Narušená komunikační schopnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
BLISS SYSTÉM .
Speciální péče na naší škole
Narušená komunikační schopnost PaedDr
- projekt FRVŠ Inovace předmětu Alternativní a augmentativní komunikace - tematický okruh – F5A PROJEKT 2590/2011.
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Logopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Příčiny SPU.
Alternativní a augmentativní komunikace
Alternativní a augmentativní komunikace
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
PhDr. Veronika Girglová
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Alternativní a augmentativní komunikace
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE složitý multifaktoriální problém
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Alternativní a augmentativní komunikace
Alternativní a augmentativní komunikace
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Dítě se sluchovým postižením
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vývojová dysfázie.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
= prostředek lidské komunikace
LOGOPEDIE JAKO VĚDNÍ OBOR
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
centrální porucha zpracování řečového signálu
Volitelný jazykový seminář STYLISTICKÉ HODNOCENÍ PŘEKLADU Božena Bednaříková.
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Pro pedagogy mateřských a základních škol
Základy speciální pedagogiky
Logopedie, logopedická prevence. Logopedie jako vědní obor původ z řeckého slova:  logos - slovo + paidea - výchova  Logopedie zkoumá narušenou komunikační.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI podklady. SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI narušení komunikační schopnosti provázející jiné, dominantní postižení, nemoc, poruchu.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Psychologické disciplíny I.ČástZákladníSpeciální.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Seminář ke speciální pedagogice 1
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Úvod, organizace péče, legislativa, prevence
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
Speciální pedagogika Logopedie.
Alternativní augmentativní komunikace
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Narušená komunikační schopnost Základy speciální pedagogiky

Logopedie podle Lechty: „Logopedie je věda, která zkoumá narušení komunikační schopnosti u člověka z hlediska jeho příčin, projevů, důsledků, možností diagnostiky, terapie, prevence i prognózy.“

Terminologie Řeč schopnost užívat sdělovací nebo dorozumívacích prostředků Mluva - zvukově realizovaná řeč). Jazyk je souhrn sdělovacích a dorozumívacích prostředků určité skupiny lidí (vymezení teritoriální, národnostní). vada x narušení komunikační schop.

Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů prostřednictvím rozličných komunikačních médií. Komunikační schopnost člověka je narušena tehdy, jestliže některá z jazykových rovin (případně několik rovin současně) působí interferenčně (rušivě) vzhledem ke komunikačnímu záměru jedince.

Jazykové roviny Foneticko – fonologická rovina (zvuková stránka řeči) Morfologicko – syntaktická rovina (rovina gramatická) Lexikálně – sémantická rovina (individuální slovní zásoba) Pragmatická rovina (sociální uplatnění osvojených řečových dovedností)

Deset okruhů NKS 1. vývojová nemluvnost (dysfázie); 2. získaná orgánová nemluvnost (afázie); 3. získaná neurotická nemluvnost (elektivní mutismus, mutismus); 4. narušení článkování řeči (dyslálie, dysartrie); 5. narušení plynulosti řeči (balbities, tumultus sermonis); 6. narušení grafické stránky řeči (dyslexie, dysgrafie); 7. narušení zvuku řeči (rinolálie, palatolálie); 8. poruchy hlasu (dysfonie); 9. symptomatické poruchy řeči; 10. kombinované vady řeči.

Dyslálie = patlavost Nejčastější a nejznámější NKS Neschopnost používat jednotlivé hlásky nebo skupiny hlásek v komunikačním procesu podle příslušných jazykových norem. Dělení: fyziologická dyslálie 3-5let, prodloužená fyziologická dyslálie 5-7let, dyslálie (patologická) – po 7. roce.

AAK zavádění systémů po roce 1989 – import ze zahraničí ZJ - od 70. let 20. století důraz na AAK kladen po roce 2000 „poskytnout jedincům se SP komunikační prostředek – předpoklad socializace“ AAK = dynamicky se vyvíjející multidisciplinární oblast, která se zabývá možnostmi využití doplňkové /či rozšiřující/ (augmentativní) a náhradní (alternativní) komunikace u osob s těžkými poruchami exprese v řeči.

Dělení podle způsobu přenosu informace : Statické (předměty, foto, systém Bliss, piktogramy, písmo, ap.) Dynamické (založeny na aplikaci znaků a gest -znakový jazyk, prstová abeceda, VOKS (výměnný obrázkový komunikační systém), Lormova abeceda, Znakování ruku v ruce, Makaton, Znak do řeči, aj.)