Speciálně pedagogické metody Reedukační Kompenzační Rehabilitační
Komplexní rehabilitace (ucelená, komprehenzivní, globální,integrální) Léčebná Pedagogická Psychologická Pracovní Sociální Technická Právní Ekonomická
Speciálně pedagogické zásady vývojovosti reflexnosti rytmizace komplexnosti kolektivnosti přiměřenosti a individuálního přístupu
Typy vývojových vad opožděný vývoj předčasný omezený (zamezený) narušený - progresivní regresivní stagnující scestný
Socializace Začleňování jedince do společnosti - pomocí jazyka - etických a mravních hodnot - způsobu chování - postojů k jevům ve společnosti
Socializace handicapovaných vlivem postižení vnějších podmínek (malá stimulace, nevhodné metodické postupy, nevhodný přístup k jedinci ustrnutí na určitém stupni
Stupně socializace podle Sováka integrace (splynutí s intaktní společností) adaptace (přizpůsobení se) utilita (užitečnost) inferiorita (neupotřebitelnost) --------------------------------- segregace = vyčleňování
Stupně socializace podle Jesenského Plná integrace Vysoká integrace Středně vysoká integrace Nízká integrace ----------------------------------- Nízká segregace Středně vysoká segregace Vysoká segregace
Proměna školy v organizaci (otevřenost – asistent, rodiče) v přístupu (individualizace, IVP) v hodnocení (od interindividuálního k intraindividuálnímu)
Škola musí vytvořit podmínky ekonomické (bezbariérové přístupy,… personální (učitelé znalosti ze spec. ped.) psychologické (příprava rodičů, žáků, atd.)