Rozvoj matematické a čtenářské gramotnosti v ŠAP Národní ústav pro vzdělávání podpora krajského akčního plánování www.pkap.cz
Čtenářská a matematická gramotnost Mgr. Květa Popjuková garant intervence Mgr. Veronika Fiedlerová garant intervence kveta.popjukova@nuv.cz 778 455 889 veronika.fiedlerova@nuv.cz 774 320 575
gramotnosti v ŠAP v P-KAP vycházíme ze Strategického rámce evropské spolupráce ve vzdělávání, který byl v květnu 2009 přijat ministry školství všech států EU …nejdůležitějším úkolem je zajistit, aby každý získal klíčové kompetence…. …dalším cílem je učinit učení obecně přitažlivějším zaváděním nových forem učení a využíváním nových výukových a studijních technologií... …zlepšit gramotnost v celé EU…
zdroje v projektu P-KAP vycházíme z definice ČG a MG dle České školní inspekce - viz Tematické zprávy ČŠI: Rozvoj čtenářské, matematické a sociální gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2015/2016; 2017/2018 http://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematické%20zprávy/2016_ TZ_rozvoj_gramotnosti_2015_2016.pdf https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr% c3%a1vy/TZ-matematicka-gramotnost-2017-2018.pdf Pojetí ČG a MG v projektu P-KAP (aktualizované znění pojetí tematické oblasti 2019) http://www.nuv.cz/uploads/P_KAP/ke_stazeni/pojeti_decizni_sfera/gramotnosti_IV_podrobne_pojeti_oblasti_intervence.pdf
jak ČG a MG vnímáme v projektu gramotnost (obecně) = schopnost, dovednost (nikoliv znalost) rozvíjet gramotnost – rozvíjet schopnosti, nikoliv znalosti, proto je nejlepší je rozvíjet samostatnou/skupinovou činností (nelze předat frontální výukou) matematická gramotnost – schopnost využít matematické znalosti čtenářská gramotnost – schopnost porozumět významu textu ve všech jeho podobách (tabulky, grafy, mapy…) Immanuel Kant: Odvaž se používat vlastní rozum…(Logická olympiáda) Sapere aude! (odvaž se mysliti!)
příklad ČG
jak zpracovat ČG do ŠAP Vytvořit si představu systému rozvoje ČG, ke kterému se chci dostat na konci platnosti ŠAP: pravidelně dochází ke sdílení poznatků, reflexi učitelů napříč předměty o zkušenostech ze zařazování prvků rozvoje ČG do jejich předmětů ČG je obsahově i časově koordinována pracovníkem, který k tomu má vytvořeny podmínky škola vyhodnocuje úroveň ČG žáků škola má zpracovanou koncepci rozvoje ČG spolupráce s externími partnery (knihovna, osobnost, nakladatelství..) je pravidelnou součástí výuky učitelé využívají formativní hodnocení ve výuce
jak zpracovat ČG do ŠAP Postupně rozpracovat jednotlivé části ŠAP: Po prioritizaci a formulování obecných cílů je třeba věnovat pozornost konkrétním cílům (klíčové). Každý konkrétní cíl rozpracovat do jednotlivých úkolů, které mi pomáhají konkrétní cíl splnit. Teď potřebuji formulovat kritéria, podle kterých poznám, zda se v průběhu blížím k cíli, či musím přidat. Kritéria vychází z úkolů !!!!! (jakým způsobem změřím, zda jsem úkol splnil). Nakonec se zamýšlím a doplňuji zbylá pole předlohy.
gramotnosti do ŠAP: konkrétní cíle Integrovat do výuky prvky rozvoje ČG a MG Vzdělávat pedagogy v používání prvků rozvoje ČG a MG Hledat přesahy a uplatnění rozvoje ČG a MG ve všech předmětech, podporovat spolupráci pedagogů a sdílení zkušeností Motivovat žáky aktivitami mimo výuku a individuálně s nimi pracovat Zajistit podmínky pro rozvoj ČG a MG
ČG: co může být obsahem - aktivity učitelé se vzdělávají v principech rozvoje ČG a metodách a postupech využitelných v praxi pravidelné dílny čtení a psaní ve výuce výuka čtenářských strategií učitelé všech předmětů spolupracují na rozvoji ČG žáků, reflektují a sdílí zkušenosti formativní hodnocení ve výuce zavádění metod „čtením a psaním ke kritickému myšlení“ práce s texty ve výuce a napříč předměty odborné, beletristické, grafy, tabulky, mapy, diagramy nabídka mimoškolních aktivit na podporu ČG školní časopis, debatní klub, čtenářské kroužky, kurz rychlého čtení, besedy s odborníky, příprava na účast v lingvistických olympiádách a soutěžích propagace ČG na celoškolních akcí postery, čtenářské šuplíky spolupráce s externími partnery kvalitně vybavená školní knihovna koordinátor čtenářské gramotnosti
ČG: inspirace, zdroje Příklady inspirace z jiných škol: http://www.nuv.cz/p-kap/inspirace (SZŠ a VOŠZ Plzeň, Arcibiskupské gymnázium Kroměříž, SOU elektrotechnické Plzeň) ČSI: https://www.csicr.cz/cz/Rozvoj-ctenarske-gramotnosti https://www.csicr.cz/cz/DOKUMENTY/Publikace/
MG v projektu P-KAP V rozvoji MG jde o propojování matematiky s odbornými předměty, případně se situacemi v běžném životě. Předkládané aktivity na rozvoj MG by měly umožnit žákům různé postupy řešení (jak při samostatné, tak při skupinové práci), „nesvazují“ žáky, dávají prostor pro jejich vlastní bádání. Důležitá je cesta ke správnému výsledku, proto je třeba žákovská řešení v rámci evaluace s žáky rozebírat a hodnotit.
příklad MG
sbírky úloh Matematika v médiích https://suma.jcmf.cz/projekty/matematika-v-mediich/ sbírka slovních úloh vytvořených na základě autentického motivačního textu z médií, určeno pro rozvoj jak čtenářské, tak matematické gramotnosti kooperativní výukou na základních (první polovina sbírky) a středních (druhá polovina sbírky) školách Úlohy pro rozvoj MG https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/Vyuziti-vysledku- vyzkumu/Vyuziti-vysledku-vyzkumu-seznam-clanku/Ulohy-pro-rozvoj- matematicke-gramotnosti úlohy z mezinárodního šetření PISA (patnáctiletí), k využití jak ke společné práci v hodině, tak pro samostatnou práci žáků
gramotnosti do ŠAP: konkrétní cíle Integrovat do výuky prvky rozvoje ČG a MG Vzdělávat pedagogy v používání prvků rozvoje ČG a MG Hledat přesahy a uplatnění rozvoje ČG a MG ve všech předmětech, podporovat spolupráci pedagogů a sdílení zkušeností Motivovat žáky aktivitami mimo výuku a individuálně s nimi pracovat Zajistit podmínky pro rozvoj ČG a MG
MG: co může být obsahem – aktivity učitelé se vzdělávají v principech rozvoje MG a metodách a postupech využitelných v praxi formativní hodnocení ve výuce práce s chybou jako prostředkem učení učitelé napříč předměty reflektují zkušenosti ze zařazování prvků MG do výuky diferenciace výuky podle úrovně znalostí žáků Funkční spolupráce učitelů na rozvoji MG zavedení aktivit rozvíjejících MG do výuky komplexní úlohy umožňující různé postupy, analýza a hodnocení řešení, úlohy vztahující se k odbornému zaměření školy a vycházející ze situací reálného života nabídka mimoškolních aktivit na podporu MG matematické soutěže a olympiády, kroužky her, konzultace pro žáky propagace MG na celoškolních akcí využití ICT při rozvoji MG vhodný SW a HW didaktické pomůcky a nástroje k rozvoji MG koordinátor matematické gramotnosti
systém rozvoje gramotností – shrnutí Sestavený tým Plán, v něm definované cíle – ŠAP, PA, koncepce rozvoje školy Rozvoj vzdělávání pedagogů – DVPP, samostudium: Dotazník pro učitele – mohou si porovnat deklarované priority s vlastními cíli https://www.csicr.cz/getattachment/9b9c59d4-3885-4eca-9c18-3e2634a538bf Hospitační záznam rozvoje MG – zamyšlení nad jednotlivými aspekty výuky https://www.csicr.cz/cz/Rozvoj-matematicke-gramotnosti Materiální a organizační podmínky rozvoje gramotností – organizačně zajistit prostor pro společnou reflexi aplikace nového do výuky, zajistit neustálý posun v rozvoji gramotností, evaluace plánu, hodnocení výsledků učení žáků, zajištění potřebného materiálního vybavení…
Děkujeme za pozornost ŠAP P-KAP PA konkrétní úkoly obecné cíle SOŠ VOŠ SOU OA SZŠ potřeby intervence P-KAP ŠAP plánování šablony hodnocení aktivity priority ČŠI dotazník analýza kritéria metodika PA obecné cíle konkrétní úkoly setkání projektových manažerů realizačních týmů KAP se zástupci projektového týmu projektu P-KAP Děkujeme za pozornost