Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje Účetnictví a výkaznictví 2019
Legislativa Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky
Legislativa Vyhláška č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního systému účetních informací státu a o požadavcích na technické a smíšené formy účetních záznamů (technická vyhláška o účetních záznamech), ve znění pozdějších předpisů Úvod – popis problematiky dané kapitoly Strategický cíl nebo cíle, vytyčené v kapitole Současný stav – popis aktuální situace, označení problematických oblastí, které koncepce řeší Seznam specifických cílů – výčet jednotlivých cílů, jejichž realizace bude pravidelně evaluována, stručný popis specifických cílů a označení nástrojů k úspěšné realizaci Příběh vězně – ilustrativní příklad typizovaného odsouzeného, tak jak by vypadal jeho život v případě pokračování současného stavu a nenaplnění cílů (pan Starý) a naopak při dosažení cílů (pan Nový), přiblížení cílů koncepce co nejširšímu okruhu osob
Legislativa Vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad soudržnosti Vyhláška č. 220/2013 Sb., o požadavcích na schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek Vyhláška č. 312/2014 Sb., o podmínkách sestavení účetních výkazů za Českou republiku (konsolidační vyhláška státu), ve znění pozdějších předpisů
Legislativa Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů (novelizováno)
Legislativa Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů
Legislativa ČÚS č. 701 – Účty a zásady účtování na účtech ČÚS č. 702 – Otevírání a zavírání účetních knih ČÚS č. 703 – Transfery ČÚS č. 704 – Fondy ČÚS č. 705 – Rezervy ČÚS č. 706 – Opravné položky a vyřazení pohledávek ČÚS č. 707 – Zásoby ČÚS č. 708 – Odpisování dlouhodobého majetku ČÚS č. 709 – Vlastní zdroje ČÚS č. 710 – Dlouhodobý nehmotný majetek a dlouhodobý hmotný majetek
Zjednodušená inventura Vyhláška č. 270/2010 Sb. Zjednodušenou inventurou se rozumí činnosti při inventarizaci jiných pasiv, které jsou vykazovány na účtech 401, 405, 406, 407, 408 a 419 a jsou zaznamenány ve zjednodušeném inventurním soupise. Zjednodušený inventurní soupis je soupisem, kterým se prokazují alespoň přírůstky a úbytky stavu jiných pasiv za účetní období. Účet 401 může mít v určitých případech mínusový zůstatek, např. investiční dotace vlastní příspěvkové organizaci, převod majetku mezi VÚJ.
Reálná hodnota Zákonem č. 304/2008 Sb. ze dne 17. července 2008, kterým se novelizoval zákon o účetnictví, byla dána povinnost vybraným účetním jednotkám oceňovat reálnou hodnotou majetek určený k prodeji (doplněno písm. h) do § 27 odst. 1 zákona o účetnictví). Stanovení reálné hodnoty Tržní hodnota – za optimální pro ocenění lze považovat tržní hodnotu. V případě ÚSC jsou zdrojem tržní hodnoty některých aktiv (pozemků) cenové mapy.
Reálná hodnota Ocenění znaleckým posudkem nebo kvalifikovaným odhadem Znalecký posudek – průkaznost ocenění konkrétního majetku nezávislým odborníkem – poměrně nákladná záležitost. Znalecký posudek bude zřejmě využíván převážně u velkých a problematických položek majetku. Kvalifikovaný odhad – může být proveden např. vedením účetní jednotky nebo třeba zaměstnancem majetkového odboru.
Reálná hodnota Stanovení okamžiku uskutečnění účetního případu Účetní jednotka vychází z vnitřního předpisu, ve kterém objasní a popíše, kdy nastává okamžik uskutečnění účetního případu. Např., že za okamžik uskutečnění účetního případu považuje rozhodnutí zastupitelstva o prodeji majetku, popř. zveřejnění záměru na úřední desce atd.
Reálná hodnota Příklad 1 – prodej pozemku Přecenění je provedeno na základě rozhodnutí orgánu územně samosprávného celku o prodeji – záměr. V tomto okamžiku majetek určený k prodeji se přecení na reálnou hodnotu. Majetek přeceněný na reálnou hodnotu se přeúčtuje na účet 036 Dlouhodobý hmotný majetek určený k prodeji a zastaví se odpisy.
Reálná hodnota Pořizovací cena pozemku (účet 031) 300 000 Kč, reálná hodnota 400 000 Kč (ocenění podle cenové mapy) Rozdíl z přecenění Kč 100 000 MD 031 D 407 Přeúčt. přeceněn. maj. Kč 400 000 MD 036 D 031 Smlouva o prodeji pozemku ve výši 450 000 Kč Návrh na zápis do KN Kč 400 000 MD 554 D 036 Smlouva o prodeji Kč 450 000 MD 311 D 647 Rozdíl z přec. RH Kč 100 000 MD 407 D 664
Reálná hodnota Příklad 2 – směnná smlouva bez doplatku Obec A – pořizovací (účetní) cena pozemku 180 000 Kč, reálná hodnota tohoto pozemku 250 000 Kč Obec B – pořizovací (účetní) cena pozemku 240 000 Kč Obce uzavřely směnnou smlouvu bez doplatku. Účtování u obce A Rozdíl z přecenění na reálnou hodnotu 250 000 – 180 000 = 70 000
Reálná hodnota Rozdíl z přecenění Kč 70 000 MD 031 D 407 Přeúčtování přec. majetku Kč 250 000 MD 036 D 031 Směnná smlouva (KN) Kč 240 000 MD 311 D 647 Vyřazení před. majetku Kč 250 000 MD 554 D 036 Rozdíl z přecenění Kč 70 000 MD 407 D 664 Předpis – nabývaný poz. Kč 240 000 MD 042 D 321 Zařazení nabýv. pozem. Kč 240 000 MD 031 D 042 Zápočet pohled. a závaz. Kč 240 000 MD 321 D 311
Reálná hodnota Účtování u obce B Obec B nepřeceňuje na reálnou hodnotu (vnitřní předpis). Směnná smlouva KN Kč 250 000 MD 311 D 647 Vyřazení před. majetku Kč 240 000 MD 554 D 031 Předpis nabývaného poz. Kč 250 000 MD 042 D 321 Zařazení nabývaného poz. Kč 250 000 MD 031 D 042 Zápočet pohled. a závaz. Kč 250 000 MD 321 D 311
Reálná hodnota V případě, že nastane situace, že se účetní jednotka rozhodne majetek, který je oceněný reálnou hodnotou, neprodávat, tj. neuskuteční se původně plánovaný prodej majetku, zruší se ocenění reálnou hodnotou. Účetní jednotka nedopočítává oprávky za období, kdy byl majetek oceněn reálnou hodnotou. Účetní jednotka by měla posoudit, jestli zbývající doba používání majetku odpovídá stanovenému odpisovému plánu a eventuálně provést úpravu odpisového plánu (viz bod 3.4.6. ČÚS 709). Odepisování zahájí v měsíci, který následuje po měsíci, ve kterém se účetní jednotka rozhodla, že majetek není určený k prodeji.
Převod akcií České spořitelny Nucený převod akcií České spořitelny a.s. Předpis výnosu MD 377 D 661 Příjem na účet MD 231 6409 3201 D 377 Vyřazení akcií v účetní hodnotě MD 561 D 069 Akcie nepřeceňujeme na reálnou hodnotu, nešlo o klasický prodej (vytěsnění drobných akcionářů). Zjištění nových účtů (FIO banka)
Proúčtování DPPO Novelou vyhlášky č. 56/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů, musí obce odvod daně z příjmu a její příjem zařadit do rozpočtu i účetnictví prostřednictvím rozpočtové skladby. Proúčtování daně z příjmu právnických osob v roce 2019 za rok 2018 musí být přes rozpočtovou skladbu, i když nedochází k fyzickému převodu peněz.
Proúčtování DPPO Předpis daně v roce 2018 – vypočtený předpoklad daně MD 591 / D 341 MD 341 / D 682 Rozdíl mezi skutečností a předpokladem – rok 2019 MD 595 / D 341 Vypočítaná daň z příjmu za rok 2018 se proúčtuje přes rozpočtovou skladbu v roce 2019 MD 231 1122 / D 231 6399 5365
Proúčtování DPPO Jedná se o jednu z více variant proúčtování daně z příjmu právnických osob za obce do nákladů a výnosů. Žádné účetní předpisy postup účtování daně z příjmů obcí blíže neupravují, je na účetní jednotce, jaký postup si stanoví. Předpis daně může být zaúčtovaný jako náklad stávajícího roku a výnos roku následujícího, nebo s časovým rozlišením.
Co nás čeká Zaslání účetních dávek za leden, únor a počátečních stavů do automatu příslušného okresu – do 12. března Zaslání výkazu FIN 2-12M za únor do CSÚIS do 12. března (po domluvě lze termín prodloužit v zákonné lhůtě). Čtvrtletní uzávěrka – zasílají se do CSÚIS kromě výkazu FIN 2-12M i účetní výkazy (Rozvaha, Příloha a Výkaz zisku a ztráty, výkazy Pomocného analytického přehledu – při splnění podmínek) Do 30. června nechat schválit účetní uzávěrku za rok 2018, týká se i zřizovaných příspěvkových organizací
Co nás čeká Do 31. července zaslat Protokol o schválení/neschválení účetní závěrky do CSÚIS Do 31. července zaslat Pomocný konsolidační přehled do CSÚIS za rok 2018 Za rok 2018 zasílají PKP tyto organizace: Vodovod Pomoraví, Svazek obcí údolí Desné, Svazek obcí Povodí Loučka, Svazek obcí ČOV Výšovice, Svazek obcí Drahansko a okolí,
Co nás čeká Svazek obcí Těšetice a Ústín, Splašková kanalizace a ČOV Brodek u PV-Ondratice. Nově zahrnuté do konsolidačního celku státu jsou: Kanalizace ČOV svazek obcí Pěnčín – Laškov (předává Seznam účetních jednotek) Jesenická pohřební služba, s.r.o. MŠ Světlov, Šternberk
Co nás čeká Obec má vůči těmto organizacím informační povinnost – konsolidační vyhláška státu, § 11, odst. 4 Informovat účetní jednotku o zahrnutí do konsolidačního celku státu do 5 pracovních dnů od zveřejnění výčtu účetních jednotek zahrnutých do konsolidačního celku státu na stránkách MF. MF musí zveřejnit tento výčet do 10. února.
Změna adres Okres Jeseník Zpracovává Naděžda Krčová n.krcova@olkraj.cz Automat na zasílání dat pro okres Jeseník ur.dje@olkraj.cz
Změna adres Okres Olomouc Zpracovává Ing. Žaneta Adamová z.adamova@olkraj.cz Automat pro zasílání dat z okresu Olomouc ur.dol@olkraj.cz
Změna adres Okres Prostějov Zpracovává Renáta Loubalová rena.loubalova@olkraj.cz Zpracovává Naděžda Krčová n.krcova@olkraj.cz Automat pro zasílání dat okresu Prostějov ur.dpv@olkraj.cz
Změna adres Okres Přerov Zpracovává Ing. Jana Jouklová Boháčová j.jouklova.bohacova@olkraj.cz Automat pro zasílání dat okresu Přerov ur.dpr@olkraj.cz
Změna adres Okres Šumperk Zpracovává Zuzana Jedynaková z.jedynakova@olkraj.cz Automat pro zasílání dat okresu Šumperk ur.dsu@olkraj.cz
Informace Uvedené kontakty, metodiku účtování, novelizované vyhlášky, zákony a další informace z oblasti účetnictví a výkaznictví najdete na webu Olomouckého kraje www.olkraj.cz v sekci Ekonomika, finance a majetek – Informace pro ÚSC – Účetnictví ÚSC.
Děkuji za pozornost.