STAROVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA (ANTICKÁ)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Antická kultura Literární seminář, Eliška Petriláková.
Advertisements

VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Literatura antického Řecka
38.1 Nejstarší literární památky
ŘECKÁ KULTURA.
DUM - Digitální Učební Materiál
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obecné poučení o literatuře
Antická literatura – Řím
Starověká literatura 3000 př.n.l. – 476 n.l.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
STAROVĚKÁ ANTICKÁ LITERATURA
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
KULTURA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_08.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Antická literatura – Řecko
ŘÍM – DOBA ARCHAICKÁ A POSTKLASICKÁ Mgr. Michal Oblouk
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_06.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
POČÁTKY SVĚTOVÉ LITERATURY
8 Řecká literatura attického a helénistického období
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Listopad 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Listopad 2013.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Nejstarší literární památky Odhadneš podle obrázků, odkud pocházejí nejstarší dochované literární památky? Mezopotámie Egypt Čína, Indie, Persie starověké.
Kultura ve starověkém Římě Náboženství O polyteisté O některé bohy přejali od Etrusků, Řeků O s rozšiřováním území i přejímání bohů egyptských, maloasijských…
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Helénistické období řecké literatury
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Starověká literatura.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
STAROVĚKÁ ORIENTÁLNÍ LITERATURA
NÁRODNÍ OBROZENÍ DRUHÁ FÁZE
SVĚTOVÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ
BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

STAROVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA (ANTICKÁ) 8. století př. Kr. (př. n. l. ) 5. století po. Kr. (n. l.)

HISTORICKÝ KONTEXT UDÁLOSTI – FAKTA ÚKOLY: zrod a rozvoj státního zřízení vývoj od měst ke státům Zrod prvních demokracií výboje a války snaha o vliv v oblasti Středozemního moře vstřebávání prvků kultur dobytých území ÚKOLY: Připravte referát k jednomu ze zvolených témat: Trójská válka řečtí filozofové Caesar a Kleopatra Cicero a rétorika

FILOSOFICKÝ ZÁKLAD ÚKOLY: základem řecká mytologie – společenství bohů na Olympu řečtí myslitelé pokládají základ klasické filozofie Římané přebírají řeckou mytologii, ta je jejich prostřednictvím šířena po Evropě propojuje se myšlenkový – filozofický svět a společenské uspořádání ÚKOLY: Vytvořte tabulku se jmény řeckých bohů a jejich římských protějšků a popište jejich vlastnosti a působnost v rámci mytologické hierarchie.

ZNAKY LITERATURY ÚKOLY: ústní lidová slovesnost epické skladby přednášené a zpívané (recitátor = rapsód, pěvec = aiód) počátky lyriky – stanovena jasná pravidla (verše, rýmy) vznik a rozvoj dramatu literatura odráží společenské a politické události ÚKOLY: Vytvořte slovníček pojmů: anakreontská poezie časoměrný hexametr dithyramby bakchanálie bukolická poezie amfiteátr

ŽÁNRY A FORMY ÚKOLY: mytologické příběhy (báje, proroctví, zpěvy…) eposy hymny (hymnus) filozofická pojednání poezie (elegie, óda, idyla, epigram) naučné spisy (kroniky, cestopisy) zákony drama (tragédie a komedie) ÚKOLY: Vypracujete referát o klasickém řeckém dramatu.

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL ŘECKO – období archaické (8. – 6. st. př. Kr.) Epické žánry: Homér Ilias a Odyssea - eposy o Trójské válce Ezop Bajky Přírodní vědy a filozofie: Anaximandros, Pythagoras, Thales, Herakleitos Lyrické žánry: Sapfó Písně z Lesbu - milostná poezie Alkaios - poezie oslavující radosti života Anakreon – poezie na oslavu boha Dionýsa Pindaros – sborová (chórická lyrika)

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL ŘECKO – období attické (5. – 4. stol. př. Kr.) zrod a rozvoj dramatu Aischylos (tragédie) Oresteia, Peršané Sofokles (tragédie) Elektra, Král Oidipus, Antigona Euripides (tragédie) Médea, Ifigenie v Tauridě Aristofanes (komedie) Ptáci, Žáby, Jezdci Základy filozofie a vědních oborů Hérodotos (historie) Dějiny Demosthenes (řečnictví) Filipiky (řeči proti Filipu Makedonskému) Sokrates (filozofie) Platon (filozofie) Symposion, Ústava Aristoteles (filozofie) Rétorika, Poetika

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL ŘECKO – období helénistické (4. – 1. stol. př. Kr.) centra vzdělanosti mimo území původního Řecka Pergamon (Malá Asie) Antiochie (Sýrie) Alexandrie (Egypt) roste význam Říma, který přebírá a transformuje řeckou kulturu Menandros (nová komedie – náměty ze života běžných lidí) Dědek, Čí je to dítě Theokritos (poezie – idyla) Epikuros (filozofie) Archimédes (přírodní vědy) Euklides (matematika)

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL ŘÍM – období archaické (3. – 1. stol. př. Kr.) jazyk latina – základem kultury překlady z řečtiny převzaty filozofické principy i literární žánry Řek Plutarchos tento proces popisuje v díle Souběžné životopisy Livius Andronicus přeložil Odysseu Titus Maccius Plautus dramatik – komedie – lidové prvky Lišák Pseudolus, Komedie o hrnci

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL ŘÍM – období klasické „zlatý věk“ (1. stol. př. Kr. – poč. l.) Marcus Tullius Cicero Řečník (teorie rétoriky) Gaius Julius Caesar Zápisky o válce Galské (naučná literatura) Publius Vergilius Maro Bukolika, Georgika (poezie) Aeneis (epos inspirovaný Homérem) Publius Ovidius Naso Lásky (milostná poezie) Umění milovat (pojednání pro mladé) Proměny (báje) Quintus Horatius Flaccus Satir (poezie)

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL ŘÍM – postklasické období „stříbrný věk“ (1. – 5. stol. po Kr.) začíná krutovládou Neronovou – postupně spěje k úpadku Lucius Annaeus Seneca (filozof, dramatik a prozaik) O duševním klidu, Trójanky Publius Cornelius Tacitus (historik) Letopisy, Dějiny, Germanium Gaius Petronius Arbiter (estetik, satirik – rozhodčí ve věcech vkusu) – od toho arbitr = rozhodčí Satirikon

SEZNÁMENÍ S VYBRANÝM DÍLEM ILIAS líčí posledních 51 dní desetileté války o Tróju mísí se historie a fantazie v popředí epizoda boje hrdiny Achilla potlačena historie vzniku války příběh o trójském koni v původní verzi nebyla ÚKOLY: Vyberte si jeden ze známých biblických příběhů a vypracujte následující úkoly: 1. Stručně převyprávějte děj. 2. Charakterizujte hlavní postavy. 3. Najděte výtvarné dílo inspirované tímto příběhem a uveďte o něm základní informace. 4. Uveďte pojem, frázi, rčení, které je tímto příběhem inspirováno a v jaké souvislosti se používá.

SEZNAM DOPORUČENÝCH POMŮCEK K VYPACOVÁNÍ ÚKOLŮ: POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902-5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303-115. Internet – vyhledané údaje ověřovat z několika zdrojů Další knižní publikace – encyklopedie, slovníky, literární přehledy Konkrétní literární díla (školní knihovna, městská knihovna, úryvky v čítankách)

Seznam použité literatury POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902-5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978- 802-5303-115. BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury 1. 3. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 239 s. ISBN 80-716-8198-9.