Význam a zásady třídění organismů,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název dokumentu: Doplní autor Autor: Doplní autor Číslo šablony: III/2
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Fyzika pro 8. ročník (IV. díl)
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Geometrie pro 6. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Rozmnožování organismů
Základní složení a struktura živých soustav
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Biologie rostlin (vývoj a systém)
Transkript prezentace:

Význam a zásady třídění organismů, bakterie a viry Autor: Mgr. Jitka Trifanová Datum: 30. 7. 2013 Základní škola a Praktická škola Velké Meziříčí, Poštovní 1663/3, 594 01 Velké Meziříčí www.zsspecialnivm.cz

Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3814 Název projektu Moderní škola Šablona V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Číslo materiálu VY_52_INOVACE_ 041 Název Význam a zásady třídění organismů, viry a bakterie Autor Mgr. Jitka Trifanová Předmět Člověk a příroda - přírodopis Tematická oblast Obecná biologie a genetika Ročník 6. ročník Datum ověření, ověřil 26. 11. 2013, Mgr. Michal Koudelík Anotace Materiál obsahuje základní informace o způsobu třídění organismů a jejich pojmenování. Blíže seznamuje s viry a bakteriemi, jejich způsobem života a vlivem na život člověka. Metodický návod Materiál je určen k výkladu učiva, jeho doplnění a procvičení ve vyučování i při domácí přípravě žáků. Animace jednotlivých snímků se spouští kliknutím myši nebo klávesou Enter. K další orientaci slouží oranžová tlačítka akcí. Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno.

Třídění organismů (4 skupiny) Bakterie Houby OBRÁZEK OBRÁZEK Rostliny Živočichové OBRÁZEK OBRÁZEK Organismy ve skupině mají stejné vlastnosti, např. těla rostlin jsou tvořena pletivy. ►

Pojmenování organismů Každý živý organismus má své jméno. (vlk obecný, pampeliška lékařská) Tomuto pojmenování se říká DRUH. Liška obecná DRUH RODOVÝ NÁZEV DRUHOVÝ NÁZEV ►

Viry Tvoří hranici mezi neživou a živou přírodou. Nejsou schopny samostatného života. (Žijí a množí se pouze v cizích buňkách.) Jsou velmi malé. (Vidíme je jen v nejsilnějších mikroskopech.) OBRÁZEK ►

Přenášejí se ve vlhkém prostředí. Život virů Přenášejí se ve vlhkém prostředí. (Drobnými kapičkami, které vydechujeme či vykašláváme, vodou, potravinami, vlhkou rukou,...) HOSTITELSKÁ BUŇKA VIRUS V těle hostitele vir napadne buňku a pronikne dovnitř. Napadená buňka začne vyrábět další viry. Hostitelská buňka praskne. Viry opustí buňku a napadají další buňky. Onemocnění se rychle šíří po celém těle. DALŠÍ ►

Bakterie Jsou to jednobuněčné organismy. OBRÁZEK Můžeme je pozorovat pouze mikroskopem. Rozmnožují se dělením. OBRÁZEK Buňky bakterií mají různý tvar. OBRÁZEK ►

Význam bakterií UŽITKOVÉ bakterie UŽITEČNÉ bakterie ŠKODLIVÉ bakterie Žijí téměř všude. (půda, voda, uvnitř těl jiných organismů,…) Dokážou přežít i v nepříznivých podmínkách (sucho, mráz, horko) – SPORY. Jakmile se spory dostanou do vhodných podmínek přemění se na bakterie a začnou se opět množit. UŽITKOVÉ bakterie DALŠÍ UŽITEČNÉ bakterie DALŠÍ ŠKODLIVÉ bakterie DALŠÍ ►

Opakování 1. Vyber čtyři hlavní skupiny živých organismů. BAKTERIE PES HOUBY JELEN ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ LÍPA NÁPOVĚDA ►

2. Spoj rodové a druhové názvy. liška lékařská pampeliška obecná kočka ztepilý smrk domácí lípa srdčitá ►

3. Které onemocnění způsobují viry a které bakterie. angína rýma infekční žloutenka borelióza chřipka zánět průdušek zápal plic AIDS salmonelóza plané neštovice NÁPOVĚDA ►

Zdroje obrázků ► Bakterie Escherichia coli (s. 4) [cit. 2013-07-30]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:EscherichiaColi_NIAID.jpg?uselang=cs Hřib smrkový (s. 5) HILLEWAERT, Hans. [cit. 2013-07-30]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Boletus_edulis_%28Tillegem%29.jpg Rostliny (s. 6) RKITKO. [cit. 2013-07-30]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Diversity_of_plants_image_version_3.png Živočichové (s. 7) [cit. 2013-07-30]. Dostupné pod licencí Cretive Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Animal_diversity.png Vir HIV (s. 10) [cit. 2013-07-18]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Human_Immunodeficency_Virus_-_stylized_rendering.jpg Buňka bakterie (s. 14) VILLARREAL, Mariana Ruiz. [cit. 2013-07-30]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Average_prokaryote_cell-_unlabled.svg Dělení buněk (s. 15) Obrázek autorky Různé tvary bakterií (s. 16) [cit. 2013-07-30]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bacterial_morphology_diagram_cs_%282%29.svg ►

Červené víno (s. 18) KARWATH, André. [cit. 2013-07-30]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Red_Wine_Glas.jpg Bílý jogurt (s. 18) ZENZ, Reiner. [cit. 2013-07-30]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Joghurt.jpg ►

Použitá literatura: SKÝBOVÁ, J. Obecný přírodopis. 1. vyd. Praha : Septima, 2008. 56 s. ISBN 978-80-7216-251-2. SKÝBOVÁ, J. Obecný přírodopis: pracovní sešit. 1. vyd. Praha : Septima, 2008. 15 s. ISBN 978-80-7216-252-9. JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 6. 2., aktualiz. vyd. Olomouc : Prodos, 2004. 127 s. ISBN 80-7230-136-5. JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 6: pracovní sešit. 2. , aktualiz. vyd. Olomouc : Prodos, 2003. 63 s. ISBN 80-7230-136-5.