Vzorový výpočet slovní úlohy – dráha, čas

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnice a nerovnice Slovní úlohy VY_32_INOVACE_RONE_15.
Advertisements

F YZIKA Měření síly. Vypracoval: Lukáš Karlík. Z ÁVAŽÍ NA PRUŽINĚ Co nastane, pokud zavěsíme na pružinu postupně jedno, dvě, tři a čtyři stejná závaží.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.
Jméno autoraMgr. Vojtěch John Datum vytvořeníBřezen 2013 Ročník6. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Přírodní vědy Fyzika (DUM 36) Tlak Téma – název.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 12. Práce, výkon, účinnost Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_15_Slovní úlohy o pohybu-příklady.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.33_Prumerna_rychlost_graficke_znazorneni.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy o pohybu Lineární rovnice Matematika 8.ročník ZŠ
Funkce Konstantní a Lineární
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICEMI.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková
Grafické znázornění síly
Měření síly.
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Pohyb těles-fyzika hrou
Rovnoměrný pohyb Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
PYRAMIDA Kinematika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzikální síly.
Matematicko-fyzikální projekt Vektory
Množiny bodů dané vlastnosti
Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika Účinek síly na těleso otáčené kolem pevné osy. Páka.
Skládání rovnoběžných sil
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
2. ROVNOMĚRÝ A NEROVNOMĚRNÝ POHYB
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rovnoměrný pohyb konstantní (stejná) rychlost
Tlak – výpočty příkladů
Fyzika 7.ročník ZŠ S í l a, Skládání sil, Těžiště. Creation IP&RK.
Pohyb tělesa rychlost, dráha, čas.
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Skládání sil.
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
GEOMETRIE VY_32_INOVACE_XVI-C-09.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Pohybové zákony Přecházet přes silnici nebo přes koleje může být.
Tlaková síla, tlak..
Otáčivý účinek síly.
Příklady – cvičení ) Ventilátor točící se rychlostí 20 otáček za sekundu začne rovnoměrně zpomalovat s tím, že za 10 s poklesne frekvence.
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
Znázornění síly působí-li na těleso síla, je důležitá nejen její velikost, ale také směr např. 1.fotbalový míč se bude pohybovat podle toho, jakým směrem.
Lineární funkce v praxi
Změna teploty vzduchu v průběhu času
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Lineární funkce a její vlastnosti
Množiny bodů v rovině Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Moment hybnosti Moment hybnosti L je stejně jako moment síly určen jako součin velikosti ramene d a příslušné veličiny (tj. v našem případě hybnosti p).
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dvourozměrné geometrické útvary
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Skládání sil stejného směru
Tečné a normálové zrychlení
Příklady – cvičení Určete brzdnou dráhu auta s počáteční rychlostí 90 kmh-1, které se pohybovalo rovnoměrně zpomaleně a zastavilo za 5.
Vzorový výpočet slovní úlohy – dráha, čas
Transkript prezentace:

Vzorový výpočet slovní úlohy – dráha, čas Vlak jel z Prahy do Liberce 2 hodiny průměrnou rychlostí 60 𝒌𝒎 𝒉 . Jak daleko je to z Liberce do Prahy? 𝒔 𝒗 . 𝒕 v = 60 𝒌𝒎 𝒉 t = 2 hodiny s = ? s = v . t s = 60 . 2 s = 120 km Z Liberce do Prahy je to 120 km Z Prahy do Liberce je to 100 km a průměrná rychlost vlaku byla 60 𝒌𝒎 𝒉 . Za jak dlouho ujel vlak tuto trasu? v = 60 𝒌𝒎 𝒉 s = 100 km t = ? 𝒔 𝒗 . 𝒕 t = s : v t = 100 : 60 t = 1,66 hodiny = 1,7 hodiny = 1 hodinu a 42 minut Vlak jel 1 hodinu a 42 minut

GRAF ZÁVISLOSTI RYCHLOSTI NA ČASE KRESLÍME GRAF 1. Narýsujeme dvě navzájem kolmé osy. 2. Označíme vodorovnou a svislou osu s udáním veličiny a jednotky 3. Na osy narýsujeme rovnoměrné stupnice. Měřítko zvolíme tak, abychom využili celé plochy grafu. 4. Na osu vynesené body odpovídající hodnotám ze zadání. GRAF ZÁVISLOSTI RYCHLOSTI NA ČASE Cyklista jede závod na kole, který je do kopce, z kopce i po rovině. 𝒗 𝑘𝑚 ℎ Za 50 sekund dosáhl rychlosti 40 km/h. 60 Za 200 sekund dosáhl rychlosti 60 km/h. 50 100 sekund jel rychlosti 60 km/h. Po 50 sekundách snížil rychlost na 30 km/h, protože to bylo hodně do kopce a dalších 100 sekund jel touto rychlostí 40 30 20 Když vyjel kopec jel 100 sekund z kopce rychlostí 65 km/h a touto rychlostí jel 100 sekund do cíle 𝒗 𝒌𝒎 𝒉 40 60 30 65 𝑡 𝑠 50 200 300 350 450 550 650 700 10 V cíli po 50 sekundách zastavil 100 200 300 400 500 600 700 𝒕 𝑠

GRAF ZÁVISLOSTI DRÁHY NA ČASE KRESLÍME GRAF 1. Narýsujeme dvě navzájem kolmé osy. 2. Označíme vodorovnou a svislou osu s udáním veličiny a jednotky 3. Na osy narýsujeme rovnoměrné stupnice. Měřítko zvolíme tak, abychom využili celé plochy grafu. 4. Na osu vynesené body odpovídající hodnotám ze zadání. GRAF ZÁVISLOSTI DRÁHY NA ČASE Vlak jede z Liberce do Brna. Z Liberce vyrazil v 10:00 hodin a do Mladé Boleslavi dorazil v 11:00 hodin, kde měl 30 minut přestávku. Z Liberce do Mladé Boleslavi je to 50 km 𝒔 𝑘𝑚 𝒔 km 50 100 200 300 𝑡 ℎ𝑜𝑑 1 1,5 2,5 5,5 7 300 250 Dále pokračoval do Prahy, kam dojel za 1 hodinu. Z Mladé Boleslavi do Prahy je to 50 km 200 V Praze měl hodinovou přestávku a vyrazil do 100 km vzdálené Jihlavy, kam dojel v 15:30 hodin 150 100 30 minut měl přestávku v Jihlavě a potom už za 1 hodinu dojel do 100 km vzdáleného Brna. 50 10:00 1 2 3 4 5 6 7 𝒕 ℎ𝑜𝑑 11:00 12:00 13:00 14:00 15:00 16:00 17:00

velikost síly = délka úsečky Vektorová veličina SÍLU můžeme znázornit orientovanou úsečkou (úsečka se šipkou) Zvolíme měřítko (např. 1 cm = 1N) působiště síly směr síly = orientace Nakreslíme přímku, ve kterém síla působí (nositelku síly) Na přímce označíme působiště P nositelka Na působiště naneseme úsečku odpovídající velikosti síly (5N = 5 cm) a zakončíme šipkou F = 5 N P velikost síly = délka úsečky Vyznačíme úseky odpovídající jednotlivé síle

SKLÁDÁNÍ ROVNOBĚŽNÝCH SIL SKLÁDÁNÍ RŮZNOBĚŽNÝCH SIL Síly působící stejným směrem F1 = 5 N F2 = 8 N Nakreslíme sílu F1 F = 13 N Nakreslíme sílu F2 5 N + 8 N = 13 N Nakreslíme výslednici Síly působící opačným směrem F1 = 8 N F2 = 5 N Nakreslíme sílu F1 F = 3 N Nakreslíme sílu F2 8 N - 5 N = 3 N Nakreslíme výslednici SKLÁDÁNÍ RŮZNOBĚŽNÝCH SIL Určíme si měřítko MĚŘÍTKO 1 cm = 100 N Na nositelku nakreslíme sílu F1 Na nositelku nakreslíme sílu F2 F1 = 300 N F = 900 N Narýsuji rovnoběžky s F1 a F2 Z působiště sil do průsečíků rovnoběžek nakreslíme výslednici. TUTO ZMĚŘÍME A URČÍME VÝSLEDNOU SÍLU F2 = 800 N

VZOROVÁ SLOVNÍ ÚLOHA- síla Jakou sílu musím vykonat při zvednutí činky vážící 90 kg? VZOROVÁ SLOVNÍ ÚLOHA- síla m = 90 kg Fg = m . g g = 10 N/kg Fg = 90 . 10 F = ? N Fg = 900 N K zvednutí činku musím vydat sílu 900 N Na siloměr jsem zavěsil autíčko a siloměr mi naměřil sílu 0,85 N. Jakou hmotnost má autíčko? m = Fg : g F = 0,85 N g = 10 N/kg m = 0,85 : 10 m = ? kg m = 0,085 kg = 85 g Autíčko má hmotnost 85 g.

Vzorová slovní úloha TLAK p = F S m = 50 kg p1 = 𝐅 𝐒𝟏 = 𝟓𝟎𝟎 𝟎,𝟎𝟎𝟎𝟏 Jakým tlakem působí jehlový podpatek na podlahu, když žena váží 50 kg a plocha podpadku je 1 cm2? Jakým tlakem působí žena, když si vezme bačkory, které mají plochu 350 cm2? m = 50 kg p1 = 𝐅 𝐒𝟏 = 𝟓𝟎𝟎 𝟎,𝟎𝟎𝟎𝟏 = 5000000 Pa = 5 MPa S1 = 1 cm2 = 0,0001 m2 S2 = 350 cm2 = 0,035 m2 g = 10 N kg p2 = 𝐅 𝐒𝟐 = 𝟓𝟎𝟎 𝟎,𝟎𝟑𝟓 = 14285,7 Pa = 14,3 kPa p = ? Pa Tlaková síla F = m . g F = 50 . 10 = 500 N p = F S Žena v botek na jehlovém podpatku působí tímto podpatkem tlakem 5 Mpa a v bačkorách tlakem 14,3 kPa.