Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_II_1_3_Cena Šablona číslo: II Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 3 Autor: Ing. Iva Čevelová
Anotace Materiál seznamuje žáky s pojmem cena v marketingu. Vysvětluje principy cenové politiky podniku a základní metody a strategie tvorby ceny. Autor Ing. Iva Čevelová Klíčová slova Cena, cenová politika podniku, metody tvorby ceny, cenové strategie, slevy a srážky Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Ekonomické předměty, marketing
CENA (P2 – price)
Cena v marketingu CENA = peněžní částka zaplacená na trhu za prodávaný výrobek či službu. Cena vyjadřuje hodnotu, kterou je zákazník ochoten zaplatit za určité zboží → důležitou roli hrají i psychologické aspekty ceny Cena je jediným prvkem marketingového mixu, který vytváří příjmy podniku → její správná volba je velmi náročná
Cenová politika podniku =stanovení pravidel pro správné určení ceny, zahrnuje: cenové cíle podniku metody stanovení ceny strategie tvorby cen nových výrobků změny cen slevy a srážky z ceny
Cenové cíle podniku Maximalizace zisku Růst objemu prodeje Tržní podíl Nejčastější cenové cíle podniku: Maximalizace zisku Růst objemu prodeje Tržní podíl Rychlá návratnost investice Přežití Cenu dále ovlivňuje: poptávka, náklady, konkurence, životní cyklus výrobku, zákon o cenách, daňové zákony aj.
Metody stanovení ceny Metoda podle nákladů – vychází z kalkulace CENA VÝROBCE = náklady + zisk CENA OBCHODU = nákupní cena zboží + obchodní marže (cena výrobce) (náklady obchodu + zisk) Metoda podle konkurence zjistíme cenu konkurence a stanovíme cenu vyšší / nižší / stejnou jako konkurence Metoda podle poptávky - zaměřuje se na vnímání ceny zákazníkem
Strategie tvorby cen nových výrobků Strategie vysokých zaváděcích cen (skimming = sbírání smetany) - využívají prodejci značkového a ojedinělého zboží na trhu Strategie nízkých zaváděcích cen (penetration = pronikání na trh) - rychle proniknout na trh, kde působí konkurence s podobným výrobkem
Změny cen Cena se mění během životního cyklu výrobku nebo z důvodů (nejčastěji): změny nákladů změny cen konkurence změny nasycenosti trhu změny koupěschopnosti poptávky
Slevy a srážky z ceny Výrazný vliv na poptávku zboží mají systémy srážek a slev, např.: srážka při rychlé platbě (skonto) množstevní rabat (sleva) věrnostní sleva (bonus) sezonní srážka funkční srážka prodej na protiúčet
Psychologické triky stanovení ceny (dílčí techniky) Ceny končící číslicí 9 Cenové řady (škatulkování ceny) Zaokrouhlování ceny na stovky, tisíce (prestižní stanovení ceny) Umělé slevy
Kontrolní otázky Co zahrnuje cenová politika podniku? Vyjmenujte možné cenové cíle podniku. Jaké jsou nejčastější metody tvorby ceny a co je jejich podstatou? Jaké jsou nejčastější důvody pro změnu ceny? Jaké slevy a srážky poskytují firmy svým zákazníkům?
Zdroje Není-li uvedeno jinak, je materiál dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: MOUDRÝ, M. Marketing: základy marketingu. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2008.ISBN 978-80-7402-002-5. SVĚTLÍK, J. Marketing - cesta k trhu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2005, 340s. ISBN 80-86898-48-2 ŠVARCOVÁ, J. a kol. Ekonomie – stručný přehled, 2011/2012. Zlín, CEED 2011. ISBN 978-80-87301-01-2 VYSEKALOVÁ, J. a kol. Marketing pro SŠ a VOŠ. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Fortuna, 2006, 248s. ISBN 80-7168-979-3 Obrázky použity ze sady MS Office, obrázky autora