Obecná část rozpočtového práva III 11. března 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
Osnova Předmět rozpočtového práva Subjekty rozpočtového práva Rozpočtové jednotky Obsah rozpočtového práva
1. Předmět rozpočtového práva předmětem rozpočtového práva je úprava soustavy veřejných rozpočtů obsahu veřejných rozpočtů rozpočtového procesu a vztahů vznikající při tvorbě, rozdělování a používání peněžní masy v těchto veřejných rozpočtech (rozpočtových fondech) rozpočtových vztahů práv a povinností mimo (dvoustranné) rozpočtové vztahy stanovení určitých pravidel či deklarování určitých skutečností
1. Předmět rozpočtového práva předmětem rozpočtového práva je úprava rozpočtových vztahů práv a povinností mimo (dvoustranné) rozpočtové vztahy stanovení určitých pravidel či deklarování určitých skutečností rozpočtověprávní pravidla právní principy právní normy klasické specifické
2. Subjekty rozpočtového práva subjekt rozpočtového práva x subjekt rozpočtověprávního vztahu členění subjektů: fyzické osoby právnické osoby (soukromoprávního charakteru) stát ostatní veřejnoprávní korporace
III. Stát § 21 občanského zákoníku správní úřady Stát se v oblasti soukromého práva považuje za právnickou osobu. Jiný právní předpis stanoví, jak stát právně jedná. správní úřady ministerstvo financí správci kapitol
IV. Ostatní veřejnoprávní korporace obce dobrovolné svazky obcí kraje Regionální rady regionů soudržnosti státní fondy Česká národní banka Všeobecná zdravotní pojišťovna příspěvkové organizace veřejné výzkumné instituce další veřejnoprávní korporace
3. Rozpočtové jednotky Vymezení rozpočtových jednotek Členění rozpočtových jednotek Významné rozpočtové jednotky
A. Vymezení rozpočtových jednotek rozpočtové jednotky subjekty rozpočtového práva odlišné od fyzických a ostatních právnických osob, tj. subjekty, které jsou nositeli finanční veřejné správy rozpočtové jednotky státu místní rozpočtové jednotky
B. Členění rozpočtových jednotek Rozpočtové jednotky státu organizační složky státu státní příspěvkové organizace státní fondy státní veřejné výzkumné instituce státní podniky státní školské právnické osoby ostatní Místní rozpočtové jednotky organizační složky územních samosprávních celků místní příspěvkové organizace místní veřejné výzkumné instituce místní školské právnické osoby ostatní
C. Významné rozpočtové jednotky Organizační složky státu Státní příspěvkové organizace Státní fondy Veřejné výzkumné instituce Státní podniky Školské právnické osoby Organizační složky územních samosprávných celků Místní příspěvkové organizace
I. Organizační složky státu nejsou právnickými osobami § 45 a násl. rozpočtových pravidel § 3 zákona o majetku státu - výčet: ministerstva správní úřady s celostátní působností: ústřední správní úřady správní úřady s celostátní působností s vlastní rozpočtovou kapitolou ostatní správní úřady s celostátní působností místní správní úřady Ústavní soud, soudy a státní zastupitelství Nejvyšší kontrolní úřad Kancelář prezidenta republiky a Kancelář Veřejného ochránce práv Akademie věd České republiky Grantová agentura České republiky Technologická agentura České republiky na základě § 51 zákona o majetku státu organizační složky zřízené jednotlivými ministerstvy
I. Organizační složky státu problematické Úřad vlády České republiky Kancelář Poslanecké sněmovny a kancelář Senátu
I. Organizační složky státu OSS významné pro rozpočtové právo ministerstvo financí správci kapitol ministerstva a jiné ústřední správní úřady, organizační složky státu, u nichž zvláštní zákon stanoví, že tyto organizační složky státu mají samostatnou kapitolu ve státním rozpočtu organizační složky státu, u nichž zvláštní zákon stanoví, že mají postavení ústředního správního úřadu organizační složky státu, u nichž zvláštní právní předpis stanoví, že mají postavení ústředního správního úřadu pro rozpočtové účely
Správci kapitol problematické Ústavní soud Poslanecká sněmovna a Senát Grantová agentura České republiky Technologická agentura České republiky
II. Státní příspěvkové organizace právnické osoby § 54 odst. 1 zákona o majetku státu § 53 a násl. rozpočtových pravidel
III. Státní fondy právnické osoby § 28 rozpočtových pravidel jednotlivé zákony upravující státní fondy 388/1991 Sb. 239/1992 Sb. 104/2000 Sb. 211/2000 Sb. 256/2000 Sb. 496/2012 Sb.
IV. Veřejné výzkumné instituce právnické osoby zákon č. 341/2005 Sb. státní nebo místní fondy
V. Státní podniky právnické osoby zákon č. 77/1997 Sb. hospodaření Budějovický Budvar, n. p. fondy
VI. Školské právnické osoby zákon č. 561/2004 Sb. státní, místní či soukromé peněžní fondy
VII. Organizační složky ÚSC nejsou právnickými osobami § 24 a násl. rozpočtových pravidel územních rozpočtů
VIII. Místní příspěvkové organizace právnické osoby § 24 a násl. rozpočtových pravidel územních rozpočtů § 39a rozpočtových pravidel územních rozpočtů
3. Obsah rozpočtového práva rozpočtové vztahy práva a povinnosti mimo (dvoustranné) rozpočtové vztahy určité skutečnosti a pravidla
e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 11. března 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy