ČLOVĚK JAKO OSOBNOST (VÝVOJ OSOBNOSTI).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Adolescence doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Fakulta sportovních studií Masarykova univerzita.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_13_POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Pozornost. Pozornost  Psychický stav, který se projevuje soustředěností a zaměřeností na určitý objekt či činnost.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Vývojov člověka – základní přehled
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Správa sociálního zabezpečení
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Občanská výchova – 7. ročník, Životní cyklus, etapy vývoje
Postnatální období–předškolní věk
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
UČENÍ.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
PhDr.hana pazlarová, ph.d
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
9. Heterogenní a homogenní skupiny
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Vývojová psychologie Prenatální období.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Lidská společnost a je obnovovaná sexuální reprodukcí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
13. Růst lidské populace, demografie
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Správa sociálního zabezpečení
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Psychodynamický přístup
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychologie pro učitele 4.přednáška
PhDr.hana pazlarová, ph.d
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
OSOBNOST.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Pracovní výchova – dívky 9.tř. Prezentace č. 18
Transsexualita.
Rysy osobnosti Temperament Charakter
Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
Centra kolegiální podpory
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Život bez střeva , Praha.
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Člověk jako bytost bio psycho sociální
Rekreologie a věk Michaela ŘEPOVÁ
Transkript prezentace:

ČLOVĚK JAKO OSOBNOST (VÝVOJ OSOBNOSTI)

Psychologie = věda, která zkoumá zákonitosti a průběh lidského CHOVÁNÍ a PROŽÍVÁNÍ chování x prožívání Chování a prožívání = ve vzájemné interakci + na rozdíl např. od zvířat si lidé dokáží své pocity či chování uvědomit a ovládat je…

to vše jedinci umožňuje VĚDOMÍ v oblasti vědomí lze rozlišit 3 zákl.okruhy: prožívání aktuálního duševního dění uvědomování prožívaného (vzpomínky) uvědomování sebe sama (vlastního „Já“) Lze rozlišit několik STAVŮ VĚDOMÍ: bdělost (čl. je pozorný, je připraven reagovat na podněty z okolí, podává informace) ospalost (snížená úroveň bdělosti, nepřesnosti ve vnímání – unavenost) spánek (omezení uvědomování si okolí a vnější činnosti – spánek má různé fáze: REM fáze x NON – REM fáze) Zvláštním skupinou = změněné stavy vědomí (např. hypnóza)

Člověk jako osobnost Co je to osobnost a co ji tvoří? Čím je osobnost člověka ovlivňována? vnější vlivy vnitřní vlivy 1) VNĚJŠÍ VLIVY Prostředí (rodina, škola, zaměstnavatel…) Společenské působení na čl. je mnohostranné (čl. je členem mnoha skupin) socializace = proces osvojování si kultury, postupné zvnitřňování (=interiorizace) norem, postojů a hodnot dané společnosti probíhá v průběhu celého života!!! mechanismy – např. hra, napodobování (imitace) či ztotožňování (identifikace)

2) VNITŘNÍ VLIVY = vrozené uspořádání organismu základ tvoří dědičná informace zakódovaná v GENECH rozlišujeme: genotyp = vrozený komplex zděděných vlastností (barva očí, vlasů, či zděděné předpoklady k tomu být dobrým šachistou) fenotyp = utváří se zkušeností během interakce s vnějším životním prostředím (důležitá především výchova!!!)

VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA A PSYCHICKÝ VÝVOJ JEDINCE Vývoj člověka jako jedince se uskutečňuje pod vlivy vnitřními i vnějšími Mechanismy vývoje /=ontogeneze/ lidské osobnosti = zrání + učení ZRÁNÍ = jsou takové změny osobnosti, které jsou určovány biologicky (např.změna výšky, váhy, růst a funkce orgánů, dozrávání nervové soustavy) UČENÍ = získávání zkušeností a zdokonalování chování jedince vlivem předcházejících zkušeností » ZRÁNÍ připravuje předpoklady k rozvoji psychických procesů a vlastností, jejich konkrétní realizaci zajišťuje UČENÍ.

ETAPY VÝVOJE OSOBNOSTI 1) PRENATÁLNÍ OBDOBÍ (početí-narození) Období velkého růstu i rozvoje všechy fyziologických funkcí Už zde získává jedinec schopnost aktivního kontaktu s matkou Budoucí dítě je velmi citlivé na škodliviny, které jej mohou ovlivnit do konce života (alkohol, nikotin, drogy)

2) KOJENECKÉ OBDOBÍ (0 - 1 rok) prvních 6 – 10 týdnů = obd.novorozenecké období rychlého tělesného růstu – zpevňování kostí, dokončení vývoje nervových drah ostupně se učí stabilitě (sed – stoj –chůze s oporou) Kolem 1. roku začíná objevovat svět samo Vytváří se tzv. „sociální úsměv“ (2 měs.) – dítě reaguje na všechny lidi, pak (8.měs.) věnuje úsměv jen blízké osobě (matka)

3) BATOLECÍ OBDOBÍ (1 – 3 ROKY) výrazný rozvoj řeči: typické otázky: Co to je? Proč to je? (ve 3 letech – dítě zná až 1000 slov) chůze = nejistá a kolébavá, ale díky ní se dítě seznamuje s předměty, kterými je obklopeno začíná se orientovat v čase výrazně se uplatňuje NAPODOBOVÁNÍ stále je velmi vázáno na rodiče – to se projevuje tzv. SEPARAČNÍ ÚZKOSTÍ (znepokojení dítěte při odchodu rodiče i na malou chvilku) OBDOBÍ VZDORU – dítě vzdoruje vůči všemu a všem Důl. je HRA (i osamocená – kreslení, kostky) – při ní dochází ke zdokonalování tělesných i duševních funkcí

4) PŘEDŠKOLNÍ VĚK (3 – 6 let) 1. tvarová proměna postavy (prodloužení trupu a končetin, zvýrazňuje se krk a pas) typ.činností = HRA už i s ostatními dětmi – dítě se tak učí SOCIÁLNÍM ROLÍM rozvoj FANTAZIE, PŘEDSTAVIVOSTI Dítě si svět často upravuje (aby byl pro něj srozumitelný) Řeč (na konci období až 3000 slov) – typická otázka: Proč? Dítě již není tak vázáno na přítomnost rodiče – v centru pozornosti jeho vlastní „Já“

5) MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK (6 – 11 LET) Období „střízlivého realismu“ (=poměrně klidné a šťastné období) ŠKOLA – mění vše (organizaci dne atd.) Do školy by mělo jít dítě zralé = ŠKOLNÍ ZRALOST TĚLESNÁ – dostatečná fyziologická zralost KOGNITIVNÍ – schopnost myšlenkových operací (usuzování, vyvozování závěrů) CITOVÁ – schopnost sebekontroly, stability) SOCIÁLNÍ – schopnost „zapadnout“ do kolektivu, přijmout jeho normy a pravidla MOTIVAČNÍ – správný postoj ke škole důl.=kontakt s vrstevníky (1. party…)

6) STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK – PUBESCENCE (11 – 15 LET) 2. tvarová proměna postavy – tělesný růst, přibývání hmotnosti, změna obličeje, pohlavní žlázy produkují velké množství hormonů » vývoj sekundárních pohlavních znaků (např. růst ochlupení, změna hlasu, růst ňader, 1. menstruace apod.) Typické prvky: častá citová labilita (střídání nálad) snížená kontrola sebeovládání kritičnost ke starší generaci – OBDOBÍ 2. VZDORU

Hledání vlastního prostoru Za posledních 100 let došlo k tzv. SEKULÁRNÍ AKCELERACI (= dlouhodobé zrychlení) tělesného vývoje – nástup dospívání i těl.růst je rychlejší…) Odpoutání se od rodiny – časté konflikty, důl.roli hraje pro jedince KAMARÁD/PARTA Důležitý mezník = ukončení základního vzdělání a volba dalšího vzdělávání, rozhodování o profesním směřování…

7) ADOLESCENCE (ASI 15 – 18(23) LET Tělesný růst je dokončen Dozrávají rozumové schopnosti Mění se postavení člověka ve společnosti (někdo už dokončení cílené přípravy na dané povolání) Dosahují plné pohlavní zralosti – zahájení sexuálního života Dochází často k osobním krizím, nepochopitelnému chování x konec období = zklidnění a rozumové uklidnění

8) DOSPĚLOST (18/22/ - 60 LET) 1) RANÁ DOSPĚLOST (18/22/ - 35) Počátek pracovní kariéry Většinou zakládá rodinu Začleňuje se do nových sociálních skupin na pracovišti (tj. mimo rodinu) 1. dítě (děti) – nové role: MATKA(OTEC) 1. KRIZE v manželství, které mohou vést až k rozchodu partnerů

2) STŘEDNÍ DOSPĚLOST (35–45 LET) Potomci dospívají, ženy na mateřských jdou zpět do práce, obě pohlaví = budování kariéry Jedinec má kol sebe stabilizovanou sociální síť 2. vývojová krize manželství (17 – 25 let manželství) – spojena s fakty jako např. uvědomění si nevyhnutelnosti stárnutí, postupné osamostatňování dětí »pocit prázdnoty u rodičů 3) POZDNÍ DOSPĚLOST (45 - 60 LET) Klesá pracovní výkonnost, výraznější zdravotní problémy, trend k celkovému „usazení se“ Častá nezaměstnanost – i dlouhodobější Pocit „prázdného hnízda“ – nový volný čas Objevuje se role prarodiče

9) STÁŘÍ (OD 60 LET) 1)RANÉ (60 – 75 let) 2) PRAVÉ (75 – výš) Fyzické i psychické opotřebování jedince Člověk se stává postupně závislým na péči ostatních V raném stáří – často ještě práce (různá forma přivýdělku – snaha o užitečnost) Snaha o udržení či další rozvíjení sociální sítě, která se ale zmenšuje (úmrtí přátel…) Významným mezníkem = smrt partnera

Vybraná pojetí vývoje osobnosti 1) psychoanalytické pojetí Sigmunda Freuda (1856 – 1939) na základě vztahu k erotogenním zónám lidského těla rozdělil psychologický vývoj osobnosti jedince na 5 vývojových stádií 2) psychosociální pojetí vývoje Erika H. Eriksona (1902 – 1994) - vyšel z psychoanalýzy, bere v potaz ale i sociálně kulturní vlivy – dělí život člověka do 8 stádií (každé stádium = nový konflikt)

Ad 1) dělení podle S. Freuda 1) orální stádium (kol 1 roku) Pocit slasti je spojen s přijímáním potravy ústy 2) anální stádium (mezi 2. a 3. rokem) Pocit slasti je spojen se spontánním vyprazdňováním střev 3) falické stádium (3 – 5 let) Pocit slasti je spojen s genitáliemi – zkoumání pohlavních orgánů 4) období latence (5. – 6. rok) Psychická energie, tzv. libido je soustředěno na práci ve škole či na mimoškolní činnost 5) genitální stádium Závěrečné stadium, probouzí se sexualita jedince, postupné navazování heterosexuálních vztahů NEPROBĚHNE – LI VÝVOJ OK, MŮŽE ČLOVĚK „UVÍZNOUT“ V NĚKTERÉM ZE STÁDIÍ – SOUVISÍ PAK SE STRUKTUROU OSOBNOSTI….

Ad 2) dělení podle E. Eriksona 1) základní důvěra x nedůvěra (0 – 1) Dítě se učit důvěřovat, důležité je vytvořit pro dítě pocit bezpečí Klíčový je vztah k matce 2) autonomie x stud, pochybnosti(1–3) Dítě zkouší nové činnosti – chůze + řeč » počátky sebeuvědomování vůči ostatním 3) iniciativa x pocit viny (3 – 6) Dítě si vytváří základní postoj k vlastní odpovědnosti za své činny 4) snaživost x pocity méněcennosti (6-12) Úspěch ve škole přináší radost x méněcennost

5) identita x zmatení rolí (12 - 19) Ustavení si vlastního sebepojetí, místa a smyslu v životě Patří do určitých společenských rolí 6) intimita x izolace (19 - 25) Schopnost jedince spojit se citově s někým jiným, schopnost sdílení 7) generativita x stagnace (25 - 50) Jedincův život je naplněn, pokud vytváří něco hodnotného Přispívá či pomáhá druhým 8) integrita x zoufalství (od 50 let) Postupné ohlédnutí za svých životem – pokud čl. zažívá osobního naplnění, snáze se vyrovnává s příchodem smrti