Dějiny hudby a její osobnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Baroko - vznik a vývoj opery
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
HV-1 Hudební výchova DUM č. 15 Prima – kvarta osmiletého studia
Hudební baroko ( století).
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Rozčlenění hudebního vývoje
Kantáta.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Baroko VY_32_INOVACE_ 08 Baroko.
BAROKO.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Druhy skladeb a hudební formy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
HUDBA V BAROKU.
Konec 16. – polovina 18. století. 2 o Baroko klade důraz na cit, majestátnost, vznešenost a náboženské zanícení. o Pro baroko jsou typické hudební druhy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Rané baroko Mgr. Jakub Tomala.
Johann Sebastian Bach
JOHANN SEBASTIAN BACH.  Název školy: Základní škola Francova Lhota  Autor: Mgr. Lada Martinková  Název: VY_32_INOVACE_06_Johann Sebastian Bach  Číslo.
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
6. částBAROKO ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA 30. a 40. léta 20. století TEST.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 2. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh AUTOR: Mgr. Ladislava Hurábová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_04 TEMA: Dějiny hudby - BAROKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Česká hudební renesance a baroko Anotace Prezentace seznámí žáky s vývojem hudby v období renesance a baroka. Popisuje historické souvislosti jejího vzniku.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dějiny hudby a její osobnosti
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/05
Joseph Haydn.
Dějiny evropské hudby BAROKO Skladatelé Evropa Čechy úkoly
Test k ověření znalostí z HV
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny hudby a její osobnosti
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_02_HV_J.S.Bach Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Dějiny hudby a její osobnosti
KULTURA 17. – 18. STOLETÍ OSVÍCENSTVÍ důraz na rozum (racionalismus)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Prezentace Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDBA NA JEVIŠTI
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Hudební renesance v Čechách
Název školy: Základní škola Netvořice
Název školy: ZŠ Průhonice
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Dějiny hudby a její osobnosti 1. OBLAST Dějiny hudby a její osobnosti

BAROKO Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková Název: VY_12_INOVACE_05_Baroko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2506 Anotace: Žák bude seznámen s barokní hudbou. Žák bude obeznámen s nejznámějšími hudebními formami období baroka. Očekávaný výstup: Žák bude schopen vyjmenovat všechny hudební formy a hudební skladatele barokní hudby. Zvládne jmenovat alespoň některé znaky barokní hudby. Druh učebního materiálu: Pracovní prezentace.

Jedná se o zvláštní, velice nezvyklý umělecký sloh BAROKO Pojmenování BAROKO pochází ze slova barocco, které je z portugalštiny a znamená nepravidelnou perlu. Jedná se o zvláštní, velice nezvyklý umělecký sloh 17. až poloviny 18. století. Vedoucí zemí baroka byla zpočátku Itálie. Poté se sloh přenesl až na území Německa, Rakouska, Čech, Nizozemí, Anglie a Španělska.

BAROKO Základem všeho je v baroku HMOTNOST, TĚLESNOST a SMYSLOVOST. Zatímco renesance kladla důraz na rozum, v baroku opět přišly na řadu city, vznešenost a náboženské nadšení. Důležité je, že toto umění mělo člověka překvapit, ohromit a vzbudit jakousi pokoru. Na obrazech bylo například detailně znázorněné utrpení Krista i krása nebes. Kostely byly velmi zdobné a měly světlo umístěné hodně vysoko, aby světlo vycházelo jakoby z nebe.

BAROKO Co se týká barokní hudby, neobjevují se pouze vícehlasé skladby, ale velmi časté jsou skladby pro jeden hlas (zpěváka, nebo hráče na hudební nástroj) s doprovodem. V době baroka se rozvinuly nové hudební druhy a formy. Z těch nejdůležitějších můžeme jmenovat operu, kantátu a oratorium, suitu, koncert a fugu. Jedinečný rozkvět pak v baroku zažívala hudba nástrojová. Mnoho hudebních nástrojů bylo zdokonaleno, rozvinula se technika hraní. Vznikaly už i první velké orchestry (měly 13 – 16 hráčů).

BAROKO 1. Opera Vznikla kolem roku 1600. Jedná se buď o hudební dílo, nebo je to název pro hudebně-dramatický útvar, jenže je provozován na jevišti. 2. Kantáta (cantare = zpívat) Je to větší lyrická skladba pro zpěv bez doprovodu. 3. Oratorium Je to velká hudební forma pro sbor, sóla a orchestr. 4. Suita Suita je orchestrální nebo sólová skladba, ve které je seřazeno několik starých tanců. 5. Koncert Dílo pro sólistu a doprovodný orchestr. Koncertem můžeme však označit i společenskou událost, při níž se provozuje hudba. 6. Fuga Fuga je hudební forma vycházející z vícehlasu. Vícehlas je ovšem už důkladně propracován.

BAROKO Vůbec nejvýznamnějším druhem hudby byla opera. První díla vznikala ve Florencii v Itálii, a to ve společenství šlechticů a umělců, které se nazývalo florentská camerata [kamerata]. První operu napsal Jacopo Peri a jmenovala se Dafné (1597). Celá se však dochovala až Euridice (1600). http://www.youtube.com/watch?v=e-8gJz31e-4&playnext=1&list=PL67190832F8C7FCAD (Dafné) http://www.youtube.com/watch?v=WHMJgGE5Doc (Euridice)

BAROKO Mezi nejznámější skladatele barokní hudby patří: Johann Sebastian Bach Georg Friedrich Händel Claudio Monteverdi Christoph Willibald Gluck

BAROKO Videa: Dostupná na Youtube na www: <http://www.youtube.com/watch?v=e-8gJz31e-4&playnext=1&list=PL67190832F8C7FCAD>. <http://www.youtube.com/watch?v=WHMJgGE5Doc>.