Slouží i medicíně (zkoumá nemoci v určité době a místě)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Advertisements

N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
ÚVOD DO STUDIA DĚJEPISU DĚJEPIS,HISTORIE – je to vědní obor, který se zabývá studiem a popisováním minulosti Je to školní vyučovací předmět, ve kterém.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_26.
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Co se dnes naučíme? Budeme se orientovat v počátcích českých dějin
Český stát za vlády Lucemburků
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_08
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
Slouží i medicíně (zkoumá nemoci v určité době a místě)
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
O JAKÝ ZAJÍMAVOSTECH SE CHCETE DOZVĚDĚT ???
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_PRVOUKA
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_13
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
VZINIK ČESKÉHO STÁTU A VLÁDA PRVNÍCH PŘEMYSLOVSKÝCH KNÍŽAT
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Člověk a jeho svět 2.ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Vznik česky psané literatury
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
le Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_18_Vláda Přemyslovců Regina Byrtusová
VY_32_INOVACE_47_TK projekt v rámci vzdělávacího programu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Naše nejstarší dějiny v pověstech
Autor: PaedDr. Jana Čechová Název : VY_32_INOVACE_7A15Prv2_Rodina
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-14_Počátky ČESKÉHO STÁTU Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Opakování č. 3 Vlastivěda 4. ročník
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Anotace: Klíčová slova:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Procházková Stanislava 2.A
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Československá republika-demokratický stát
Vláda prvních Habsburků
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vznik manželství Občanská nauka 1. M.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
VY_52_INOVACE_PR Šablona.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
CURIE- SKLODOWSKÁ VY_32_INOVACE_F01
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
PŘÍBUZENSKÉ VZTAHY Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

Slouží i medicíně (zkoumá nemoci v určité době a místě) Genealogie Pomocná věda historická, která se zabývá vztahy mezi lidskými jedinci, vyplývajícími z jejich společného rodového původu. Jako PVH slouží především dějinám politickým, problémům biografickým, heraldice a sfragistice. Dříve zkoumala výlučně šlechtické osoby a jejich rodinné vztahy, ale dnes je chápána šíře Slouží i medicíně (zkoumá nemoci v určité době a místě)

Historie genealogie V českém prostředí se genealogickým otázkám věnovali už v raném středověku Kosmas a Dalimil V 16. stol. to byli rožmberský archivář Václav Březan a Bartoloměj Paprocký z Hlohol V 19. stol. František Palacký, August Sedláček atd. Pozornost byla věnována hlavně genealogii šlechtických rodů, později i některých významných rodů měšťanských Prameny pro genealogii– nejdříve diplomatické písemnosti a veřejné knihy – od 16. stol. hlavně matriky

Genealogické pojmy Pokrevenství - vztah osob, pocházející z jednoho předka (příklad: teta, sestra mé matky, matka, otec, babička, dědeček atd.) Příbuzenství – vztah jedinců přes uzavřené manželství (příklad – teta, manželka bratra mého otce, švagr, švagrová, manželka atd.) Rodopis – určité rodové rozvětvení, patří sem rodokmen (předkové určité osoby pouze po otcovské linii), vývod nebo také rodinný strom (od jedince dozadu – data jeho přímých předků v mužské i ženské linii – pro zajímavost – dnešní člověk v osmé generaci dozadu, tedy asi v 18. stol., má 128 přímých předků) a rozrod (sleduje potomstvo určité osoby jak v mužské, tak v ženské linii).

Genealogické ukázky z Kosmovy kroniky Bořivoj pak zplodil dva syny, Spytihněva a Vratislava, z Ludmily, dcery Slavibora, knížete z hradu Pšova. Když Bořivoj odešel po způsobu všeho těla smrtelného se světa, nastoupil v otcovské panství Spytihněv, po jeho smrti dosáhl knížectví Vratislav, jenž pojal manželku jménem Drahomiř z tvrdého kmene lutického – i ona sama byla k víře tvrdší než skála – z kraje Stododranů. Ta porodila dva syny: Václava, Bohu i lidem milého, a Boleslava, bratrovraždou kletého. Roku od narození páně 967. Dne 15. července kníže Boleslav mající příjmení Ukrutný, pozbyl knížectví, bratrovou krví zle vykoupeného, spolu s životem. Po něm nastoupil v panství jeho syn stejnojmenný, otci velmi nepodobný dobrými mravy… Byl pak tento kníže Boleslav Druhý muž nejkřesťanštější, věrou katolík, otec sirotků, ochránce vdov … Vlastní jeho sestrou byla Mlada, panna Bohu zaslíbená, v svatém písmu vzdělaná, náboženství křesťanskému oddaná, pokorou nadaná, v hovoru líbezná…Roku od narození páně 977. zemřela Doubravka. Byla velice nešlechetná, neboť jsouce již ženou pokročilého věku, když se vdala za polského knížete, sňala závoj z hlavy své a vstavila si na ni vínek panenský, což bylo velké bláznovství od té ženy (byla to dcera Boleslava Ukrutného). Úkol : Sestav část rozrodu či rodového stromu od knížete Bořivoje

Rodokmen Rodokmen je nejjednodušší genealogická tabulka, která uvádí předky výchozí osoby (střena) pouze po otcovské linii. Sleduje tedy pouze mužské předky – otce, děda, praděda atd., přičemž o manželkách jsou uvedeny pouze základní informace (jméno, životní data).

Vývod pro Zikmunda Kryštofa von Waldburg-Zeil-Trauchburg (data přímých předků jedince v mužské i ženské linii)

Rozrod Babenbergů rakouských

Rozrod rodu Slámových – pracovní verze

Rodokmen bájných Přemyslovců

Genealogie - test 1. Čím se zabývá genealogie? 2. Ke které PVH má genealogie blízko? 3. Kteří naši autoři už v raném středověku se věnovali genealogii? 4. Kdo se u nás zabýval genealogií v 16. století? 5. Kteří historikové se v 19. století v Čechách věnovali také genealogii? 6. Které úřední knihy jsou hlavním zdrojem informací pro genealogy? 7. Vysvětli rozdíl mezi pokrevenství a příbuzenstvím. 8. Co je to vývod a co je to rozrod?

Genealogie – test - řešení 1. Čím se zabývá genealogie? - Vztahy mezi lidskými jedinci, vyplývajícími z jejich společného rodového původu. – 2 body 2. Ke které PVH má genealogie blízko? – K heraldice (eventuelně sfragistice). – 1 bod 3. Kteří naši autoři už v raném středověku se věnovali genealogii? – Kosmas a Dalimil – 2 body 4. Kdo se u nás zabýval genealogií v 16. století? - Rožmberský archivář Václav Březan a Bartoloměj Paprocký z Hlohol – 2 body 5. Kteří historikové se v 19. století v Čechách věnovali také genealogii? – František Palacký, August Sedláček – 2 body 6. Které úřední knihy jsou hlavním zdrojem informací pro genealogy? – Matriky – 1 bod 7. Vysvětli rozdíl mezi pokrevenství a příbuzenstvím. - Pokrevenství - vztah osob, pocházející z jednoho předka, příbuzenství – vztah jedinců přes uzavřené manželství - 2 body 8. Co je to vývod a co je to rozrod? –) Vývod - od jedince dozadu – data jeho přímých předků v mužské i ženské linii, rozrod - potomstvo určité osoby jak v mužské, tak v ženské linii – 2 body

Použitá literatura Hlaváček, Ivan; Kašpar, Jaroslav; Nový, Rostislav. Vademecum pomocných věd historických. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1988. Použité obrázky: Autor neuveden: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Waldburg_Ahnentafel.jpg Fota autora