Andrea Brožová Doubková Případová konference Andrea Brožová Doubková
Případová konference Případová konference je odborná diskuse zainteresovaných subjektů nad konkrétním případem ohroženého dítěte. Plánované a koordinované setkání klienta, jeho rodiny a vybraných odborníků … metoda sociální práce.
Případová konference je především nástrojem multidisciplinární spolupráce při řešení případu ohroženého dítěte.
Případová konference – dle zk.č. 359/99Sb. Řešení konkrétních situací ohrožených dětí a jejich rodiny Spolupráce: rodiče nebo jiná osoba odpovědná za výchovu zástupci škol, školských zařízení či poskytovatelů soc.s lužeb zástupci poskytovatelů soc. služeb orgány policie pracovníci NRP
Cíl případové konference = nalezení nejlepšího možného řešení - rychlé vyhodnocení a reakce na situaci dítěte - aktivizace rodiny a jejích zdrojů - koordinovat postupy a zapojit do řešení rodinu i odborníky - výměna informací - získat a sdílet stanoviska ostatních subjektů - ověřit správnost dosavadních postupů
Cíl případové konference Definovat klíčové problémy Určit priority Navrhnout konkrétní kroky při řešení problému AKČNÍ PLÁN CO, KDO, KDY
Případová konference Případová konference je strukturovaným setkáním klienta a jeho blízkých osob s profesionály za účelem nalezení společného nejvhodnějšího řešení klienta. Dítě zde jednoznačně stojí ve středu zájmu odborníků, ale zejména své vlastní rodiny. Smyslem případové konference je vytvořit otevřený a prostupný systém pomoci a podpory propojení podpůrné sítě spolupracujících odborníků rozložení odpovědnosti, úkolů i kontroly
Kdy pořádat případovou konferenci Více problémů, komplexní Stagnace, mrtvý bod Potřeba spolupráce, sladění, koordinace Potřeba aktivovat rodinu Závažné rozhodnutí Neřešené problémy Prevence
Účast na PK Pracovníci školy často patří mezi osoby, které znají konkrétní ohrožené dítě velmi dobře a mohou výrazně přispět ke konstruktivnímu řešení jeho případu a při hledání možností podpory pro dítě. Proto je vhodné, aby se zástupci školy konferencí účastnili. Pokud pracovník školy dospěje k názoru, že by případová konference mohla napomoci ke zlepšení situace konkrétního žáka školy, může sám podat OSPOD podnět na uspořádání případové konference.
Facilitace případové konference Facilitare – ulehčovat, učinit to lehké Co dělá facilitátor: vede setkání reguluje diskusi udržuje strukturu řídí proces zodpovídá za výsledek – vytvoření AKČNÍHO PLÁNU
Facilitace případové konference Co facilitátor nemá dělat: Posuzovat nebo kritizovat myšlenky a pocity účastníků Zlehčovat názory a postoje účastníků Vnášet vlastní nápady či postoje Polemizovat Vykonávat rozhodnutí za skupinu Komentáře (obsahu)
Desatero dobrého facilitátora Pomáhá ostatním, ne sobě Tlumočí z češtiny do češtiny Vytváří rovné podmínky Navrhuje pravidla a dbá na jejich dodržování Hlídá, aby byl zřetelný cíl Navrhuje program, časový harmonogram Stará se o orientaci účastníků v jednání Je pružný a nedogmatický Zabývá se procesem, nerozhoduje Myslí na realizaci
Principy práce facilitátora NESTRANNOST Neupřednostňuje jednotlivé názory Udržuje rovnováhu v diskusi NEZÁVISLOST Není závislí na účastníkovi Názoru ani zvoleném řešení NEHODNOTÍCÍ PŘÍSTUP Nehodnotí jednotlivé názory Podporu účastnický proces hledání výhod a nevýhod