Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Advertisements

Návrh plánu mentoringu ZŠ Kunratice. Cíle a směr Prost ř ednictvím zavedení udr ž itelného systému mentoringu na škole u č itelé i ž áci dosahují svého.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Projekt Podpora učitelů ve zvyšování kvality jejich práce „PUČ“
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Podpora mateřských a základních škol formou šablon
Představení výzvy Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ a ZŠ I MAS Rokytná, o.p.s. Srázná Moravské Budějovice.
EU peníze středním školám. Šablony Šablony – unikátní systém podávání žádostí o EU dotace Není nikde jinde v EU Velmi jednoduchý způsob - školy mají minimum.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
S POLUPRÁCE PŘESHRANIČNÍCH REGIONŮ V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ projektový záměr Evropská územní spolupráce (EUS), INTERREG V-A AT-CZ.
Workshop – KAP Pk Návrh Šablon pro SŠ a VOŠ Pardubice, 29. srpna 2016.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Představení výzvy Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ a ZŠ I MAS Oslavka, o.p.s. sídlo: Masarykovo náměstí
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Učitelé pro učitele UPROU ( ). UPROU  Tento projekt je spolufinancován Evropským sociální fondem (75%) a státním rozpočtem ČR (25%).  OP RLZ.
Metodická pomoc realizátorům MAP zejména v oblasti podpory kvalitního a společného vzdělávání dětí a žáků.
Bc. Michaela Augustová MAS Znojemské vinařství, z.s. Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony ZŠ a MŠ I.
PODPORA UČITELE Individuální projekt národní Garant projektu: Odbor 22 MŠMT.
ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s.
Projekt Podpora práce učitelů - PPUČ
MAP – Místní akční plán ORP RK
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Realizace vašich potřeb prostřednictvím OP VVV
Setkání zpracovatelů MAP ve Středočeském kraji
Šablony OP VVV a podpora nadání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Plán vzdělávacích aktivit
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Plánování prvních kroků
Cíle, vize a obsah projektu PPUČ
IMPLEMENTACE KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNU
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Polytechnické vzdělávání v praxi
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_052/
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Š A B L O N Y II.
Prezentace KAP Jihomoravského kraje
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Vzorový projekt pro ZŠ.
Workshop 2: Šablony pro střední a vyšší odborné školy
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Implementace Krajských akčních plánů rozvoje vzdělávání
Kariérové poradenství a podnikavost
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Vzorový projekt pro gymnázia
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Řídicí výbor DDM Monet v Praze 12
Vzorový projekt pro ZŠ.
PS Vzdělávání NS MAS ČR pro IPo MAP
Financování digitálního vzdělávání z OP VVV
Transkript prezentace:

Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání

Aktivizujeme školy, rozvíjíme gramotnosti Podporujeme pedagogy základních a mateřských škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost (tzv. základní gramotnosti) i informatické myšlení žáků a dětí. http://www.nuv.cz/projekty/ppuc www.ppuc.cz/zapojene_skoly Spolupracujeme k 15. 11. 2018 s 36 pilotními školami (a s jednou školou o jejíž aktivnější roli při podpodře učitelů uvažujeme). www.nuv.cz/projekty/ppuc/zapojene-skoly

Podporujeme sdílení dobré praxe – Společenství praxe Pořádáme oborová setkání, při kterých učitelé sdílejí své zkušenosti a zlepšují své dovednosti pro plánování konkrétních aktivit se žáky na rozvoj gramotností napříč vzdělávacími oblastmi. 1. stupeň ZŠ Předškolní vzdělávání Český jazyk a literatura Matematika a její aplikace Cizí jazyky Informační a komunikační technologie Člověk a svět práce Člověk a zdraví Člověk a příroda Umění a kultura www.bit.ly/Spolecenstvipraxe Člověk a společnost

Spolupracujeme s odbornou veřejností na tématu gramotností Vytváříme sdílenou představu o pojetí a významu gramotností ve vzdělávání při setkávání odborníků na gramotnosti, učitelů, akademiků apod. Realizujeme minikonference odborných panelů pro čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost. Gramotnostiproucitele.cz Digi Spolecenstvi praxe 30. 10. 2018 v Brně digitální gramotnost a inform. myšlení 7. 11. 2018 v Praze matematická gramotnost 3. 12. 2018 v Plzni čtenářská gramotnost

Popularizujeme téma gramotností Web Gramotnosti.pro aktuality z oblasti gramotností blog Gramotnosti v praxi (www.gramotnosti.blogy.rvp.cz) inspirativní příspěvky Pilotní školy Naše školy prezentují zapojení do projektu na školním webu. www.nuv.cz/projekty/ppuc/zapojene-skoly Účastnili jsme se… V rámci Mezinárodního dne gramotností jsme realizovali den s technologiemi. Zúčastnili jsme se běhu za gramotnosti. Z newsletteru Metodického portálu – gramotnosti.pro Potřebujeme přidat fotku z nějaké té akce, zatím jsem nenašla.

Šablony II a gramotnosti Průvodce a inspirace pro pedagogické vedení škol v oblasti rozvoje gramotností https://gramotnosti.pro/web/sablony Doprovodné video v sekci AudioVideo Metodického portálu RVP.CZ https://gramotnosti.pro/web/sablonyvideo Materiál doplňuje Příklady dobré praxe realizace šablon (NIDV) Inovujeme.rvp.cz Náhled wireframu asi nemohu stáhnout, to je případně na domluvu s Lenkou. Podklady, co jsme tvořili v rámci přípravy obshu landing page

Porozumění povaze a možnostem gramotností v plánování a realizaci výuky - učitelé vědí, co jsou gramotnosti a jak je ve výuce rozvíjet ,,Při volbě a výběru dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřujeme především na ověřené workshopy s aktivním zapojením a týmovou spoluprací celého či části kolektivu našich pedagogů, na témata pro rozvoj gramotností a kvality výuky aktuálně nejpotřebnější, kdy lektory zveme přímo k nám do školy.“ ,,A navíc díky spolupráci pedagogů s rozličnou aprobací rozvíjíme efektivně a neformálně základní gramotnosti napříč všemi předměty i průřezovými tématy.“ Radomír Macháň, ZŠ a MŠ Hranice Struhlovsko

Doporučení ředitelů ředitelům: ŠABLONY ZŠ 2.II/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin 2.V/4 Vzdělávání pedagogických pracovníků ŠD/ŠK – DVPP v rozsahu 8 hodin MŠ 2.I/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků MŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin 2.V/4 Vzdělávání pedagogických pracovníků ŠD/ŠK – DVPP v rozsahu 8 hodin Doporučení ředitelů ředitelům: Vybírejte semináře s dobrými referencemi založené na aktivním zapojením a týmové spolupráci pedagogů. Kurzy mají směřovat k aktivnímu zapojování dětí do učení, jejich motivaci, rozvoji kritického myšlení a především schopnosti řešit reálné úkoly a situace. Nechte učitelům volnou ruku k výběru školení a podporujte je v kontinuálním profesním rozvoji.

Rozvíjení gramotností napříč vyučovacími předměty - rozvoj gramotností se týká všech učitelů a všech vyučovacích předmětů ,,V rámci nových metod ve čtenářské gramotnosti si učitelé vyzkoušeli aktivity napříč předměty, zapojení cvičení na čtenářskou gramotnost. Nabyté zkušenosti pak sdílí s dalšími učiteli.“ Michal Loukota, ZŠ Turnov Skálova ,,Jsem přesvědčen, že na každé škole působí aktivní a kreativní pedagogové, kteří se nebojí zkoušet a zavádět do výuky nové metody a formy práce, které posunují pomyslnou laťku kvality vzdělávacího procesu vzhůru…“ Radomír Macháň, ZŠ a MŠ Hranice Struhlovsko

Doporučení ředitelů ředitelům ŠABLONY ZŠ 2.II/12 Nové metody ve výuce v ZŠ 2.V/9 Nové metody ve vzdělávání v ŠD/ŠK 2.II/17 Klub pro žáky ZŠ 2.V/11 Klub pro účastníky ŠD/ŠK MŠ 2.I/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků MŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin Doporučení ředitelů ředitelům Přemýšlejte o zapojení všech učitelů včetně pedagogických pracovníků školní družiny a školního klubu ZŠ. Podporujte učitele v experimentování a zavádění nových metod a forem práce do výuky. Prezentujte rozvoj gramotností v rámci všech vyučovacích předmětů jako příležitost a cestu k lepším vzdělávacím výsledkům žáků.

Sdílení zkušeností a vzájemná podpora probíhající koordinovaně na úrovni škol ,,Důležité je najít k sobě vhodné dvojice pedagogů, kteří si budou profesionálně, ale především lidsky blízcí, kteří si budou mít a budou chtít co nabídnout, kteří se budou vzájemně inspirovat a vzájemnou spoluprací profesionálně rozvíjet.“ Radomír Macháň, ZŠ a MŠ Hranice Struhlovsko ,,Tandemovou výuku hodnotím jako jeden z největších přínosů Šablon. V rámci strategie 3S jsou dva učitelé více v kontaktu, inspirují se, motivují se – těžší je společné plánování a vymýšlení hodin, rozdělení rolí, ale v hodině (pokud je vše dobře naplánováno a pokud si tandemoví spolupracovníci „sednou“) vše plyne v poklidu, učitelé si umí mezi sebou předávat slovo, proměňovat postavení, motivovat žáky, společně směřovat k danému cíli hodiny.“ Michal Loukota, ZŠ Turnov Skálova

Doporučení ředitelů ředitelům ŠABLONY ZŠ 2.II/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ 2.II/8 Vzájemná spolupráce pedagogů ZŠ 2.V/5 Vzájemná spolupráce pedagogů ŠD/ŠK 2.II/10 Tandemová výuka v ZŠ 2.V/7 Tandemové vzdělávání v ŠD/ŠK ZŠ 2.I/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků MŠ 2.I/9 Nové metody ve vzdělávání předškolních dětí Doporučení ředitelů ředitelům Pomáhá, když učitel systematicky vyhodnocuje vlastní výuku, nějak s tím pracuje a využívá pro vlastí rozvoj. Základním předpokladem efektivní vzájemné podpory učitelů ve škole je jejich dovednost poskytování (a přijímání) nehodnotící zpětné vazby a vytváření bezpečného prostředí pro zpětnovazební setkávání.

Sdílení zkušeností mezi školami, vzájemné setkávání a navštěvování Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol ocenili naprosto všichni zúčastnění. Mohli jsme nahlédnout do škol a navštívit úspěšné kolegy, kteří nám rádi poodhalili svá know-how. Domnívám se, že pro obě strany je to přínosem, protože dojde ke sdílení zkušeností, které se osvědčily, nebo naopak dojde k radám, čeho se při výuce vyvarovat, co se nepodařilo. Marie Effenberger Rychlá, ZŠ a MŠ Rohle Šablonu Sdílení zkušeností pedagogů jsme si v prvním kole Šablon nevybrali z jednoho důvodu. Jsme málotřídní škola. Pro sdílení jsme tak využívali setkávání při dalším vzdělávání. Přesto tuto Šablonu považujeme z hlediska rozvoje gramotností, profesního rozvoje za jednu z nejdůležitějších. Jovanka Rybová, ZŠ a MŠ Kyjov – Bohuslavice

Doporučení ředitelů ředitelům ŠABLONY MŠ 2.I/8 Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol / školských zařízení prostřednictvím vzájemných návštěv 2.I/10 Zapojení odborníka z praxe do vzdělávání v MŠ 2.I/14 Odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči dětí v MŠ 2.I/15 Komunitně osvětová setkávání ZŠ 2.II/9 Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol / školských zařízení prostřednictvím vzájemných návštěv 2.V/6 Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol / školských zařízení prostřednictvím vzájemných návštěv (ŠD/ŠK) 2.II/14 Zapojení odborníka z praxe do výuky v ZŠ Doporučení ředitelů ředitelům Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol poskytuje inspiraci pro vlastní výuku a čemu je dobré se ve výuce vyvarovat. Podmínkou účinné externí spolupráce je její společné plánování a hodnocení. V týmu vzájemně se podporujících škol by neměl chybět někdo s rozvinutými mentorskými či koordinačními schopnostmi.

Moderní digitální technologie umožňující sdílení zkušeností i efektivní a netradiční práci se žáky Díky realizaci Šablony získá každý zapojený pedagogický pracovník metodickou, ale i technickou podporu odborníka na ICT, často kolegy, učitele ZŠ, koordinátora a metodika ICT. Díky spolupráci s ním, ale i sdílení zkušeností všech zapojených pedagogů se tak opět významně rozšíří okruh možností kolegiální podpory a spolupráce, sdílení a vzájemné inspirace. Radomír Macháň, ZŠ a MŠ Hranice Struhlovsko

Doporučení ředitelů ředitelům ŠABLONY ZŠ 2.II/15 Zapojení ICT technika do výuky v ZŠ 2.II/16 Využití ICT ve vzdělávání v ZŠ 2.V/10 Využití ICT ve vzdělávání v ŠK/ŠK MŠ 2.I/11 Využití ICT ve vzdělávání v MŠ Doporučení ředitelů ředitelům Při plánování se zaměřte na to, jaké dovednosti, zkušenosti a potřeby v této oblasti mají vaši učitelé a podpořte je v jejich dalším profesním rozvoji. Ze Šablon můžete pořídit také potřebné vybavení pro učitele i žáky (podle konkrétních podmínek vaší školy můžete zvážit pořízení digitálních technologií i pro děti). Myslete vždy na to, že materiální zázemí je pouze jedním z prostředků k rozvoji digitální gramotnosti dětí a žáků

Kolegiální podpora formou interního i externího mentoringu, koučinku i supervize ŠABLONY ZŠ 2.II/13 Profesní rozvoj pedagogů ZŠ prostřednictvím supervize/mentoringu/koučinku MŠ 2.I/7 Profesní rozvoj předškolních pedagogů prostřednictvím supervize/mentoringu/koučinku Doporučení ředitelů ředitelům Při plánování se zaměřte na to, jestli má odborník, kterého chcete pozvat do školy, nějaké zkušenosti v práci se školami, je členem odborné profesní organizace supervizorů, mentorů či koučů a jaký ctí etický kodex. Zkušení a profesionální odborníci mohou být velmi užiteční pro rozvoj vašich pracovníků

Gramotnosti.pro/web/DIGCOMPEDU

Inovujeme Metodický portál RVP.CZ Chceme, aby byl portál lepší, užitečnější, modernější, přehlednější… Vytváříme i nové aplikace! Inovujeme.rvp.cz Náhled wireframu asi nemohu stáhnout, to je případně na domluvu s Lenkou. Podklady, co jsme tvořili v rámci přípravy obshu landing page Reputační systém (EMA) – katalog otevřených digitálních vzdělávacích zdrojů z různých portálů a webů. Umožní vyhledávat, hodnotit, komentovat, vytvářet tematické kolekce, sdílet inspiraci… Profil Učitel21 – aplikace pro vlastní hodnocení digitálních kompetencí, zároveň plánovací nástroj pro další profesní rozvoj v této oblasti. www.inovujeme.rvp.cz

Přidejte se k nám Inspirujte se příspěvky z oblasti gramotností, navštivte nás na www.gramotnosti.pro. Chcete získávat novinky? Přihlaste se k odběru newsletteru na www.gramotnosti.pro/#newsletter. Účastněte se akcí, minikonferencí odborných panelů nebo společenství praxe, novinky sledujte na www.gramotnostiproucitele.cz. Zajímají vás inovace RVP.CZ? Zapojte se do pilotování nových aplikací na www.inovujeme.rvp.cz.

Děkuji za pozornost. petr.koubek@nuv.cz 603265196

Projekt Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání – Podpora práce učitelů (PPUČ) je financován Evropskou unií. Národní ústav pro vzdělávání Projekt Podpora práce učitelů www.ppuc.cz