Výuka veřejného zdravotnictví na 1. LF UK Praha Helena Hnilicová Universita Karlova Praha 1.Lékařská fakulta Ústav veřejného zdravotnictví a medicínského práva
Obsah Výuka veřejného zdravotnictví a medicínského práva na 1.LFUK - zaměření, výukové programy, předměty a studenti, povinné a volitelné předměty Klíčové témata výuky Otázka k diskusi
Výuka veřejného zdravotnictví a medicínského práva na 1. LF UK Výuka je zaměřena na zdravotnický systém v ČR a jeho fungování v kontextu veřejného zdravotnictví; organizaci a řízení a státní správu ve zdravotnictví; Významná část výuky je věnována podrobnému seznámení studentů se stávající zdravotnickou legislativou a roli jednotlivých aktérů ve zdravotnictví (pacientů, plátců péče a poskytovatelů zdravotních služeb) a jejich práva a povinnosti. Důraz je kladen na práva pacientů a na jejich aktivní účast a spolurozhodování o zdravotní péči; V posledních letech se věnujeme také podpoře zdraví v souvislosti se zdravotně-rizikovým chováním české populace, které se dlouhodobě výrazněji nelepší.
Výuka: studenti, ročníky a předměty Studijní programy : Mgr: všeobecné lékařství, zubní lékařství , vč. Angl. paralelky (cca 500 studentů za rok) Bc: všeobecná sestra, nutriční terapie vč. kombinovaného studia, porodní asistentka: (cca 100 studentů za rok) Předměty povinné: Veřejné zdravotnictví a medicínské právo: 6. ročník medicíny - 2 týdny blokové výuky, SZk; (60 otázek) 3. ročník zubní lékařství- 1 semestr/3 hod.týdně; Zk (30 otázek) Úvod do veřejného zdravotnictví: 1 roč. Všeobecná sestra, porodní asistentka a nutriční terapie, vč. kombinovaného studia – jeden semestr, 2 hod/týden; Klasifikovaný zápočet Předměty volitelné: 1 semestr, 2 hodiny týdně; Zápočet Medicínské právo – pro studenty medicíny (1-5 ročník) Podpora zdraví – pro všechny obory Lékař - dítě - rodina – pro všechny obory Migration, ethnicity and health – pro všechny obory angl. paralelky
Zaměření výuky v povinných předmětech 3 tematické okruhy: Základy veřejné zdravotnictví: pojetí, cíle a funkce, determinanty zdraví, zdravotní politika, vulnerabilní skupiny (Romové, migranti, bezdomovci ) a zdravotní programy ( Zdraví 2020), WHO, mezinárodní zdravotnické systémy, podpora zdraví Organizace a řízení zdravotnictví v ČR: veřejné zdravotní pojištění, státní správa, síť zdravotnických zařízení, zdravotně-sociální péče (děti, senioři, a tělesně postižení), sociální služby a sociální dávky, poskytování zdravotní péče migrantům v ČR Zdravotnická legislativa: vztah pacient – lékař /práva pacientů, poskytování informací, informovaný souhlas, mlčenlivost ; právní odpovědnost ve zdravotnictví; specifické zdravotní výkony; způsobilost k výkonu zdravotnických povolání; léčivé přípravky a zdravotnické prostředky, zdravotnická dokumentace, přeshraniční zdravotní péče aj. - vše v kontextu příslušných zákonů, vyhlášek, atd.
Zaměření výuky volitelných předmětů Medicínské právo: základní právní otázky v medicíně: lege artis péče, informovaný souhlas, dokumentace, mlčenlivost, dříve vyslovené přání aj. Podpora zdraví: zdraví české populace v mezinárodním srovnání, rizikové faktory; vývoj podpory zdraví; legislativa a politika „podpory zdraví“ , zejm. alkoholová politika, protidrogová politika, význam výživy a výživová doporučení; příklady dobré praxe ze zahraničí : diskusní zaměření, využívání interaktivních diskusních skupin; obhajování vlastních názorů, atd.; využívání video diskusí na téma zdraví a jejich komentování; Lékař-dítě–rodina: problematika sociální pediatrie: péče o chronicky nemocné dítě, dítě s postižením, náhradní rodinná péče, syndrom CAN, aj. Migration, ethnicity and health: pro angl. paralelku: dopady migrace na zdraví, kulturní a etnické rozdíly a péče o zdraví, kulturně senzitivní zdravotní péče, přístup migrantů ke zdravotní péči v ČR.
Výzkumné aktivity a projekty Zdraví migrantů: 2013 - 2016: COST ADAPT: Adapting health systems to diversity – mapování politiky integrace cizinců a etnických menšin ve zdravotní péči, mezinárodní srovnávání, zkušeností a dobré praxe, průběžná diskuse; mezinárodní meeting v Praze, 2015 2015-2016: Participace na projektu EU a IOM MIPEX (Migration Integration Policy Index v oblasti zdraví a zdravotní péče) https://publications.iom.int/system/files/mrs_52.pdf EQUI HEALTH ROMA (projekt IOM a EU): „Fostering health provision for migrants, the Roma, and other vulnerable groups: Progress Report ČR 2015: komplexní analýza všech dostupných zdrojů (desk research) + kvalitativní výzkum v dané oblast; anglicky zde https://publications.iom.int/system/files/pdf/nris_czech_republic.pdf 2014-2016: Social determinats of Health: Norské fondy,spolupráce s Univerzitou v Bergenu:výměna lektorů, analýza a srovnání alkoholové politiky v ČR a Norsku; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28662326
Klíčová otázka pro výuku „Heart of political decisions is the allocation of vallues“politika je proces, ve kterém se rozhoduje, které hodnoty budou garantované, a které budou potlačené či odmítnuté (Easton 1965): Do jaké míry by měla být výuka VZMP popisem a výkladem toho „jak se věci mají“ - tj. výkladem zákonů, předpisů a jejich implementace v praxi X Do jaké míry by měla být zahrnuta diskuse o hodnotách na kterých stojí veřejné zdravotnictví/zdravotní politika a platná legislativa - tj. normativní přístup, diskuse o prioritách a etických aspektech, … apod. Na 1. LF UK akcentujeme objektivní výklad stávající legislativy v kontextu „public health“; je otázkou diskuse (a pedagogickým uměním) jak nejlépe ve výuce kombinovat oba přístupy.
Děkuji za pozornost