Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Základy genetiky.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost kvantitativních znaků
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do obecné genetiky
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
meiotická segregace a kombinace genů
Příklady z mendelovské genetiky
gonozomální dědičnost
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Volná kombinovatelnost – geny se nachází v různých nehomologických chromozomech počet genů > počtu páru homologických chromozomů např. Drosophila melanogaster.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA Vazba genů.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Genetické zákony.
Genetika.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
VY_32_INOVACE_130_Chov_skotu
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Vazba genů II Autor: Mgr. Jitka Mašková Datum: 3. 9. 2013 Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

VY_32_INOVACE_BIO.oktava .31_vazba genů II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0702 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_BIO.oktava .31_vazba genů II Škola Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Autor Mgr. Jitka Mašková Název Vazba genů II – dihybridní křížení Předmět Biologie Tematická oblast genetika Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Ročník  oktáva, 4. ročník Metodický list/Anotace Materiál vychází z pojmů zavedených ve Vazbě genů I. Formou opakovacích úkolů a postupným řešením příkladu ukazuje změny ve fenotypovém štěpném poměru pro dihybridní křízení. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Základní pojmy hybridizace = cílené pohlavní rozmnožování dvou jedinců vazbová skupina = soubor alel uložených na jednom chromozomu geny ve vazbě = alely na jednom chromozomu jsou předávány potomkům společně neúplná vazba = při crossing-overu vznikají nové rekombinantní sestavy alel dihybridní křížení při vazbě – sledujeme dva znaky podmíněné každý jedním genem, které leží na stejném chromozomu (pro jednoduchost má každý gen jen dvě alely) Morganovo číslo = poměr mezi počtem rekombinantních a všech potomků Relativní vzdálenost genů = hodnota Morganova čísla vyjádřená v procentech

Dihybridní křížení při vazbě genů Jaký je očekávaný fenotypový štěpný poměr v potomstvu při křížení dvou dihybridů, při volné kombinovatelnosti a úplné dominanci mezi alelami? 9 : 3 : 3 : 1 A_B_ A_bb aaB_ aabb Jaké sestavy alel v gametách a s jakými frekvencemi bude produkovat dihybridní jedinec, který má geny v úplné vazbě uspořádané v sestavě cis? Bude produkovat pouze kombinace AB a ab v poměru 50% : 50%. Morganovo číslo pro gen A a B je p = 0,2. V jakém poměru budou vznikat při zpětném křížení potomci nesoucí rekombinované a nerekombinované sestavy alel? Rekombinovaných bude 20% a nerekombinovaných 80%.

Mendelův kombinační čtverec pro dihybridní křížení při vazbě genů Geny jsou v alelové sestavě cis a síla vazby je 0,1 morganů. AaBb \ AaBb AB Ab aB ab AABB AABb AaBB AAbb Aabb aaBB aaBb aabb 9 1 1 9 9 81 9 9 81 1 9 1 1 9 1 9 1 1 9 9 81 9 9 81 FŠP = A_B_ : A_bb : aaB_ : aabb 281 : 19 : 19 : 81

U kukuřice podmiňuje dominantní alela P tvorbu antokyanu, který způsobí její fialové zbarvení, zatímco při genotypu pp zůstává rostlina zelená. Ve vazbě s tímto genem je gen pro vzrůst. Dominantní alela D způsobuje standardní vysoký vzrůst, genotyp dd způsobí zakrslost. Z výsledků zpětného křížení bylo zjištěno, že síla vazby je 0,2 morganů a pozice alel je trans. Jaký bude očekávaný fenotypový štěpný poměr v potomstvu při křížení dvou dihybridů při počtu 400 potomků? PpDd / PpDd PD 2 Pd 8 pD pd PPDD 4 PPDd 16 PpDD PPdd 64 Ppdd ppDD ppDd ppdd P_D_ : P_dd : ppD_ : ppdd 204 : 96 : 96 : 4 Ze 400 potomků jich 204 bude fialových vysokých, 96 fialových zakrslých, 96 zelených vysokých a jen 4 budou zelené zakrslé.

SOKOLOVSKAJA, B. Ch. a Petr PIKÁLEK. Genetika v příkladech. 3. vyd SOKOLOVSKAJA, B. Ch. a Petr PIKÁLEK. Genetika v příkladech. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. ISBN 14-147-79. ŠMARDA, Jan. Genetika: pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 143 s. ISBN 80-716-8851-7.