Cílové skupiny muzikoterapie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Řeč, jazyk, mluva.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
(CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM…nový projekt…aktuální téma…) CO PŘINÁŠÍ PRAVIDELNÉ ČTENÍ DÍTĚTI? vytváří pevné pouto mezi rodičem a dítětem podílí se na emočním.
Výchovné zaměstnání v období batolecím
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
ArtParty uvádí. CM (Community Music ltd.) je nezisková organizace zaměřená na moderní hudbu. Sídlí v Londýně a úspěšně působí již od roku Cílem.
Studijní zaměření: hra na klavír
Emoce (city).
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
Imaginace.
Cílové skupiny muzikoterapie. Hudba pro celistvý rozvoj  Tvoření hudby slouží k celistvému rozvoji člověka, protože zaměstnává zároveň levou i pravou.
Muzikoterapie.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Muzikoterapie pro děti a jiné cílové skupiny
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
Školní vzdělávací program, Hra na klavír
Zdravá škola.
Cílové skupiny muzikoterapie
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Reminiscenční terapie
Muzikoterapie.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
Orientece v prostoru Romana Straussová Využití struktury u dětí s PAS.
Alternativní a augmentativní komunikace
MT praxe.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
osob s mentálním postižením
Muzikoterapie.
Muzikoterapie.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Reedukace SPU s využitím počítačů
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
S krtkem do vesmíru Průvodce světem techniky CZ.1.07/1.3.00/ S Krtkem do vesmíru.
ARTETERAPIE.
Vývojová dysfázie.
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
HORIZONT ZLÍN Workshop
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Mgr.Michal Vičar Emoce.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Hudební výchova ZŠ Praktická
Reminiscenční terapie
Sociální čtení.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Muzikoterapie.
Muzikoterapie.
Vzorový projekt pro ZŠ.
Vzorový projekt pro ZŠ.
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Cílové skupiny muzikoterapie
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Cílové skupiny muzikoterapie

Hudba pro celistvý rozvoj Tvoření hudby slouží k celistvému rozvoji člověka, protože zaměstnává zároveň levou i pravou mozkovou hemisféru. Každý, kdo se věnuje hudbě, rozvíjí se a aktivuje se celistvě – po stránce rozumové i emoční. Levá hemisféra – kognitivní centra Kognitivní aspekt hudby zahrnuje rytmiku, strukturu skladeb, čtení notace. Pravá hemisféra – emoční centra Emoční aspekt hudby zahrnuje dynamiku, melodiku, výraz atd.

Muzikoterapeut Práce vedoucího MT skupiny předpokládá: Práci v týmu s ostatními odborníky (pedagogy). Znalost aktuálního stavu klientů, přístup k informacím o nich. Individuální přístup ke klientům, lekce jsou reakcí na jejich potřeby. Úctu k osobnosti klienta (dítěte) a schopnost empatie. Aktivita terapeuta nesmí převažovat nad aktivitou klientů (dětí). V aktivitě a sebevyjádření je třeba podporovat všechny klienty (děti), nejen nadané a aktivní.

Při lekcích využíváme Hudební nástroje i výrobu vlastních nástrojů. Hru na tělo – tleskání, dupání, plácání, luskání. Slova písní, recitace, rytmizace. Melodizace rozhovorů, pokynů a informací. Pohyb a tanec Vizuální stimulace – obrazů, grafických a pohybových znázornění. Prostředky dramatizace – masky, převleky, šátky aj. Hry Rozhovor

MT lekce pro děti Vycházíme ze zásad obecné pedagogiky Program musí mít jasný záměr a cíl – co chceme učit, rozvíjet. Ve středu programu je zážitek prostřednictvím smyslů, pohybu a hry. Formou muzikoterapeutické hry rozvíjíme představivost a fantazii. Respektujeme omezenou schopnost soustředění – program různorodý a pestrý. Respektujeme osobnost a jedinečnost dítěte.

Průběh lekce Výchozím bodem je vybraná lidová píseň Prostřednictvím rozhovoru přiblížíme téma písně, probudíme představivost, evokujeme zkušenost. Téma písně volíme jako námět pro rozehřívací pohybové činnosti. Prostřednictvím rytmizace slov písně rozvíjíme rozumové schopnosti, paměť, přesnost, souhru, soustředění. Prostřednictvím melodie a hudebního charakteru písně vedeme děti k prožitku emocí, které píseň přináší (radost, smutek, stesk, zlost, strach). Téma písně zpracujeme prostřednictvím muzikoterapeutické hry spojené s improvizací či jednoduchou dramatizací. Průběh a pocity spojené s hrou reflektujeme – verbálně či výtvarně.

Hry s písničkou Lidové písničky nabízejí řadu témat vztahy mezi rodiči a dětmi, mezi zamilovanými, chudí a bohatí, vypočítavé a upřímné vztahy, věrnost a zrada, pilnost a lenost, vztah k přírodě, ke zvířatům a rostlinám, vztah k práci, k zemi, k rodišti, vztah k Bohu. napomáhají k přijetí náročných životních situací a k vnímavosti okolí nedorozumění, křivda, zrada, rozchod, smutek, bolest, smrt.  poskytují příležitost k vzájemné interakci k rozhovoru, hře, spolupráci stávají se námětem k další činnosti rozvíjející fantazii a kreativitu dramatizaci, tanci, spolupráci při výtvarné činnosti stávají se podnětem pro improvizaci dává směr improvizačnímu procesu

Postup při práci s písničkou Postup při práci s lidovou písní podle Šimanovského: 1. Stručně zachytit dějovou situaci danou textem situaci dětem charakterizovat a přiblížit. 2. Téma zobecnit a spojit se skutečnými zážitky dětí ty se mohou stát námětem ke sdílení vlastních zkušeností rozhovory přispívají k rozvíjení sociálních dovedností dětí 3. Navázat hrou, která koresponduje s obsahem písně námětem pro dramatickou improvizaci však může být jen melodie, jednotlivé postavy nebo klíčová slova a vše, co navozuje představu dalšího děje - lze domýšlet konec, vytvářet jiný, nebo odhadovat, co mohlo situaci předcházet.. V průběhu celého procesu píseň různým způsobem zpíváme a opakujeme.

Přehled tvořivých prvků pro MT dětí Rozlišování zvuků kolem sebe a jejich napodobování Seznámení s různými vlastnostmi zvuků a jejich napodobování Napodobování zvuků hudebních nástrojů Hra na ozvěnu Hra na vyšší a nižší tón Změny dynamiky ve zpěvu písně Znázornění hudebních kontrastů pohybem, kresbou Poznávání spolužáků podle zpěvu. Napodobování melodií a rytmů zazpívaných (zahraných) učitelem Vytváření melodických a rytmických obměn Rytmická deklamace slov a slovních skupin, spojení rytmické deklamace s hrou na tělo Melodizace slov a slovních skupin, spojení melodie s rytmizací ( i dvojhlasně) Vymýšlení slov k danému rytmu, vymýšlení textu k melodii Vytváření doprovodu jednoduchých rytmických doprovodů k písním Pohybové vyjádření výškového průběhu melodie písně Rytmický dialog, melodický dialog

Cíle MT lekcí Nové prožitky a poznání, rozvoj fantazie. Pomoci vyjádřit pocit, dosáhnout změny nálady. Rozvoj motorických a pohybových schopností. Podpora vývoje řeči a komunikačních schopností. Podpora sociálních vazeb a vztahů. Podpora při osvojování vědomostí a správných návyků. Rozvoj paměti. Rozvoj schopnosti naslouchat a soustředit se. Rozvoj hudebnosti a hudební gramotnosti. Vytvoření vhodného prostředí, pomoci k navození atmosféry bezpečí a důvěry. Vytvoření bezpečného rámce pro prožívání bolestivých emocí důležité pro práci s týranými dětmi, sexuálně zneužívanými dětmi, dětmi po suicidiálním pokusu.

MT ve speciální pedagogice V logopedii pomáhá pravidelné dýchání při zpěvu, rytmická stránka písní radost ze zpěvu   V psychopedii se vyrovnáváme s poruchou rozumových funkcí je postižena schopnost koncentrace, afekty v jednání převládají pomáhají lákavé hudební nástroje, lákavé vyluzování zvuků ve spojení hudby s pohybem se rozvíjejí motorické schopnosti hudba pomáhá navazovat vztahy přináší prožitky radosti a uspokojení - důležité pro emocionální výchovu V somatopedii se vyrovnáváme s poruchami hybnosti umožňuje mnohem účinnější rehabilitaci. skupinová práce s těmito dětmi napomáhá jejich socializaci umožňuje zdravější sebehodnocení a vztahy k okolí.

Lidé s fyzickým handicapem Hudba a s ní spojené zážitky, schopnosti a dovednosti poskytují kompenzaci handicapu. Pohybový handicap Spolupráce fyzioterapeuta s muzikoterapeutem: FZ určí, jaký pohyb je třeba si osvojit - MT k tomu navrhne hudbu. Používají se upravené, modifikované hudební nástroje. K vytváření tónů na nástroje se užívají všechny svalové součásti rukou. Např. trsátkem lze hrát na kytaru pohybem celé paže anebo jen malým trsátkem. Nevidomí Vyjadřování skrze hudbu dodává sebejistotu, která umožňuje i více jistoty v pohybu. V současnosti je možné převést do Brailova písma jakýkoliv notový zápis. Většina nevidomých se však učí opakováním. Neslyšící Většina neslyšících má zbytky sluchu a rádi tedy hudbu poslouchají, přinejmenším cítí vibrace (kytary, bubnů apod.). MT může podpořit tzv. orální program, kdy je zakázána znaková řeč. Neslyšící se učí používat svůj hlas, vydávat zvuky a kultivovat je, jde o tzv. hudebně-řečovou terapii.

Lidé s mentální retardací Při práci s lidmi s mentální retardací využíváme schopnosti hudby vtáhnout člověka do procesu učení. Pozornost zvyšuje zábavnost zvuku, úderu, tónu. Muzikoterapeutické lekce nabízejí: Možnosti rozvíjet schopnost porozumění, komunikační a jazykové dovednosti. Terapeut vytváří písně na slova a instrukce, kterým chce, aby klienti porozuměli. Prostřednictvím rytmu podpořit početní trivium – kolikrát udeřím na buben? Učení napodobováním. Učení barev a tvarů může být podpořeno hudbou, prostřednictvím jednoduchých bicích nástrojů a jejich zvuků (různobarevné bubínky, rumbakoule, dřívka atd.) Motorika a manipulace s předměty se rozvíjí díky motivaci ovládnout nástroj, udeřit, rozezvučet. Pokud se klient naučí držet kytaru, naučí se držet i příbor. Společná hra, dělení se o nástroje, jejich výměna přináší i sociální dovednosti a posiluje volní vlastnosti a disciplinu. To vše přináší radost, nadšení, zaujetí.

Senioři Tvořivé naplnění volného času Aktivizace hudbou. V mozkových centrech se probudí asociace s hudbou spojené – hudba spojená s rodiči, s dobou mládí, z období první lásky, hudba spojená s náboženskými prožitky apod. Tyto asociace spojené s hudbou v sobě máme uloženy natolik silně, že mohou překonat i vlivy nemocí Komunikace hudbou – příležitost k setkávání, možnost vyjádření při snížené schopnosti vyjadřování Vhodné metody: poslech s imaginací improvizace

Lidé s demencí Příznaky nemoci (v počátcích) potíže s vyjadřováním, hledání slov zhoršení paměti zhoršení orientace v čase a prostoru špatná adaptace na nové situace ztráta iniciativy a motivace potíže s rozhodováním depresivní nálada či agresivní chování Cílem MT je: aktivizovat klienta umožnit setkání s ostatními docílit změny nálady (radostný prožitek) poskytnout přiměřené zaměstnání a zábavu

Lidé s demencí MT může být praktikována za těchto podmínek: připravovaná lekce musí být jednoduše strukturovaná, postavená na jedné hlavní činnosti (poslech, hra na nástroj, zpěv, tanec na hudbu) pokyny a zadávané úkoly musí být předneseny jasnou a srozumitelnou formou je třeba zároveň počítat s krátkodobou pamětí klientů – pokyny je třeba znovu opakovat je také třeba počítat s tím, že většina klientů nebude schopna spojit dvě činnosti dohromady (zpěv s bubnováním apod.) délka lekce by neměla přesáhnout 15 – 20 minut frekvence a čas lekce by měl být pravidelný, aby zapadal do rituálu dne skupina pro MT by neměla přesáhnout 5 osob, aby se muzikoterapeut mohl každému dostatečně věnovat přizpůsobit výběr témat a hudby zálibám klientů (dechovka, lidové písně) brát zřetel na individualitu každého klienta, na druh postižení (sluch, koordinace pohybů apod.), na stadium jeho nemoci i aktuální náladu pokud je to možné, zapojit do lekcí i ošetřující personál prostředí MT lekce má umožňovat nerušenou práci v bezpečném, důvěrném prostoru

Lidé trpící onemocněním Hudba pomáhá: při ohroženém sebepojetí umožňuje mimoslovní sebevyjádření zpracování traumatických stavů a emocí paliativní účinky hudby aktivizace pomoc při hledání smyslu

Vězni a lidé při léčbě závislosti Hudba: mění charakter strohého a stresujícího prostředí umožňuje zpracování emocí a pozitivní změny v chování prolamuje pocit izolace pomáhá socializaci osob vyloučených z běžného života společnosti