SAMOSTATNÉ ODBORNÉ PRÁCE Národní ústav pro vzdělávání Seminář SOP 2018 MÍSTO SAMOSTATNÉ ODBORNÉ PRÁCE V ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠCE Romana Jezberová Národní ústav pro vzdělávání Praha, leden 2018 romana.jezberova@nuv.cz
Význam SOP v ZZ Proč je SOP součástí ZZ? Významná forma evaluačního procesu – komplexní přístup k posouzení odborných dovedností a vědomostí žáků Řešení SOP - evaluace klíčových kompetencí jako předpokladu pro další osobní i pracovní rozvoj absolventů učebních oborů Kde se SOP v ZZ vzala? Podněty a potřeby škol – gastronomické obory (kuchař - číšník, cukrář - výroba)
Jednotné zadání Ohlédnutí Ohlédnutí za vývojem Počet oborů, které SOP od počátku tvorby do JZZZ zařazovaly se postupně rozšiřoval O zařazení SOP do ZZ rozhodovaly autorské týmy JZZZ a ověřovalo se následně každoročně ve školách: 2004/2005 - kuchař, kuchař – číšník pro pohostinství, cukrář – výroba, 2006/2007 - číšník – servírka, pekař a kadeřník. 2007/2008 – ověřovala se i v oborech sklář a keramik, ovšem neujala se v oborech pekař, sklář a keramik – výsledky z dotazníkového šetření ve školách Dále přibyly obory operátor skladování, jemný mechanik - hodinář, včelař, kovář a podkovář, umělecký kovář a zámečník, pasíř, umělecký keramik, nakonec montér suchých staveb
Obory vzdělání se SOP Současnost Samostatné odborné práce jsou součástí jednotného zadání v 10 oborech, celkem ve 12 zaměřeních: Jemný mechanik - Hodinář Cukrář Montér suchých staveb Včelař Kovář a podkovář Kuchař – číšník pro pohostinství - zde jsou zaměření Operátor skladování Kadeřník Umělecký kovář a zámečník, pasíř Umělecký keramik
Sjednocení požadavků na zpracování SOP Postupně docházelo k precizaci a sjednocení požadavků na rozpracování SOP a její uplatňování při ZZ Vznikla rámcová osnova pro zpracování SOP Osnova má sice obecně povinné náležitosti, ale je modifikovatelná dle potřeb daného oboru Obecně platné jsou např. organizační pokyny k termínům zadávání, průběhu zpracování, termínům a způsobu odevzdávání, způsobu využívání u ZZ Využití SOP je ve všech uvedených oborech u praktické zkoušky – při přípravě i její realizaci
1. Zadání SOP – rozdíly mezi obory Rámcová osnova SOP / 1 OSNOVA SOP Samostatná odborná práce je součástí závěrečné zkoušky v oboru. Škola je povinna ji v realizovat jako součást tématu praktické zkoušky. 1. Zadání SOP – rozdíly mezi obory Žáci budou dle zadané osnovy vypracovávat písemnou dokumentaci ke stanovenému tématu/tématům. Jestliže SOP obsahuje více než jedno téma, je dle potřeb oboru stanoven způsob jejich zadání žákům, tj. zda je žákům téma přiděleno, zda si je losují či volí, případně konkretizují ve spolupráci s učitelem. Název tématu/témat Obsah tématu - popis tematické oblasti, výrobku, služby… Formální úprava - titulní list, rozsah, forma zpracování, zařazení foto… Osnova SOP – struktura práce - pořadí a obsah kapitol, příloh, zdrojů
2. Termíny – platné „mantinely“ pro všechny obory Rámcová osnova SOP / 2 2. Termíny – platné „mantinely“ pro všechny obory Doporučený termín zadání SOP - nejdříve v lednu příslušného školního roku; Doporučená délka řešení SOP - minimálně 1 měsíc; Doporučený termín odevzdání SOP - nejpozději do 3 týdnů před závěrečnou klasifikací; V souladu s doporučenými termíny upřesňují tvůrci SOP pokyny k zadání a odevzdání SOP a k délce jejího řešení. Ředitel školy stanoví vyučovací předmět, v jehož rámci bude vypracována SOP, konkrétní datum zadání i odevzdání SOP, způsob odevzdání/převzetí SOP a zabezpečení konzultací žáků s vyučujícími.
3. Zařazení a prezentace SOP u závěrečné zkoušky Rámcová osnova SOP / 3 3. Zařazení a prezentace SOP u závěrečné zkoušky Prezentace a obhajoba SOP, příp. i vypracování praktického úkolu, nebo jeho části, bude probíhat v rámci praktické zkoušky. Ředitel/ka školy rozhoduje o tom, zda bude zařazena na začátek, do průběhu, či na konec praktické zkoušky. Upřesňují tvůrci SOP dle potřeb oboru 4. Hodnocení SOP Hodnocení SOP je součástí celkového hodnocení a klasifikace praktické zkoušky. Je stanoveno v části "Hodnocení - kritéria a pravidla" v tématech praktické zkoušky. Upřesňují tvůrci SOP dle potřeb oboru, např.: Hodnotí se zdůvodnění použitého postupu řešení/způsobu zpracování, dodržení jednotlivých bodů zadání, obsahová i formální úroveň zpracování, používání odborné terminologie, komunikace, samostatný projev žáka, schopnost využívat cizí jazyk, apod. Při vypracování praktického úkolu se hodnotí rovněž dodržování technologického postupu, norem, BOZP, hygienických předpisů ...
Pokyny pro žáka k vypracování SOP Rámcová osnova SOP / 4 5. Způsob řešení v případě, že žák neodevzdá práci v termínu, příp. vůbec – platí pro všechny obory Jestliže žák neodevzdá SOP ve stanoveném termínu, může ředitel/ka školy v odůvodněných případech povolit odevzdání SOP v náhradním termínu Jestliže žák SOP neodevzdá, nebude bodově hodnocen za příslušnou část praktické zkoušky související se zpracováním, prezentací a obhajobou SOP Pokyny pro žáka k vypracování SOP Jsou vypracovány jako samostatná část samostatné odborné práce, kterou škola žákům předává při zadávání SOP – od šk. roku 2015/2016 platí pro všechny obory. Novum v organizačních pokynech – pokud žák úspěšně vyřeší SOP, ale neuspěje u praktické zkoušky z jiného důvodu, nemusí SOP nově tvořit.
SOP – posílení prestiže žáků učebních oborů Spolupráce se zástupci zaměstnavatelské sféry (HK ČR) při utváření Nové závěrečné zkoušky Zájem o NZZ, připomínky k celkové koncepci, oponentura, poskytování odborníků z praxe k tvorbě a posuzování jednotného zadání Vynikající dlouhodobá spolupráce při posuzování, vyhodnocování, propagace a oceňování SOP Upřesní zástupce HK ČR Děkuji za pozornost