KMT/DIZ1 Aktivizační metody

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Advertisements

Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Metody sociální pedagogiky
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Konference Jihlava mluví o vzd ě lávání a Montessori pedagogice 2014 Montessori na 1. stupni ZŠ – zkušenosti z praxe.
Didaktické prostředky
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
Dovednosti diagnostikovat aktivitu, samostatnost a tvořivost žáků z hlediska rozvoje jejich osobnosti.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Metody a organizační formy při výuce fyziky Jiří Tesař.
(komentovaný přehled)
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
Teorie vzdělávání dospělých
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Prezentace a pilotáž finální verze posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka GA ČR P407/11/0262 Podpořeno.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Didaktické metody Androdidaktika.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Metody vzdělávání. Metoda Metoda - methodos – cesta, postup - methodos – cesta, postup – způsob jakým dosáhneme – způsob jakým dosáhneme výchovně vzdělávacích.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
Didaktické metody Androdidaktika.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Komunikace učitele se žáky
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Práva dítěte Výchova k občanství
aneb vyvážený plán hodiny s prvky konstruktivismu
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Pracovní setkání IKAP, Implementace Krajského akčního plánu Kraje Vysočina I – Učíme se ze života pro život Ing. Zvolánková Adéla Bc. Rabasová.
Transkript prezentace:

KMT/DIZ1 Aktivizační metody Poznání je založeno na aktivitě, učení je aktivní proces. NÜSSEROVÁ, Veronika. Využití zajímavých úloh a her v hodinách matematiky na 2. stupni ZŠ. Ústí nad Labem, 2010. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM. Pedagogická fakulta - dostupné jen na UJEP Metody problémového vyucování matematice—problémová situace, problémová úloha, metody rešení problémových úloh, problémový výklad předpoklady úspěšného poznávacího procesu motivace (vnitřní) %Potůček aktivizační metody = metody motivace (rozhovor, vyprávění, demonstrace, příklady z praxe, pochvala, výzva) podněty, které ho vedou k práci (v rukou učitele – schopnost předkládat problémy, řídit práci třídy, reagovat na práci Ž) Aktivitou k samostatnosti, projevem zkvalitňování aktivity je osamostatňování. Předpokladem každého životního projevu je aktivita.

Aktivita - pojem aktivita = činnost aktivita ve v.-v. procesu = zvýšená, intenzivní činnost žáka na základě (1) vnitřních sklonů, spontánních zájmů, emocionálních pohnutek, životních potřeb (2) uvědomělého úsilí, jehož cílem je osvojení VDN Slovo aktivita se používá pro Proces zvýšené činnosti Charakterovou vlastnost

Stupně žákovské aktivity 0. pasivita 1. aktivita vynucená 2. aktivita navozená 3. aktivita nezávislá 4. aktivita angažovaná 0. patologický projev dítěte (negativismus, mutismus), dětský vzdor, nespokojenost, prostředek nátlaku – úsilí o splnění nějaké potřeby ad 1. PP, test – neohlášené akce ad 2. – nejčastější, vhodná motivace ad 3. vlastní zájem Ž, bez nátlaku, bez pomoci, uvědomělé úsilí realizované samostatnou prací, uskutečňování výukového projektu, ad 4. řešení problémů samostatně, uvědoměle, vede k samostatné tvořivé práci

aktivizace -> aktivita -> samostatnost, tvořivost Kam se směřuje ? aktivizace -> aktivita -> samostatnost, tvořivost  předpoklady aktivní činnosti žáka - vhodné situace - účinné učební metody a prostředky - uspokojené potřeby - rychlá zpětná vazba po výkonu - porozumění účelu a smyslu činnosti - příznivé prostředí, nadšení učitele - použité metody, prostředky, techniky Jak toho dosahnout? předpoklady – podnícení a rozvoj aktivity jen v činnosti motivační činitelé – učivo, formy výuky

Samostatnost a aktivita samostatnost = myšlenkové úsilí, nezávislost při rozhodování a řešení, schopnost orientovat se v nových situacích - přímé spojení (S a tvořivost je projevem A) - vzájemné ovlivňování samostatný Ž aktivní Ž kvalita kvantita samostatná činnost aktivní činnost samostatná práce – učební aktivita, při které Ž získávají poznatky a dovednosti vlastním úsilím, nezávisle na cizí pomocí, zejména řešením problémů předpokládá aktivitu staví na aktivitě obsahově bohatší, specifičtější 5

Aktivizující výukové metody = postupy, jimiž se v. – v. cílů dosahuje na základě vlastní učební práce žáků, přičemž se důraz klade na myšlení a řešení problémů -- Diskusní metody -- Heuristické metody, řešení problémů -- Situační metody -- Inscenační metody -- Didaktické hry Diskusní metody – účastníci si vyměňují názory na dané téma na základě zkušeností, uvádějí argumenty pro svá tvrzení, společně nacházejí řešení daného problému Osm pravidel diskuse Oponent není nepřítel Snaž se druhého pochopit Tvrzení bez důkazu není argument, ale názor. Drž se tématu Nepřekřikuj. Neurážej oponenta. Formuluj klidně, srozumitelně Všichni mají právo se vyjádřit, tak buď stručný

Problém = rozpor, protiklad, překážka, těžkost, konflikt Heuristické metody = poznatky se nesdělují, Ž jsou vedeni k tomu, aby si je samostatně osvojili Problém = rozpor, protiklad, překážka, těžkost, konflikt - v situaci nové - v situaci nejasné - v situaci obtížné  zásady zadání problémové úlohy - logická návaznost na dosavadní poznatky Ž - problémový obsah - vzbuzující chuť k řešení Fáze řešení problému Identifikace Analýza situace Vytváření hypotéz Verifikace hypotéz Návrat k předchozímu

= seberealizující aktivita přizpůsobená pedagogickým cílům Didaktické hry = seberealizující aktivita přizpůsobená pedagogickým cílům - povinná účast - průběh hry je pro Ž zábavný  hra x učení - vymezenost cíle => 2 extrémy - důraz na učební cíle (Ž hru už nevnímá jako hru) - bezcílnost hry (neúčelnost a volnost) Oproti jiné hře – omezení svobodné volby, uplatnění zájmů, spontánnosti a uvolnění Hra = tvořivé simulace skutečnosti, vše, co Ž poskytuje uspokojení a možnost seberealizace. - Volnější, alternativní aktivity, které jsou pro něho zajímavější, přirozenější, citově bohatší krejčová, Volfová, s. 6 POŽADAVKY na HRU zábavná věkové zvláštnosti respektuje jasná a srozumitelná pravidla organizační a materiálové zajištění nenáhodné zařazení, cílevědomé zapojení celého kolektivu přednost mají hry se zapojením co největšího počtu smyslů

Aktivizující momenty ve výuce - změna navyklého způsobu práce - střídání výukových situací - užití kontrastu - zážitek novosti - využití regionálních jevů - mezipředmětové vztahy – nové přístupy k učivu - příklady z praxe - pomůcky, demonstrace aktivace = připravenost k výkonu, k činnosti optimální, nejefektivnější aktivační úroveň – střední hodnoty aktivace, přiměřená aktivace x přílišná aktivační dynamika nebo její nedostatek => nevede k žádoucím výsledkům aktivizace – předpoklad pro samostatnou a tvořivou činnost aktivace -> aktivita -> samostatná činnost žáka !!!!!?????? Nelze plnit osnovy a zároveň rozvíjet samostatnost a tvořivost.