Pekařské a cukrářské výrobky a těsta

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
VÝROBKY Z OBILOVIN Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: výrobky, obiloviny, mlýnské, mouka, kroupy, vločky.
Pekařská výroba  Výroba chleba  Výroba běžného pečiva  Výroba jemného pečiva.
KAKAO A ČOKOLÁDA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: kakao, čokoláda, výroba, výrobky, dělení čokolády Autor:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_11_Cukry.
Základy chemických technologií 2016 TECHNOLOGIE…..ANEB JAK SE CO DĚLÁ CHEMICKÁ TECHNOLOGIE - SOUBOR CHEMICKÝCH METOD A POSTUPŮ, KTERÝMI SE REALIZUJE PŘEMĚNA.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Trvanlivé pečivo  Sušenky  Oplatky  Perníky  Trvanlivé pečivo ze šlehaných hmot  Suchary, preclíky, tyčinky.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Eva Drlíková, Mgr. Jana Vašinová Název šablonyVY_32_INOVACE.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Eva Drlíková, Mgr. Jana Vašinová Název šablony VY_32_INOVACE.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_558_ Výroba vína 4 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Energetická hodnota potravin (EH)
Sada číslo 13 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
Výroba pěnových cukrovinek
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Technologie přípravy pokrmů 1. ročník – hotelnictví
Sójové a kokosové cukrovinky 1
Suroviny pro cukráře I. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
: Suroviny pro cukráře III. ročník
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Výroba plundrového těsta
Stavba buňky.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
VY_32_INOVACE_Salamonova_ Cukrové Polevy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sacharóza – výroba cukru
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
VY_32_INOVACE_ Ostravan
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Cukry (sacharidy).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
VY_32_INOVACE_ , upravené tuky Ing. Blanka Kožíšková
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Třené, jádrové a smetanové výrobky
Kypřící prostředky P. Pechová, 2012.
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Příprava perníkového těsta
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Organická chemie v průmyslu
Jejich příprava a reaktivita
Získávání energie pro život
Ovoce, … Doplňky 1.
Transkript prezentace:

Pekařské a cukrářské výrobky a těsta Dodatky

Základní způsoby kypření těst  droždí (běžné pečivo, velká část pečiva jemného, částečně chléb): kvasinky Saccharomyces cerevisiae, resp. jimi vytvářený oxid uhličitý tradiční kvas (chléb): voda a mouka ve formě řídkého těsta se ponechají v teplé místnosti dokud se nerozběhne spontánní fermentace (díky mikroorganismům přirozeně přítomným v mouce – v praxi se však pro každou várku chleba nepřipravuje zcela nový kvas – kvas se tzv. množí = část hotového kvasu se použije při přípravě těsta a k části se přidá mouka a voda (pro novou várku kvasu)) – kromě kvasinek (viz výše) obsahují kvasy především bakterie mléčného kvašení (ty kromě kyseliny mléčné produkují řadu dalších senzoricky aktivních látek – proto je tradičně připravovaný chléb kyselejší než běžné pečivo a je „chuťově i aromaticky bohatší“) současná výroba chleba: kromě tradičních kvasů se používá buď jen droždí nebo droždí v kombinace se směsí bakterií mléčného kvašení (= komerční produkt, podobně jako pekařské droždí)  - kypření těst je jeden ze základních úkolů spojených s produkci pekařských výrobků – kypření zajišťuje, aby upečený (či jinak tepelně zpracovaný) výrobek měl strukturu pevné pěny – díky tomu mají finální výrobky vhodné senzorické vlastnosti (texturu), ale nakypření výrobků také napomáhá jejich lepšímu (rychlejšímu) trávení (díky vytvoření jemnější suspenze v ústech a jejímu lepšímu promísení se slinami) nekypří se jen minimum pekařských výrobků (například sušenky s vysoký obsahem tuku) základní způsoby kypření jsou uvedeny na této a následující bláně; za speciálnější (novější) způsoby kypření lze pak považovat expanzní technologie (extruzi a pufování), jejichž princip je vysvětlen ve vlastní přednášce

Základní způsoby kypření těst chemické kypření (některé druhy jemného a trvanlivého pečiva): k vývoji kypřícího plynu dojde buď reakcí mezi dvěma sloučeninami (hydrogenuhličitan sodný a kyselina) nebo tepelným rozkladem jedné sloučeniny (hydrogenuhličitan amonný) mechanické kypření (některé druhy jemného a trvanlivého pečiva): při šlehání je do hmoty (těsta) vmísen vzduch + zároveň musí šlehaná hmota obsahovat významný podíl vajec (či samotných bílků, výjimečně žloutků), jejichž bílkoviny při šlehání denaturují a tím vytvářejí strukturu tento vzduch zachycující listové těsto: k nakypření výrobků dochází vodní párou, která od sebe vzdálí jednotlivé vrstvy základního těsta – při přípravě těsta se mezi dva pláty základního těsta (v podstatě jen voda a mouka) položí plát tažného margarínu (= margarín, který lze vyválet do tenké vrstvy) – poté se vrstva střídavě rozvaluje a překládá – výsledné těsto má pak několik desítek jednotlivých vrstev

Neenzymové hnědnutí = neenzymové reakce sacharidů (resp. redukujících cukrů a případně dalších látek – viz dále), probíhající typicky za výšené teploty a vedoucí ke vzniku hnědě zbarvených reakčních produktů uplatňující se reakce, vznikající látky, … ↔ viz Chemie potravin dělení: karamelizace (do reakce vstupují pouze sacharidy) Maillardova reakce významnější, probíhá ve větším rozsahu (probíhá snadněji) reagují spolu sacharidy (resp. redukující cukry, obecně karbonylové sloučeniny) a bílkoviny (obecně aminosloučeniny)

Neenzymové hnědnutí – důsledky vznikající látky typickým způsobem ovlivňují senzorickou jakost finálních potravin = barvu, chuť a aroma pečení (masa, chleba, sušenek, …) pražení (kávových bobů, …) smažení jako nežádoucí proces při sušení potravin (např. mléka) ↔ u novějších technologií je tento problém výrazně eliminován vznikají látky s pozitivními i negativními biologickými efekty antioxidanty procesní kontaminanty (akrylamid a další) snížení biologické hodnoty ↔ především ztráty některých aminokyselin, především lysinu označená aminoskupina není vázána v peptidové vazbě bílkovin a zapojuje se proto snadno do reakcí neenzymového hnědnutí + lysin je limitující esenciální aminokyselina obilovin