STAROVĚKÁ ORIENTÁLNÍ LITERATURA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. července 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.3.1.
Advertisements

Starověká Čína 1.A.
PŘEHLED ČESKÉ LITERATURY OD 11. DO 14. STOLETÍ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_01.
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
LITERATURA SUMERSKÁ, AKKADSKÁ, BABYLONSKÁ
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
VY_32_INOVACE_01_CJL_001_Zrn
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_02.
Test D6 - 1 Zpracovala: Mgr
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Starověká literatura 3000 př.n.l. – 476 n.l.
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ___________________________________________________________________.
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Syropalestina.
Starověká Mezopotámie
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Starověká literatura I
STAROVĚK.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Starověká Mezopotámie
Dějepis Starověký Egypt 1.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.6 Starověká Palestina Název sady: Staroorientální státy.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Starověká literatura (Opakování) ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_103 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Starověk (EUPŠD11),
Mgr. Jindřiška Řehořková
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
STAROVĚKÁ MEZOPOTÁMIE
Starověk.
Úvod do starověku; Vznik písma
VY_32_INOVACE_
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MEZOPOTÁMIE.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Státy starověké Mezopotámie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_09
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STAROVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA (ANTICKÁ)
SVĚTOVÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ
BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
STŘEDOVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

STAROVĚKÁ ORIENTÁLNÍ LITERATURA 4. tisíciletí př. Kr. (př. n. l. ) 1. tisíciletí př. Kr. (př. n. l.)

HISTORICKÝ KONTEXT UDÁLOSTI – FAKTA ÚKOLY: rozpad kmenové a rodové společnosti vývoj od měst ke státům roste role jednotlivce – panovníka původní osídlení v úrodných oblastech velkých řek výboje a války otrokářské systémy vzájemné ovlivňování kultur ÚKOLY: Připravte referát k jednomu ze zvolených témat: Alexandr Veliký egyptští faraóni vynálezy a objevy ve starověké Číně starověké dějiny židů (hebrejského národa)

FILOSOFICKÝ ZÁKLAD ÚKOLY: různá náboženství a filosofické podklady v různých oblastech často spojena s osobností tvůrce vyrovnávání se s pravěkou představou světa otázky původu světa a člověka charakteristika boha – vládce / tvůrce ÚKOLY: Přiřaďte jednotlivá náboženství (filosofie) starověkým národům a uveďte jejich základní znaky: HINDUISMUS BUDHISMUS KONFUCIANISMUS TAOISMUS JUDAISMUS POLYTEISMUS MONOTEISMUS

ZNAKY LITERATURY ÚKOLY: vychází z pravěkých rituálů a obřadů původně šířena ústním podáním po vzniku písma nejstarší záznamy zahrnuje beletrii, naučnou i jednací literaturu nejednoznačná datace dochována v pozdějších opisech, originály ve zlomcích často neznámý autor ÚKOLY: 1. Zjistěte do jakých materiálů se kde nejstarší literární zápisy zaznamenávaly a jaké písmo se k tomu užívalo. 2. Vyhledejte ukázky nejstarších druhů písma a vytvořte z nich soutěžní kvíz pro spolužáky. 3. Představte následující osobnosti a vysvětlete jejich význam: Jean-François Champollion Bedřich Hrozný

ŽÁNRY A FORMY náboženské spisy (báje, proroctví, zákony, zpěvy, žalmy, naučení …) eposy hymny (hymnus) životopisy poezie naučné spisy zákony Na rozdíl od pozdějších etap vývoje literatury zařazujeme i literaturu naučnou a jednací do literární historie. ÚKOLY: Pokuste se vysvětlit na příkladu některých konkrétních děl, proč jsou i díla literatury naučné a jednací z tohoto období předmětem zkoumání literární historie.

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL MEZOPOTÁMIE Eufrat a Tigris Sumerové sumerština, akkadština klínové písmo Asyrská říše Babylónská říše Aššurbanipalova knihovna v Ninive DÍLA: Nářek nad zkázou města Uruk Epos o Gilgamešovi Hymnus na Ištaru Chammurabiho zákoník Enuma eliš

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL EGYPT Nil farao pyramidy posmrtný život hieroglyfy obchod DÍLA Knihy mrtvých Achnatonův hymnus na Slunce Chvalozpěv na Nil Vlastní životopis Sinuhetův

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL INDIE Indus a Ganga charakteristická blízkost literatury a náboženských nauk vyspělé úvahy o bytí člověka sanskrt DÍLA: Védy (Rgvéd) Mahábhárata Rámájana Paňčatantra Kámasútra

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL ČÍNA Chuang-che a Jang-c-ťiang Piktogramy znakové písmo papír vliv nábožensko – filozofických směrů DÍLA: Kniha písní Hovory Tao-te-ťing Čuang-c´

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL PERSIE: pahlaví, perština Zarathuštra klínopisné záznamy ve skále DÍLO: Avesta Šah - náme

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL HEBREJSKÁ LITERATURA: Izrael, Palestina, Judsko Jeruzalém hebrejština pojítko kultur orientu a Evropy DÍLA: Starý zákon Talmud Kabala

SEZNÁMENÍ S VYBRANÝM DÍLEM STARÝ ZÁKON Tóra – pět knih Mojžíšových Prorocké knihy Spisy vznik v průběhu 1. tisíciletí př. Kr. rozmanité literární formy 24 knih monoteismus ÚKOLY: Vyberte si jeden ze známých biblických příběhů a vypracujte následující úkoly: 1. Stručně převyprávějte děj. 2. Charakterizujte hlavní postavy. 3. Najděte výtvarné dílo inspirované tímto příběhem a uveďte o něm základní informace. 4. Uveďte pojem, frázi, rčení, které je tímto příběhem inspirováno a v jaké souvislosti se používá.

SEZNAM DOPORUČENÝCH POMŮCEK K VYPACOVÁNÍ ÚKOLŮ: POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902-5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303-115. Internet – vyhledané údaje ověřovat z několika zdrojů Další knižní publikace – encyklopedie, slovníky, literární přehledy Konkrétní literární díla (školní knihovna, městská knihovna, úryvky v čítankách)

Seznam použité literatury POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902-5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978- 802-5303-115. BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury 1. 3. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 239 s. ISBN 80-716-8198-9.