Romana Jezberová Národní ústav pro vzdělávání Praha, leden 2018  romana.jezberova@nuv.cz  

Význam SOP v ZZ Proč je SOP součástí ZZ? Významná forma evaluačního procesu – komplexní přístup k posouzení odborných dovedností a vědomostí žáků Řešení SOP - evaluace klíčových kompetencí jako předpokladu pro další osobní i pracovní rozvoj absolventů učebních oborů Kde se SOP v ZZ vzala? Podněty a potřeby škol – gastronomické obory (kuchař - číšník, cukrář - výroba)

Jednotné zadání Ohlédnutí Ohlédnutí za vývojem Počet oborů, které SOP od počátku tvorby do JZZZ zařazovaly se postupně rozšiřoval O zařazení SOP do ZZ rozhodovaly autorské týmy JZZZ a ověřovalo se následně každoročně ve školách: 2004/2005 - kuchař, kuchař – číšník pro pohostinství, cukrář – výroba, 2006/2007 - číšník – servírka, pekař a kadeřník. 2007/2008 – ověřovala se i v oborech sklář a keramik, ovšem neujala se v oborech pekař, sklář a keramik – výsledky z dotazníkového šetření ve školách Dále přibyly obory operátor skladování, jemný mechanik - hodinář, včelař, kovář a podkovář, umělecký kovář a zámečník, pasíř, umělecký keramik, nakonec montér suchých staveb

Obory vzdělání se SOP Současnost Samostatné odborné práce jsou součástí jednotného zadání v 10 oborech, celkem ve 12 zaměřeních: Jemný mechanik - Hodinář Cukrář Montér suchých staveb Včelař Kovář a podkovář Kuchař – číšník pro pohostinství - zde jsou zaměření Operátor skladování Kadeřník Umělecký kovář a zámečník, pasíř Umělecký keramik 

Sjednocení požadavků na zpracování SOP Postupně docházelo k precizaci a sjednocení požadavků na rozpracování SOP a její uplatňování při ZZ Vznikla rámcová osnova pro zpracování SOP Osnova má sice obecně povinné náležitosti, ale je modifikovatelná dle potřeb daného oboru Obecně platné jsou např. organizační pokyny k termínům zadávání, průběhu zpracování, termínům a způsobu odevzdávání, způsobu využívání u ZZ Využití SOP je ve všech uvedených oborech u praktické zkoušky – při přípravě i její realizaci

1. Zadání SOP – rozdíly mezi obory Rámcová osnova SOP / 1 OSNOVA SOP Samostatná odborná práce je součástí závěrečné zkoušky v oboru. Škola je povinna ji v realizovat jako součást tématu praktické zkoušky. 1. Zadání SOP – rozdíly mezi obory Žáci budou dle zadané osnovy vypracovávat písemnou dokumentaci ke stanovenému tématu/tématům. Jestliže SOP obsahuje více než jedno téma, je dle potřeb oboru stanoven způsob jejich zadání žákům, tj. zda je žákům téma přiděleno, zda si je losují či volí, případně konkretizují ve spolupráci s učitelem. Název tématu/témat Obsah tématu - popis tematické oblasti, výrobku, služby… Formální úprava - titulní list, rozsah, forma zpracování, zařazení foto… Osnova SOP – struktura práce - pořadí a obsah kapitol, příloh, zdrojů

2. Termíny – platné „mantinely“ pro všechny obory Rámcová osnova SOP / 2 2. Termíny – platné „mantinely“ pro všechny obory Doporučený termín zadání SOP - nejdříve v lednu příslušného školního roku; Doporučená délka řešení SOP - minimálně 1 měsíc; Doporučený termín odevzdání SOP - nejpozději do 3 týdnů před závěrečnou klasifikací; V souladu s doporučenými termíny upřesňují tvůrci SOP pokyny k zadání a odevzdání SOP a k délce jejího řešení. Ředitel školy stanoví vyučovací předmět, v jehož rámci bude vypracována SOP, konkrétní datum zadání i odevzdání SOP, způsob odevzdání/převzetí SOP a zabezpečení konzultací žáků s vyučujícími.

3. Zařazení a prezentace SOP u závěrečné zkoušky Rámcová osnova SOP / 3 3. Zařazení a prezentace SOP u závěrečné zkoušky Prezentace a obhajoba SOP, příp. i vypracování praktického úkolu, nebo jeho části, bude probíhat v rámci praktické zkoušky. Ředitel/ka školy rozhoduje o tom, zda bude zařazena na začátek, do průběhu, či na konec praktické zkoušky. Upřesňují tvůrci SOP dle potřeb oboru 4. Hodnocení SOP Hodnocení SOP je součástí celkového hodnocení a klasifikace praktické zkoušky. Je stanoveno v části "Hodnocení - kritéria a pravidla" v tématech praktické zkoušky. Upřesňují tvůrci SOP dle potřeb oboru, např.: Hodnotí se zdůvodnění použitého postupu řešení/způsobu zpracování, dodržení jednotlivých bodů zadání, obsahová i formální úroveň zpracování, používání odborné terminologie, komunikace, samostatný projev žáka, schopnost využívat cizí jazyk, apod. Při vypracování praktického úkolu se hodnotí rovněž dodržování technologického postupu, norem, BOZP, hygienických předpisů ...

Pokyny pro žáka k vypracování SOP Rámcová osnova SOP / 4 5. Způsob řešení v případě, že žák neodevzdá práci v termínu, příp. vůbec – platí pro všechny obory Jestliže žák neodevzdá SOP ve stanoveném termínu, může ředitel/ka školy v odůvodněných případech povolit odevzdání SOP v náhradním termínu Jestliže žák SOP neodevzdá, nebude bodově hodnocen za příslušnou část praktické zkoušky související se zpracováním, prezentací a obhajobou SOP Pokyny pro žáka k vypracování SOP Jsou vypracovány jako samostatná část samostatné odborné práce, kterou škola žákům předává při zadávání SOP – od šk. roku 2015/2016 platí pro všechny obory. Novum v organizačních pokynech – pokud žák úspěšně vyřeší SOP, ale neuspěje u praktické zkoušky z jiného důvodu, nemusí SOP nově tvořit.

SOP – posílení prestiže žáků učebních oborů Spolupráce se zástupci zaměstnavatelské sféry (HK ČR) při utváření Nové závěrečné zkoušky Zájem o NZZ, připomínky k celkové koncepci, oponentura, poskytování odborníků z praxe k tvorbě a posuzování jednotného zadání Vynikající dlouhodobá spolupráce při posuzování, vyhodnocování, propagace a oceňování SOP Upřesní zástupce HK ČR Děkuji za pozornost