Rozvoj matematické a čtenářské gramotnosti v ŠAP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Advertisements

Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Projekt Podpora učitelů ve zvyšování kvality jejich práce „PUČ“
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ (KAP)
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Workshop – KAP Pk Návrh Šablon pro SŠ a VOŠ Pardubice, 29. srpna 2016.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Mgr. Libuše Přikrylová, manažer pracovní skupiny.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Setkání expertní skupiny v rámci partnerské sítě TTnet Téma - polytechnické vzdělávání Ing. Tomáš CIMBÁLNÍK Mgr. Petr Paníček Praha,
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY LIBERECKÉHO KRAJE (projekt KAP LK) ÚVODNÍ KONFERENCE.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Martina Vojtěchová
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje Analýzy potřeb pro KAP Olomouc, RNDr. Bronislava Vláčilová Věcná manažerka KAP Krajský.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Kariérové poradenství v českém středním školství
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
PLATFORMA PODPORY ŠAP a PA VE ŠKOLÁCH
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
MAP – Místní akční plán ORP RK
VÍTÁME VÁS NA SPOLEČNÉM SETKÁNÍ PARTNERSTVÍ MAP ORP BEROUN
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Plány aktivit/Školní akční plány
Šablony OP VVV a podpora nadání
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
5. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ února 2017.
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Základní informace k ŠAP a PA
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Libereckého kraje
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Plány aktivit/Školní akční plány
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE Čtenářská a matematická gramotnost Andrea Nytrová
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Budování kapacit pro rozvoj škol II
ŠKOLNÍ AKČNÍ PLÁN/PLÁN AKTIVIT
Komplexní systém hodnocení
Krajské akční plánování
Analýza potřeb v území.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Polytechnické vzdělávání v praxi
Hlavní manažér SP Kvalita I
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Akční plánování v Ústeckém kraji z pohledu projektu P-KAP
Školní akční plánování a jeho vztah k DVPP
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
4. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ prosinec.
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
10. setkání TS Podpora polytechnického vzdělávání (přírodovědné a technické vzdělávání) KAP JMK 16. května 2018.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Prezentace KAP Jihomoravského kraje
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Informace o projektu IKAP
Kariérové poradenství a podnikavost
Financování digitálního vzdělávání z OP VVV
Transkript prezentace:

Rozvoj matematické a čtenářské gramotnosti v ŠAP Národní ústav pro vzdělávání podpora krajského akčního plánování www.pkap.cz

Čtenářská a matematická gramotnost Mgr. Květa Popjuková garant intervence Mgr. Veronika Fiedlerová garant intervence kveta.popjukova@nuv.cz 778 455 889 veronika.fiedlerova@nuv.cz 774 320 575

gramotnosti v ŠAP v P-KAP vycházíme ze Strategického rámce evropské spolupráce ve vzdělávání, který byl v květnu 2009 přijat ministry školství všech států EU …nejdůležitějším úkolem je zajistit, aby každý získal klíčové kompetence…. …dalším cílem je učinit učení obecně přitažlivějším zaváděním nových forem učení a využíváním nových výukových a studijních technologií... …zlepšit gramotnost v celé EU…

zdroje v projektu P-KAP vycházíme z definice ČG a MG dle České školní inspekce - viz Tematické zprávy ČŠI: Rozvoj čtenářské, matematické a sociální gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2015/2016; 2017/2018 http://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematické%20zprávy/2016_ TZ_rozvoj_gramotnosti_2015_2016.pdf https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr% c3%a1vy/TZ-matematicka-gramotnost-2017-2018.pdf Pojetí ČG a MG v projektu P-KAP (aktualizované znění pojetí tematické oblasti 2019) http://www.nuv.cz/uploads/P_KAP/ke_stazeni/pojeti_decizni_sfera/gramotnosti_IV_podrobne_pojeti_oblasti_intervence.pdf

jak ČG a MG vnímáme v projektu gramotnost (obecně) = schopnost, dovednost (nikoliv znalost) rozvíjet gramotnost – rozvíjet schopnosti, nikoliv znalosti, proto je nejlepší je rozvíjet samostatnou/skupinovou činností (nelze předat frontální výukou) matematická gramotnost – schopnost využít matematické znalosti čtenářská gramotnost – schopnost porozumět významu textu ve všech jeho podobách (tabulky, grafy, mapy…) Immanuel Kant: Odvaž se používat vlastní rozum…(Logická olympiáda) Sapere aude! (odvaž se mysliti!)

příklad ČG

jak zpracovat ČG do ŠAP Vytvořit si představu systému rozvoje ČG, ke kterému se chci dostat na konci platnosti ŠAP: pravidelně dochází ke sdílení poznatků, reflexi učitelů napříč předměty o zkušenostech ze zařazování prvků rozvoje ČG do jejich předmětů ČG je obsahově i časově koordinována pracovníkem, který k tomu má vytvořeny podmínky škola vyhodnocuje úroveň ČG žáků škola má zpracovanou koncepci rozvoje ČG spolupráce s externími partnery (knihovna, osobnost, nakladatelství..) je pravidelnou součástí výuky učitelé využívají formativní hodnocení ve výuce

jak zpracovat ČG do ŠAP Postupně rozpracovat jednotlivé části ŠAP: Po prioritizaci a formulování obecných cílů je třeba věnovat pozornost konkrétním cílům (klíčové). Každý konkrétní cíl rozpracovat do jednotlivých úkolů, které mi pomáhají konkrétní cíl splnit. Teď potřebuji formulovat kritéria, podle kterých poznám, zda se v průběhu blížím k cíli, či musím přidat. Kritéria vychází z úkolů !!!!! (jakým způsobem změřím, zda jsem úkol splnil). Nakonec se zamýšlím a doplňuji zbylá pole předlohy.

gramotnosti do ŠAP: konkrétní cíle Integrovat do výuky prvky rozvoje ČG a MG Vzdělávat pedagogy v používání prvků rozvoje ČG a MG Hledat přesahy a uplatnění rozvoje ČG a MG ve všech předmětech, podporovat spolupráci pedagogů a sdílení zkušeností Motivovat žáky aktivitami mimo výuku a individuálně s nimi pracovat Zajistit podmínky pro rozvoj ČG a MG

ČG: co může být obsahem - aktivity učitelé se vzdělávají v principech rozvoje ČG a metodách a postupech využitelných v praxi pravidelné dílny čtení a psaní ve výuce výuka čtenářských strategií učitelé všech předmětů spolupracují na rozvoji ČG žáků, reflektují a sdílí zkušenosti formativní hodnocení ve výuce zavádění metod „čtením a psaním ke kritickému myšlení“ práce s texty ve výuce a napříč předměty odborné, beletristické, grafy, tabulky, mapy, diagramy nabídka mimoškolních aktivit na podporu ČG školní časopis, debatní klub, čtenářské kroužky, kurz rychlého čtení, besedy s odborníky, příprava na účast v lingvistických olympiádách a soutěžích propagace ČG na celoškolních akcí postery, čtenářské šuplíky spolupráce s externími partnery kvalitně vybavená školní knihovna koordinátor čtenářské gramotnosti

ČG: inspirace, zdroje Příklady inspirace z jiných škol: http://www.nuv.cz/p-kap/inspirace (SZŠ a VOŠZ Plzeň, Arcibiskupské gymnázium Kroměříž, SOU elektrotechnické Plzeň) ČSI: https://www.csicr.cz/cz/Rozvoj-ctenarske-gramotnosti https://www.csicr.cz/cz/DOKUMENTY/Publikace/

MG v projektu P-KAP V rozvoji MG jde o propojování matematiky s odbornými předměty, případně se situacemi v běžném životě. Předkládané aktivity na rozvoj MG by měly umožnit žákům různé postupy řešení (jak při samostatné, tak při skupinové práci), „nesvazují“ žáky, dávají prostor pro jejich vlastní bádání. Důležitá je cesta ke správnému výsledku, proto je třeba žákovská řešení v rámci evaluace s žáky rozebírat a hodnotit.

příklad MG

sbírky úloh Matematika v médiích https://suma.jcmf.cz/projekty/matematika-v-mediich/ sbírka slovních úloh vytvořených na základě autentického motivačního textu z médií, určeno pro rozvoj jak čtenářské, tak matematické gramotnosti kooperativní výukou na základních (první polovina sbírky) a středních (druhá polovina sbírky) školách Úlohy pro rozvoj MG https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/Vyuziti-vysledku- vyzkumu/Vyuziti-vysledku-vyzkumu-seznam-clanku/Ulohy-pro-rozvoj- matematicke-gramotnosti úlohy z mezinárodního šetření PISA (patnáctiletí), k využití jak ke společné práci v hodině, tak pro samostatnou práci žáků

gramotnosti do ŠAP: konkrétní cíle Integrovat do výuky prvky rozvoje ČG a MG Vzdělávat pedagogy v používání prvků rozvoje ČG a MG Hledat přesahy a uplatnění rozvoje ČG a MG ve všech předmětech, podporovat spolupráci pedagogů a sdílení zkušeností Motivovat žáky aktivitami mimo výuku a individuálně s nimi pracovat Zajistit podmínky pro rozvoj ČG a MG

MG: co může být obsahem – aktivity učitelé se vzdělávají v principech rozvoje MG a metodách a postupech využitelných v praxi formativní hodnocení ve výuce práce s chybou jako prostředkem učení učitelé napříč předměty reflektují zkušenosti ze zařazování prvků MG do výuky diferenciace výuky podle úrovně znalostí žáků Funkční spolupráce učitelů na rozvoji MG zavedení aktivit rozvíjejících MG do výuky komplexní úlohy umožňující různé postupy, analýza a hodnocení řešení, úlohy vztahující se k odbornému zaměření školy a vycházející ze situací reálného života nabídka mimoškolních aktivit na podporu MG matematické soutěže a olympiády, kroužky her, konzultace pro žáky propagace MG na celoškolních akcí využití ICT při rozvoji MG vhodný SW a HW didaktické pomůcky a nástroje k rozvoji MG koordinátor matematické gramotnosti

systém rozvoje gramotností – shrnutí Sestavený tým Plán, v něm definované cíle – ŠAP, PA, koncepce rozvoje školy Rozvoj vzdělávání pedagogů – DVPP, samostudium: Dotazník pro učitele – mohou si porovnat deklarované priority s vlastními cíli https://www.csicr.cz/getattachment/9b9c59d4-3885-4eca-9c18-3e2634a538bf Hospitační záznam rozvoje MG – zamyšlení nad jednotlivými aspekty výuky https://www.csicr.cz/cz/Rozvoj-matematicke-gramotnosti Materiální a organizační podmínky rozvoje gramotností – organizačně zajistit prostor pro společnou reflexi aplikace nového do výuky, zajistit neustálý posun v rozvoji gramotností, evaluace plánu, hodnocení výsledků učení žáků, zajištění potřebného materiálního vybavení…

Děkujeme za pozornost ŠAP P-KAP PA konkrétní úkoly obecné cíle SOŠ VOŠ SOU OA SZŠ potřeby intervence P-KAP ŠAP plánování šablony hodnocení aktivity priority ČŠI dotazník analýza kritéria metodika PA obecné cíle konkrétní úkoly setkání projektových manažerů realizačních týmů KAP  se zástupci projektového týmu projektu P-KAP Děkujeme za pozornost