UŽITÍ DIFERENCIÁLNÍHO POČTU I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DERIVACE - SOUČINU a PODÍLU FUNKCÍ - SLOŽENÉ FUNKCE
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_31 Název materiáluExtrémy.
EMM31 Ekonomicko-matematické metody 3 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík,CSc.
VY_32_INOVACE_84. ANOTACE Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA.
Rovnice a nerovnice Soustavy rovnic VY_32_INOVACE_RONE_04.
VY_32_INOVACE_95.  Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA 
Integrační metody substituční metoda Základy infinitezimálního počtu.
NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST MATEMATIKA 7. ROČNÍK ZŠ výklad Základní škola Ostrava – Hrabová Paskovská 46 Software: Microsoft Office PowerPoint 2003.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_303_Trojúhelník – výpočty Téma: Geometrie.
Jednostranné limity Základy infinitezimálního počtu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického.
Induktivní statistika
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Obecná rovnice přímky - procvičování
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Lineární funkce - příklady
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Základy infinitezimálního počtu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PARAMETRICKÉ VYJÁDŘENÍ PŘÍMKY
Grafické řešení lineárních rovnic
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Rychlost a zrychlení kmitavého pohybu
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Soustava rovnic Karel Mudra.
Základy infinitezimálního počtu
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Matematika Směrnicový tvar přímky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Analytická geometrie v rovině
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Soustavy rovnic Řešení soustav lineárních a kvadratických rovnic s více neznámými 5. ( řešené úlohy)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Vzájemná poloha hyperboly a přímky
Přímka a kuželosečka Název školy
Základy infinitezimálního počtu
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
3. Diferenciální počet funkcí reálné proměnné
Parametrické vyjádření roviny
Exponenciální a logaritmické funkce a rovnice
Parametrická rovnice přímky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Zlomky a desetinná čísla
Základy infinitezimálního počtu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
zpracovaný v rámci projektu
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Základy infinitezimálního počtu
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Základy infinitezimálního počtu
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Základy infinitezimálního počtu
Dvojosý stav napjatosti
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

UŽITÍ DIFERENCIÁLNÍHO POČTU I. Autor: RNDr. Věra Freiová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55

Tečna a normála grafu funkce V: Mají-li přímky 𝑝, 𝑞 po řadě směrnice 𝑘 1 , 𝑘 2 , pak platí: 𝑝𝑞 𝑘 1 . 𝑘 2 =−1 Př. V kterém bodě má graf funkce 𝑓:𝑦= 1− 𝑥 2 tečnu se směrnicí 1? Napište rovnice tečny a normály v tomto bodě. Pro 𝑥 0 platí: 𝑓´ 𝑥 0 =1. Takže do první derivace dané funkce 𝑓´ 𝑥 =− 𝑥 1− 𝑥 2 dosadíme a dostáváme rovnici:− 𝑥 0 1− 𝑥 2 =1. Aby zlomek na levé straně byl kladný, musí být 𝑥 0 <0. Po úpravě dostáváme: 𝑥 0 =− 1 2 2 , a pak dopočítáme 𝑦 0 = 1 2 2 .

Tečna grafu dané funkce má směrnici rovnou 1 v bodě 𝑇 − 1 2 2 ; 1 2 2 . Z výše uvedené věty vyplývá směrnice normály 𝑘 𝑛 =−1. Rovnice tečny: 𝑡:𝑦− 1 2 2 =𝑥+ 1 2 2 , tj. 𝑦=𝑥+ 2 Rovnice normály: 𝑛:𝑦− 1 2 2 =−𝑥− 1 2 2 , tj. 𝑦=−𝑥

Obvody a obsahy rovinných obrazců Př. Najděte rovnoramenný trojúhelník, který má při daném obvodu 𝑜=10 maximální obsah. Označme: ramena…x, základna…z Pro obvod trojúhelníku platí: 𝑜=𝑧+2𝑥 Obsah trojúhelníku: 𝑆= 1 2 𝑧𝑣, kde 𝑣= 𝑥 2 − 𝑧 2 2 , takže po dosazení dostáváme 𝑆= 1 2 𝑧 𝑥 2 − 𝑧 2 2 . V tuto chvíli je 𝑆 funkce dvou proměnných, musíme tedy jednu z proměnných 𝑥, 𝑧 vyjádřit ze vztahu pro obvod a dosadit:

Například vyjádříme 𝑥= 10−𝑧 2 a po dosazení obdržíme 𝑆= 1 2 𝑧 10−𝑧 2 2 − 𝑧 2 2 . Po úpravě je 𝑆= 1 4 𝑧 100−20𝑧 . Naším úkolem je najít maximum funkce 𝑆=𝑆 𝑧 . 𝑆´ 𝑧 = 1 4 100−20𝑧 −𝑧 10 100−20𝑧 = 1 4 100−30𝑧 100−20𝑧 , 𝑧∈ 0;5 . Dále 𝑆´ 𝑧 =0  100−30𝑧=0  𝑧= 10 3 …stac. bod. Určíme znaménko první derivace, zjistíme, že v bodě 𝑧= 10 3 nastává lokální maximum, které je zároveň globálním maximem. Dosadíme do vztahu pro obvod a získáváme 𝑥= 10 3 , tedy hledaný trojúhelník je rovnostranný.

Zdroje: Hrubý D., Kubát J.: Matematika pro gymnázia (Diferenciální a integrální počet), Prometheus, Praha 2005