KLASICISMUS A OSVÍCENSTVÍ VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE, PREROMANTISMUS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
Advertisements

2. Sentimentalismus a preromantismus
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Klasicismus Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3617_ Klasicismus Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_19: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 4 Deismus, materialismus a optimismus.
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
Život ve středověku Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Pohádka.
Přemyslovci 2 (Život za Přemyslovců, Románský sloh, Kosmas)
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
Filozofie osvícenství ve Francii
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Romantismus.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
OSVÍCENSTVÍ OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L-4-021
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
OSVÍCENSTVÍ VĚK ROZUMU VY_32_INOVACE_
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Preromantismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
Dějiny hudby a její osobnosti
Autor: Mgr. Nováková Jana
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Tento materiál byl vytvořen  rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ JAZYK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Středověká literatura
Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty. Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty.
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
¨-4-.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
KLASICISMUS.
České národní obrození
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Wolfgang Amadeus Mozart
Realismus - Rusko VY_32_INOVACE_VII-A-14.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Anglie
PRÓZA A DRAMA V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
STŘEDOVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA
VM byl ověřen v 8.B Název školy:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Preromantismus.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

KLASICISMUS A OSVÍCENSTVÍ VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE, PREROMANTISMUS druhá polovina 17.století 18.století

HISTORICKÝ KONTEXT UDÁLOSTI – FAKTA po třicetileté válce nejsilnější velmocí Francie moc a vliv Habsburků oslabeny relativní klid pro průmyslový vývoj měla Anglie vývoj dvou rozdílných politických systémů absolutismus x parlamentarismus rozvoj vědy a průmyslu vznik nových vědeckých oborů – zejména technických, stávající vědecké disciplíny se dělí a specializují ÚKOLY: Vysvětlete pojmy: ABSOLUTISMUS PARLAMENTARISMUS OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS Uveďte příklady uplatnění v jednotlivých evropských zemích, osobnosti, data, principy.

FILOSOFICKÝ ZÁKLAD OSVÍCENSTVÍ ÚKOLY: společenský a politický umělecký směr, prosazující absolutní důvěru v lidský rozum, svobodu myšlení a rovnost mezi lidmi souvisí s rozvojem přírodních a technických věd staví se do opozice proti církvi, konzervatismu, absolutismu střediska zejména Francie a Anglie ÚKOLY: Uměleckým směrem tohoto období je KLASICISMUS. Na vhodném obrazovém materiálu ukažte jeho znaky. Jmenujte významné sochaře, malíře a hudební skladatele.

ZNAKY LITERATURY ÚKOLY: vzorem je antické umění (Aristoteles) jednotné principy a řád v literatuře cit podřízen rozumu (Descartes) krása je v pravdě a přírodě účelnost, střízlivost rozvoj dramatu ÚKOLY: Jedním z typických osvícenských děl bylo ENNCYKLOPEDIE ANEB RACIONÁLNÍ SLOVNÍK VĚD, UMĚNÍ A ŘEMESEL. Zjistěte, o jaké dílo šlo, jakým způsobem vznikalo, které osobnosti jsou s jeho vznikem zvlášť spojeny.

ŽÁNRY A FORMY VYSOKÉ: žánry zabývající se osudy hrdinů ze vznešených vrstev (nadčasové myšlenky, historická témata, rýmovaný verš, idealizace) óda epos tragédie NÍZKÉ: žánry zabývající se životem neurozených postav (obyčejnými osudy, verš i próza, typické charaktery) bajka povídka satira komedie fraška OSVÍCENSKÉ SPISY: vědecké studie slovníky encyklopedie filozofický román román v dopisech esej ÚKOLY: Zajímavým žánrem písemnictví těsně souvisejícím s dobou osvícenství jsou různé zákonné úpravy a s nimi související jazyk. Mezi nejvýznamnější patří reformy Marie Terezie a Josefa II. Jmenujte některé z nich, opatřete si část některého textu a doložte na něm znaky žánru.

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL FRANCIE Nicolas Boileau-Despréaux (teorie klasicistní poezie) Umění básnické Pierre Corneille (drama) Cid Jean Racine (drama) Faidra Charles Louis Montesquieu (osvícenské spisy) Perské listy O duchu zákonů Voltaire, Francois Marie-Arouet (filozofická povídka a román) Candide neboli Optimismus Denis Diderot (filozof, estetik, encyklopedista) Jakub fatalista Moliére, Jean-Baptiste Poquelin (drama – komedie – literární typy) Tartuffe neboli Podvodník Don Juan neboli Kamenná hostina Misantrop Lakomec Měšťák šlechticem Zdravý nemocný Pierre Augustin Caron de Beaumachais (drama) Lazebník sevillský Figarova svatba Jean de La Fontaine Bajky

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL ANGLIE John Gay (satira, drama) Žebrácká opera Jonathan Swift Gulliverovy cesty Daniel Defoe Robinson Crusoe Henry Fielding Tom Jones Lawrence Sterne Život a názory blahorodého Tristama Shandyho ITÁLIE Carlo Goldoni (drama, reformoval a aktualizoval comedii dell´arte) Sluha dvou pánů Poprask na laguně Mirandolina RUSKO Aleksandr Nikolajevič Radiščev (osvícenec, filozof) Cesta z Petrohradu do Moskvy Ivan Andrejevič Krylov Bajky

PREROMANTISMUS SENTIMENTALISMUS přechodný umělecký směr mezi klasicismem a romantismem ještě vázán některými klasicistními názory (svoboda, příroda, věda) zároveň však už potřeba citovosti (sentimentalismu) a odmítání osvícenského racionalismu předznamenávající následující romantismus zájem o lidovou slovesnost mimořádný hrdina, zvláštní přírodní scenérie v Německu spojen s hnutím Sturm und Drang a největšími osobnostmi německé literatury ÚKOLY: Vyhledejte informace k hutí Sturm und Drang (principy, osobnosti, původ názvu hnutí a český překlad).

PREROMANTISMUS SENTIMENTALISMUS FRANCIE Jean-Jacques Rousseau (myšlenkový základ preromantismu) Emil čili o výchově (pedagogický román) Julie aneb Nová Héloisa (román v dopisech) Antoine-Francois Prévost Manon Lescaut Francois-René de Chateaubriand Atala aneb láska indiánské dvojice v pustinách ANGLIE Samuel Richardson (psychologické portréty žen) Pamela aneb Odměněná ctnost Horace Walpole (gotický román – obliba středověkých námětů – strašidelnost) Otrantský zámek Thomas Percy (úpravy středověké poezie) Památky staré anglické poezie Robert Burns (skotská lidová slovesnost)

PREROMANTISMUS SENTIMENTALISMUS NĚMECKO Gotthold Ephraim Lessing Emilia Galotti (drama) Mína z Barnhelmu (drama) Johann Gottfried Herder Hlasy národů v písních (německá i slovanská lidová slovesnost) Gottfried August Bürger (básník) Balady Baron Prášil (satirická próza) Friedrich Schiller (básník, dramatik, literární teoretik) Poezie Balady Óda na radost dramata Loupežníci Úklady a láska Don Carlos Vilém Tell Panna Orleánská Valdštejn Marie Stuartovna

PREROMANTISMUS SENTIMENTALISMUS JOHANN WOLFGANG GOETHE básník, dramatik, prozaik vědec a filozof působil ve Výmaru cestoval po Itálii – obdiv k antice pobýval v Čechách (západočeské lázně) považován za největšího německého spisovatele DÍLO: poezie (spíše jednotlivé proslavené básně) Májová píseň, Růžička, Král duchů, Prométheus Trilogie vášně próza Utrpení mladého Werthera Viléma Meistera léta učednická, Viléma Meistera léta tovaryšská drama Götz von Berlichingen Egmont Faust

SEZNÁMENÍ S VYBRANÝM DÍLEM FAUST dvoudílné veršované drama (více známa první část – smlouva s Mefistofelem a příběh Markétčin, která se stala inspirací mnohým dalším dílům) druhá část se odehrává na císařském dvoře, kde se má Faust oprostit od smutku nad Markétčinou smrtí uspokojení však nachází, až když zasvětí život smysluplnému úkolu (přeměnit bažinatou půdu u moře na úrodnou zem pro lidi) ÚKOLY: Vysvětlete podstatu Faustovy smlouvy s ďáblem a závěr dramatu. Vyhledejte originál některé části tohoto díla a alespoň dva různé české překlady a poukažte na nich na vliv překladatele na vyznění díla, pokud ho čtenář nezná v originále.

SEZNAM DOPORUČENÝCH POMŮCEK K VYPACOVÁNÍ ÚKOLŮ: POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. Internet – vyhledané údaje ověřovat z několika zdrojů Další knižní publikace – encyklopedie, slovníky, literární přehledy Konkrétní literární díla (školní knihovna, městská knihovna, úryvky v čítankách)

Seznam použité literatury POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury 1. 3. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 239 s. ISBN 80-716-8198-9.