Mediální gramotnost: chiméra, nebo nutnost?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Iluze a realita virtuálních přátelství klíč k sociálním problémům PhDr. Vojtěch Bednář
Advertisements

Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Volební kampaně a internet Zdroj: NetMonitor, září 2005, MML data 2003 Internet se stal standardní a vyhledávanou součástí reklamních kampaní. Velkou pozornost.
ArtParty uvádí. CM (Community Music ltd.) je nezisková organizace zaměřená na moderní hudbu. Sídlí v Londýně a úspěšně působí již od roku Cílem.
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
Návrh nového zákona o elektronických komunikacích Hradec Králové 30. března 2004.
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
© Radek Maca1 Cíle SIPVZ. © Radek Maca2 Rozvoj informační výchovy ve školách Koncepce SIPVZ (UV 351/2000) Vzděláváním k informační gramotnosti – nutné.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PŘÍPRAVA K MATURITĚ. POČÍTAČOVÁ VĚDA ?? INFORMATIQUE VĚDU O CÍLEVĚDOMÉM ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ PROSTŘEDNICTVÍM AUTOMATICKY PRACUJÍCÍCH STROJŮ FRANCOUZ.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
(komentovaný přehled)
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Průřezová témata.
Sekce digitální ekonomiky Digitální Česko v. 2.0 Cesta k digitální ekonomice Milníky cesty k digitální ekonomice Co bude dál? 1.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
knowledge management, řízení znalostí, management znalostí
Masmédia.
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Manager nebo leader? Management je pozice
Modely mentální retardace
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Masmédia a manipulace: Masmédia a jejich vliv na společnost i osobní životy lidí Jana Kvardová, IV. D Střední škola KNIH, o.p.s. Brno.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_01.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
IKT SOCIÁLNÍ SÍTĚ Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Cloud computing v praxi
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Informační gramotnost
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Informační gramotnost
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
ICT nebo Informatika? Mgr. Jan Berki, Ph.D.
PŘÍPRAVA A REALIZACE VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ PRO PODPORU
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Občanské vzdělávání září 2017 MŠMT 1.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Přístupy v kariérovém poradenství
Cíle, vize a obsah projektu PPUČ
SOCIÁLNÍ SÍTĚ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
FOTO Petr BENEŠ PS Smart life
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Revize ICT kurikula, rok dva
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Mediální gramotnost: chiméra, nebo nutnost? Jan Jirák Karlova univerzita Metropolitní univerzita Praha Steve Cutts: „Bullshit“

Co je mediální gramotnost a mediální výchova Mediální gramotnost je kompetence, jejíž podstatou je bezpečné, efektivní a prosociální využívání moderních komunikačních technologií s důrazem na možnost seberealizace. Problém současnosti: mediální gramotnost/výchova je historicky „nastavena“ na tradiční masová média. Ta jsou však postupně nahrazována „novými“ médii a ta mají výrazně odlišný charakter, který se promítá i do ekvivalentů tradičních médií a jejich produktů (především žurnalistiky, ale i reklamy a zábavy) v prostředí internetu: od „života s médii“ k „životu v médiích“. Hlavní změny: stírání rozdílu mezi veřejným a soukromým, interaktivita, modularita a variabilita – tím se mění i podoba a rozsah komercializace médií.

Technologické prostředí Co jsou nová média? Komunikační nástroje využívající počítačových sítí, telekomunikačního přenosu dat a digitalizace Obsahy, které tyto komunikační nástroje nabízejí, a činnosti, které umožňují Člověk-stroj Technologické prostředí Komunikační symetrie Historicky jedinečná dostupnost obsahů, málo hierarchizovaná Historicky jedinečné možnosti distribuce obsahů (permanentní únik informací) Demokratizace/privatizace veřejných obsahů (žurnalistika, reklama, politika) Obsahový crowdsourcing a interaktivita Je součástí osobní výbavy (místo není důležité) Osobní prostor se rozšiřuje ze sociálního a fyzického do technologického Umožňují překračovat hranice soukromého a veřejného a tím tuto dichotomii narušují Nástup platforem (podnikání založené na komunikaci) a konfirmativních bublin .

Charakteristika nových médií Mediální gramotnost/výchova se musí s touto změnou vyrovnat a začít brát v úvahu, že „média“ prostupují většinou života. Tento posun si odborná literatura začíná uvědomovat a již nějaký čas se objevují úvahy o tom, že mediální gramotnost může/musí být jakousi zastřešující kompetencí: Transgramotnost (někdy též multigramotnost) je „schopnost číst, psát a dekódovat v interakci s digitálními nástroji a platformami a jako schopnost vyhledávat, testovat a ověřovat ‚informace‘ v jejich různých podobách“ (2012) Dynamické gramotnosti (mediální, digitální, čtenářská ad.) se snaží odpovídat na způsob, jakým přemýšlíme o tvorbě a sdílení významů v každodenním životě s digitálními médii, učí chápat kontext a prostředky produkce a konzumace „textů“ (2017)

Podstatný je cíl Klíčové je položit si otázku, jaký je cíl mediální gramotnosti/výchovy. Dvě základní možnosti: Ochrana (protekcionistický přístup): chránit před předpokládanými negativními účinky užití médií či jejich obsahů. Důraz je kladen na rozvoj kritického myšlení, odstup od obsahů apod. Posílení jedince: podpořit v užití (sociálních) médií, protože ta umožňují komukoliv stát se tvůrcem. Jejich uživatelé jsou schopní a aktivní, ať už se rozhodují jako konzumenti nebo tvůrci médií. Důraz je kladen na potěšení a užitek, jež média mohou přinášet a na to umožnit prožívat je. Důraz je kladena na tvořivost.

Doporučení: kombinace obou přístupů Výchova k vyhodnocování zdrojů: tradiční představy o hodnotě informací na ose „pravda-lež“ selhaly a zvítězila polarizace „uvěřitelné-neuvěřitelné z hlediska mého přesvědčení“ - plnohodnotný individuální i občanský život bude založen na kritickém vyhodnocování informací, ať jsou z jakéhokoliv zdroje. Možnosti seberealizace: koncepce MV bude musí hledat styčné plochy s méně „obvyklými“ oblastmi vzdělávání (např. s výtvarnou či hudební výchovou ) a propracovat možnosti tvůrčí seberealizace uživatelů komunikačních technologií. Celoživotní proces: MV jako proces rozvíjení mediální gramotnosti musí začít v předškolním věku a směřovat k dovednostem a návykům, které se budou rozvíjet celý život Základní výbava: rozvoj MV by se měl stát základním organizačním principem veškerého vzdělávání, neboť její kvalita bude rozhodovat o schopnosti člověka orientovat se v rychle se měnícím světě komunikačních technologií.

Mediální gramotnost: chiméra, nebo nutnost? Děkuji za pozornost a přeji příjemnější zbytek dne. jirak@fsv.cuni.cz Jan.jirak@mup.cz