Mrtvé dřevo pro nový život

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Polární pás.
Advertisements

Poznávání přírodnin 2. část 5.ročník – obrázky s * 6.-7.ročník – obrázky s ročník vše.
Pštros dvouprstý* Emu australský* BĚŽCI Kasuár přilbový Nandu pampový.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Dělení ptáků Pětilístek: peří
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Anotace – Hmyzožravci Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností, na základě znalostí.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
Řád: SOVY = noční ptáci. Znaky velmi jemné peří  neslyšný let nohy porostlé peřím prsty s ostrými drápy vratiprst (4. prst) – otáčí se dopředu i dozadu.
Centrum ekologické výchovy „Aquila“ v Bartošovicích na Moravě.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_10_Přírodopis 7.ročník_Lesní stromoví ptáci Téma: Lesní stromoví ptáci CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám
Fotosyntéza je váš kamarád
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Co je to NATURA 2000? NATURA 2000 je soustavou chráněných území evropského významu. Jejím prostřednictvím se chrání nejvzácnější a nejvíce ohrožené druhy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_16_PŘV_LES
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
VY_32_INOVACE_12_Z_LESY MÍRNÉHO PÁSU - LES LISTNATÝ A SMÍŠENÝ
PTÁCI.
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
P T Á C I HLAVNÍ ZNAKY.
Autor: Mgr. Irena Pohořalá Název: VY_32_INOVACE_07_PTÁCI III.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Základní společenstva - lesy
Základní nabídka ptáků
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH POLÍ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Ekosystém pole Savci Přírodověda 4. ročník
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
Poznávačka - bezobratlí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Jana Burdzová
ZVÍŘATA SEVERNÍ AMERIKY
Poměr v základním tvaru.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
AUTOR: Lenka Hrnčířová
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
Ekosystém louka Živočichové
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES. TROPICKÝ DEŠTNÝ LES V rovníkových oblastech Země se rozkládají tropické deštné lesy (tropické pralesy, džungle). Kterými světadíly.
EKOSYSTÉMY (s důrazem na učebnicové e. ČR).
Třída: Ptáci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Výukový materiál VY_52_INOVACE_25_ Poznavani_ptaci
PRO ZÁJEMCE O FOTOGRAFOVÁNÍ
Ekosystém POTOK A ŘEKA.
Kůrovcová situace v NPŠ v roce 2009
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Ptáci Vodní ptáci (Žák, Koller, Souchop)
ZVÍŘATA SEVERNÍ AMERIKY
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.33_Hmyz Datum: 3.
Příroda kolem nás. V únoru 2018 prvňáčci navštívili se školní družinou Východočeské muzeum. Čekala tam na ně milá paní průvodkyně, která je provedla.
Autor: Olga Kociánová Datum ( období): listopad 2011 Ročník: 4
Poměr v základním tvaru.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
PTÁCI VY_32_INOVACE_06-53 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
PLOŠTICE.
Lesní stromoví ptáci strakapoud velký
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Lesní stromoví, ostatní
PTÁCI – LETCI (SOVY) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní škola Rosice, okres Chrudim
VY_32_ INOVACE_ 09_ ČESKÝ JAZYK 3
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Mrtvé dřevo pro nový život Prezentace ke stejnojmennému výukovému programu. Materiál vznikl v rámci projektu Za ptáky Prahy – podpora badatelské činnosti žáků.

Les původně hlavní biotop na území ČR → velké množství druhů a různých specializací

- přirozené lesy vs. hospodářské lesy Není les jako les … - přirozené lesy vs. hospodářské lesy - různé typy lesa podle nadmořských výšek, např.: V jednotlivých typech lesa různé druhy, různě silné vlivy – specialisté X generalisté Jaké druhy jednotlivých biotopů děti znají? Co si představí pod pojmem specialista? Horský les: puštík bělavý, tetřev hlušec, sluka lesní; Lužní les: žluva hajní, čáp černý, volavka popelavá Horský les Lužní les

Specialisté Generalisté - druhy úzce přizpůsobené svému prostředí, biotopu - druhy schopné obývat více biotopů Žijí v našem okolí čápi? Kde? O který druh se jedná? Kde byste hledali hnízdo čápa černého? (na vysokém stromě v rozlehlém lese) Čáp černý – obyvatel hlubokých lesů Čáp bílý – lesy, lidská obydlí, osamocené stromy v otevřené krajině Čáp černý (Ciconia nigra) Čáp bílý (Ciconia ciconia)

Specialisté Generalisté - druhy úzce přizpůsobené svému prostředí, biotopu - druhy schopné obývat více biotopů Datlík tříprstý – obyvatel horských lesů, hlavní potrava: dřevokazní brouci - zvýšená početnost v době kůrovcových kalamit Kos černý – původně lesní pták, dnes víceméně všude Datlík tříprstý (Picoides tridactylus) Kos černý (Turdus merula)

Současné problémy lesa Klimatická změna (vysychání, teplotní skoky, častější kalamity) Nepřirozená druhová a věková skladba lesa (monokultury stejně starých stromů) Důsledky dřívějšího způsobu hospodaření: odvodňování, vysazování monokultur → kůrovcové kalamity, pokles přírodní rozmanitosti atd. Diskuse: co si žáci představí pod pojmem „Nepřirozená druhová a věková skladba porostů“? Žáci by měli zmínit vysazování stromů v jiných nadmořských výškách, než kde přirozeně rostou (smrk až od 800 m.n.m.), nepůvodní druhy, stejně staré stromy bez stromů s přirozenými dutinami. Vysvětlení pojmu monokultura (porost, ve kterém výrazně - blíží se ke 100% - převládá jeden druh; např: smrková monokultura, pole. Přesto jsou na tom lesní ptáci celkově ještě relativně dobře!

Proč je monokultura špatná? Nízké druhové bohatství. Málo starých stromů → málo přirozených dutin → málo hnízdních možností pro dutinové ptáky. Nedostatek mrtvého dřeva → málo prostoru pro vývoj hmyzu → nedostatek potravy pro ptáky.

Šplhavci – naděje nejen pro dutinové ptáky strakapoudi žluny datel černý Do skupiny patří ještě datlík tříprstý a krutihlav. Ten jako jediný si dutinu netesá. Které druhy ze skupiny u nás vidíme i v zimě? (všechny kromě krutihlava)

Hnízdní dutiny strakapoudi a žluny datel černý Většinou alespoň 3 m nad zemí Pravidelné okraje Kulatý tvar Vletový otvor: průměr cca 5 cm Vysoko na kmeni (8–20 m) Pravidelné okraje Oválný až kapkovitý tvar Vletový otvor: min. 8 x 10 cm K čemu je dobrá díra ve stromě? Příští rok si udělají jinou. Co se stane s tou starou? Žáci uvádějí druhy, které mohou profitovat z činnosti šplhavců.

Nájemníci strakapoudích dutin 3 lejsci brhlíci různé druhy sýkor 1 – sýkora koňadra, 2 - brhlík lesní (umí upravit i datlí dutinu), 3 - lejsek černokrký, 4 - sýkora parukářka 1 2 4

Nájemníci datlích dutin sýc rousný puštík obecný holub doupňák hohol severní špaček obecný kuny plši a plšíci netopýři sociální hmyz brouci Luboš Mráz

Doupné stromy – prostor pro život Šplhavci: „lesní architekti“

Co dělá datla datlem velké tělo (47 cm, 370 g) čepička

Co dělá datla datlem lebka zobák jazyk Pneumatizace lebky tlumí nárazy a chrání mozek.

šplhavá zygodaktylní noha Co dělá datla datlem šplhavá zygodaktylní noha Co je na noze jiného oproti ostatním ptákům? (vratiprst otočený dozadu) V obou případech se jedná o adaptaci ke šplhání (pery se podpírá) pevná ocasní pera

Jak poznáme, že v lese žije datel? Děti zkusí na něco přijít sami, pokud nepřijdou, pokračujeme v prezentaci.

Pobytové stopy - zvukové projevy bubnování hlas v letu: kri-kri-kri-kri hlas při přistání: kliéééé

Pobytové stopy - potravní otvory nízko na kmeni až 50 x 20 cm velké třísky, až 10 cm

Proč v parku nechali torzo starého stromu? Zachování hnízdních možností Místo rozmnožování hmyzu Potravní nabídka pro hmyzožravé ptáky

Najdu místo k životu i ve vašem lese?