Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Projekt: OP VK 1.4 709998205 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0440 Autor: Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu: F7 - 20 Datum ověření ve výuce: 3. 2. 2011 Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tématický okruh: Účinky síly Téma: Tlaková síla, tlak
ANOTACE Digitální výukový materiál TLAKOVÁ SÍLA, TLAK je kombinací výkladové hodiny a procvičování. Výklad je doplněn o internetový odkaz, který se týká zajímavostí o Blaise Pascalovi. Do textu jsou vloženy příklady a samostatná práce pro žáky. Interaktivní cvičení v závěru opakuje probrané učivo. Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Práce je určena na interaktivní tabuli SMART Notebook.
Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice Tlaková síla, tlak Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice
ZÁVISLOST DEFORMAČNÍCH ÚČINKŮ
PŘÍKLADY Lyžař v hlubokém sněhu na lyžích Lyžař v hlubokém sněhu na lyžích s batohem na zádech Sportovci mají RŮZNOU HMOTNOST Působí různě velké TLAKOVÉ SÍLY, ale pokaždé na stejnou PLOCHU.
PŘÍKLADY Lyžař v hlubokém sněhu na lyžích Lyžař v hlubokém sněhu v botách Oba sportovci mají STEJNOU HMOTNOST Působí stejně velké TLAKOVÉ SÍLY, ale pokaždé na jinou PLOCHU.
b/ na obsahu styčné plochy tělesa a/ na hmotnosti tělesa 10 kg 10 kg 10 kg b/ na obsahu styčné plochy tělesa 10 kg 10 kg 10 kg 10 kg
TLAK Fyzikální veličina Značí se p Základní jednotka 1 pascal – 1Pa
Správně roztřiď: Co největší tlak: Co nejmenší tlak: Návštěvníkům zámku se dávají měkké papuče. Při šití jehlou si bereš náprstek. Aby se ti kůl dobře zarážel do země, tak ho napřed osekáš. Buldozer má místo kol pásy. Tirák nemá jen 4 kola, ale má jich více. Hřebíky, špendlíky, jehly apod. mají ostré hroty. Při broušení kosy je dobré vzít si rukavice. Nože, kosy, srpy, sekery, nůžky, dláta apod. musejí být pořádně nabroušené. Aby ses při pohybu sněhem nebořil, vezmeš si lyže. Pod nohy skříní se dávají podložky.
Řeš další úkoly: 1. Po kom zůstanou na hliněné cestě hlubší stopy: po klukovi v teniskách nebo po jeho mámě v lodičkách s podpatky? Proč si to myslíš? 2. Petr bruslil na rybníce. A protože led byl tenký, tak se probořil. Pavel ho teď jde zachránit. Poraď Pavlovi, jak to má udělat, aby se neprobořil taky. 3. Zkoušel jsi někdy lézt bosý po žebříku? A nebo chodit bosý po štěrku? Strašně to bolí. Proč? Jak si pomůžeš? 4. Sedět na zábradlí není příliš pohodlné. Proč? Jak si pomůžeš, aby to bylo pohodlnější? Zkus sepsat co nejvíc nápadů. 5. Teta krájí knedlíky. Nožem jí to moc nejde, a tak si na to vezme nit. Omotá nit kolem knedlíku, škubne a knedlíkové kolečko je odříznuté. Jakou znalost z fyziky při tom teta využívá?
Kolářová, R. a kol., Fyzika 7, Prometheus, 1998 Rauner, K. a kol. Fyzika 7 pro ZŠ a VG, PS, Fraus, 2004 http://ebooks.adelaide.edu.au/p/pascal/blaise/portrait.jpg