ÚVOD DO TURISMU PROF. ING. CTIRAD SCHEJBAL, CSc. Dr.H.C.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Advertisements

Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
Objektivní faktory.
CESTOVNÍ RUCH 1. Přednáška Úvod, historie
Jan Chroust Pavel Sleza
Jak podnikat v cestovním ruchu ?
Služby -ekonomická činnost člověka, která poskytuje užitek -ve vyspělých zemích až 55% zaměstnaných.
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Podpora nevládních a neziskových organizací v oblasti cestovního ruchu
TRNKOVÁ STEZKA Představení projektu. Trnková stezka obecně Předmětem projektu je rozvoj a propagace „Trnkové stezky“, specifického turistického produktu,
Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu výstavba, technické zhodnocení turistické infrastruktury (např.: kongresových či lázeňských center, sportovně rekreačních.
Služby.
Volnočasové projekty a EU financování
SLUŽBY Nevýrobní složka hospodářství. Nejdynamičtěji se rozvíjející sektor hospodářství (za 10 let vzrostl o 15% podíl na HDP na 55%). Maloobchod, peněžnictví,
Geografie cestovního ruchu
Marketingové prostředí
Územní a hmotné podmínky rozvoje cestovního ruchu ČR - DSO Tato distanční studijní opora vznikla v roce 2005 z velké většiny jako praktický dílčí výstup.
CESTOVNÍ RUCH.
 POTENCIÁLNÍ ROZVOJOVÉ MOŽNOSTI VYSOČINY Pobytová turistika v ekologicky nezatížené přírodě Městská kulturně-poznávací turistika.
Smlouva o spolupráci mezi regiony Vysočina a Champagne-Ardenne Podpis Témata spolupráce: –cestovní ruch, rozvoj venkova a měst, –hospodářský.
Management cestovního ruchu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Cestovní ruch turismus, turistika, rekreace, rekreologie = cílené, záměrné cestování CR – možnost vycestování člověka a jeho setrvání mimo své bydliště,
Cestovní ruch – charakteristika, členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Ondřej Beran, 8.J. ?  Geografie cestovního ruchu je věda hraniční a syntetická  Intenzita cestovního ruchu roste  Rekreační oblasti – významná střediska.
ePraha a podpora turismu Ivan Seyček Magistrát hl. m. Prahy ePraha ISSS/LORIS/V4DIS ePraha a podpora turismu.
Materiálně technické předpoklady
CESTOVNÍ RUCH Předpoklady cestovního ruchu Rozmístění cestovního ruchu
Marketingové prostředí obce
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Venkovská turistika podnikatelské minimum
Ing. Jaromír BERÁNEK MAKROEKONOMICKÉ SOUVISLOSTI V CESTOVNÍM RUCHU.
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Geografie cestovního ruchu
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Liberec 2014 Mgr. Jan Charousek. Cestování a poznávání vzdálenějšího okolí doprovázelo i vývoj starověkých civilizací. Mnohé písemné doklady o cestování.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Mgr. Jan Charousek Liberec Cestovní ruch je otevřený a dynamický systém, který tvoří dva podsystémy: Subjekt cestovního ruchu Objekt cestovního.
Marketingové aktivity sdružení České dědictví UNESCO.
Destinační management TO Poodří - Moravské Kravařsko Konference Kunín 9. června
Vývoj TIC po roce 1989 a jejich současné postavení v systému cestovního ruchu Ostrava, Ing. Pavel Attl, Ph.D., katedra cestovního ruchu, VŠH.
Projekt 2 -Studie vybrané destinace v cestovním ruchu se zaměřením na sportovní aktivity 1)Rozdělení studentů do dvou až tříčlenných týmů 2)Výběr destinace.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Cestovní ruch.
Systém trvale udržitelného rozvoje podnikání pro město Aš Skupina 4.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_12.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
N Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ n Číslo a název šablony n klíčové aktivity III/2 n klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Cestovní ruch I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Služby.
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Ekonomika – základní pojmy.
Právní úprava cestovního ruchu v ČR
Cestovní ruch v přeshraniční spolupráci
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Postavení CR v hospodářství
Organizačně-právní podmínky fungování ekonomiky cestovního ruchu v Polsku Dr. Piotr Gryszel, Ph.D.
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ČLENĚNÍ CESTOVNÍHO RUCHU
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

ÚVOD DO TURISMU PROF. ING. CTIRAD SCHEJBAL, CSc. Dr.H.C. HGF VŠB – TU OSTRAVA PROF. ING. CTIRAD SCHEJBAL, CSc. Dr.H.C.

LITERATURA GÚČIK, M.: CESTOVNÝ RUCH. ÚVOD DO ŠTÚDIA. – KNIŽNICA CESTOVNÍHO RUCHU, 2010. ISBN 978-80- 89090-80-8 MALÁ, V. et al.: ZÁKLADY CESTOVNÍHO RUCHU. - VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMICKÁ PRAHA, 2002. ISBN: 80-245-0439-1   VÁGNER, J.: VÝVOJ CESTOVNÍHO RUCHU. - GEOGRAFICKÉ ROZHLEDY 1/11–12, 4-5, 2011

SCHEJBAL, C.: PROPOSAL FOR CLASSIFICATION OF DIVERSITY STRUCTURE IN GEOSCIENCE AND MONTANISTIC TOURISM. - PROCEDIA EARTH AND PLANETARY SCIENCE 15, ELSEVIER. 2015, P. 649 – 655 KOTÍKOVÁ, H.: NOVÉ TRENDY V NABÍDCE CESTOVNÍHO RUCHU. - GRADA PUBLISHING, 2013. ISBN 9788024746036. KOTHE, R.: OBJEVITELÉ A JEJICH VÝPRAVY. - PLZEŇ : FRAUS, 2008. ISBN 978-80-7238-711-3. VITÁKOVÁ M. VYUŽITÍ KULTURNÍCH A PŘÍRODNÍCH PAMÁTEK PRO CESTOVNÍ RUCH. – MMR PRAHA, 2007

VÝVOJ POZNÁVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ VÝVOJ LIDSKÉ POPULACE VÝVOJ POZNÁVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ

PRO VZNIK TURISMU MUSÍ BÝT SPLNĚNY TŘI ZÁKLADNÍ PŘEDPOKLADY, A TO: SVOBODA POHYBU; VOLNÝ ČAS; DOSTATEK FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ.

RŮST POČTU TURISTŮ (UNWTO 2010) JIŽNÍ ÁZIE STŘEDNÍ VÝCHOD SEV. A JIŽNÍ AMERIKA ASIE A PACIFIK EVROPA skutečnost predikce

ZÁKLADNÍ PODMÍNKY PRO VZNIK TURISMU MODERNÍHO TYPU ROZVOJ DOPRAVNÍCH PROSTŘEDKŮ; ROZVOJ UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ; ROZVOJ STRAVOVACÍCH ZAŘÍZENÍ VŠECHNY DALŠÍ SLOŽKY INFRASTRUKTURY A SLUŽBY NEJDŮLEŽITĚJŠÍ HNACÍ SILA KULTURNÍ VÝMĚNY A POZNÁVÁNÍ SVĚTA

DEFINICE TURISMU, GEOTURISMU A MONTÁNNÍHO TURISMU

TURISMUS (CESTOVNÍ RUCH) CESTOVNÍ RUCH JE DOPRAVA OSOB, KTERÉ SE PŘECHODNĚ VZDALUJÍ ZE SVÉHO STÁLÉHO BYDLIŠTĚ, ABY SE JINDE ZDRŽOVALI VÝLUČNĚ JAKO SPOTŘEBITELÉ HOSPODÁŘSKÝCH A KULTURNÍCH STATKŮ POUZE PRO USPOKOJENÍ SVÝCH ŽIVOTNÍCH NEBO KULTURNÍCH ČI OSOBNÍCH PŘÁNÍ RŮZNÉHO DRUHU. (Morgenroth, 1927) CESTOVNÍ RUCH JE STÁLÝ PŘÍLIV A DOČASNÝ POBYT CIZINCŮ NA MÍSTECH, KTERÉ PRO SVÉ PŘÍRODNÍ A UMĚLECKÉ KRÁSY, LÉČIVÉ LÁZNĚ NEBO JINÉ PŘEDNOSTI UMÍ STÁLE LÁKAT A UDRŽOVAT ZÁJEM NÁVŠTĚVNÍKŮ. (Matulay, 1937)

CESTOVNÍ RUCH JE SOUBOR VZTAHŮ A JEVŮ, VYPLÝVAJÍCÍCH Z CESTOVÁNÍ A POBYTU OSOB NA CIZÍM MÍSTĚ, POKUD CÍLEM POBYTU NENÍ TRVALÉ USÍDLENÍ NEBO VYKONÁVÁNÍ DLOUHODOBÉ NEBO KRÁTKODOBÉ VÝDĚLEČNÉ ČINNOSTI. (Huiknzer a Kraph, 1942) TURISMUS JE SOUHRN JEVŮ A VZTAHŮ, KTERÉ VYPLÝVAJÍ Z CESTOVÁNÍ NEBO POHYBU OSOB, PŘIČEMŽ MÍSTO POBYTU NENÍ TRVALÝM MÍSTEM BYDLENÍ A ZAMĚSTNÁNÍ. (AIEST 1954) CESTOVNÍ RUCH JE SOUBOR VZTAHŮ A JEVŮ, KTERÉ VYPLÝVAJÍ Z CESTOVÁNÍ A POBYTU OSOB, PRO JEJICHŽ MÍSTO POBYTU NENÍ ANI HLAVNÍM MÍSTEM BYDLIŠTĚ, ANI MÍSTEM VÝKONU VÝDĚLEČNÉ ČINNOSTI. (Kaspar 1975) CESTOVNÍ RUCH JE OZNAČENÍ PRO VŠECHNY HOSPODÁŘSKÉ PROCESY, KTERÉ SOUVISÍ S POBYTEM A TOKEM CIZINCŮ MEZI STÁTY A OBLASTMI Schullern zu Schratenhoffen in Freyer, 2006 CESTOVNÍ RUCH JE SOUHRN VZTAHŮ MEZI LIDMI, KTEŘÍ PŘECHODNĚ POBÝVAJÍ NA URČITÉM MÍSTĚ A MÍSTNÍMI OBYVATELI. (Glücksmann 1935, in Šíp, 2012)

DEFINICE SVĚTOVÉ TURISTICKÉ ORGANIZACE DO CESTOVNÍHO RUCHU SE ZAHRNUJÍ „AKTIVITY OSOB, KTERÉ CESTUJÍ A POBÝVAJÍ V MÍSTECH MIMO SVÉ OBVYKLÉ PROSTŘEDÍ PO DOBU NEPŘESAHUJÍCÍ JEDEN ROK ZA ÚČELEM VYPLNĚNÍ VOLNÉHO ČASU, ZA OBCHODEM NEBO ZA JINÝMI ÚČELY.

GEOVĚDNÍ TURISMUS HOLISTICKÉ POJETÍ GEOTURISMUS GEOGRAFICKÉ POJETÍ   HOLISTICKÉ POJETÍ GEOGRAFICKÉ POJETÍ GEOLOGICKÉ POJETÍ GEOTURISMUS

TURIST. PRŮMYSL ETAPY VÝVOJE SYSTÉMU PŘÍRODNÍ, HISTORICKÉ A KULTURNÍ PAMĚTIHODNOSTI SPRÁVCI OBJEKTŮ NÁRODNÍ SYSTÉMY PŘÍRODNÍCH, HISTORICKÝCH A KULTUR. OBJEKTŮ SVĚTOVÉ DĚDICTVÍ A NÁRODNÍ SYSTÉMY PŘÍROD., HISTOR. A KULTUR. OBJEKTŮ SPRÁVY OBJEKTŮ A JEJICH SÍTÍ MASIVNÍ ORGANIZOVANÁ TURISTIKA ORGANIZOVANÁ TURISTIKA TURISTÉ, TURISTICKÉ SPOLKY MILOVNÍCI PŘÍRODY, HISTORIE A KULTURY UBYTOVACÍ ZAŘÍZENÍ, CESTOVNÍ KANCELÁŘE UBYTOVACÍ A STRAVOVACÍ ZAŘÍZENÍ CESTOVNÍ AGENTURY UBYTOVACÍ A STRAVOVACÍ ZAŘÍZENÍ DOPRAVNÍ SYSTÉMY CESTOVNÍ AGENTURY A JEJICH SÍTĚ VÝZKUM, VÝVOJ A PLÁNOVÁNÍ SPOLUPRÁCE S MEZI- NÁRODNÍMI, STÁTNÍMI A MÍSTNÍMI ORGÁNY PROPAGACE TURIST. PRŮMYSL

MONTÁNNÍ TURISMUS DRUH INDUSTRIÁLNÍHO TURISMU

MONTÁNNÍ TURISMUS JE SAMOSTATNÝ VĚDNÍ OBOR, KTERÝ JEZAMĚŘEN NA TEORETICKÉ PROBLÉMY STUDIA OPUŠTĚNÝCH BÁŇSKÝCH PROSTORŮ A RELIKTŮ PO HORNICKÉ ČINNOSTI A MONTÁNNÍ DĚDICTVÍ CELKOVĚ S CÍLEM UCHOVÁNÍ VŠECH PŘÍRODOVĚDNÝCH, TECHNICKÝCH A KULTURNĚ-HISTORICKÝCH ZNALOSTÍ A JEJICH VYUŽITÍ V ODVĚTVÍ TURISTICKÉHO PRŮMYSLU.  

VYBRANÉ POJMY CESTOVNÍ RUCH = TURISMUS CESTUJÍCÍ - OSOBA CESTUJÍCÍ Z JEDNOHO MÍSTA DO DRUHÉHO NÁVŠTĚVNÍK - JAKÁKOLIV OSOBA, KTERÁ CESTUJE DO JINÉHO MÍSTA NEŽ JE MÍSTO JEJÍHO OBVYKLÉHO POBYTU TURISTA - CESTUJÍCÍ, KTERÝ SE ZDRŽÍ V NAVŠTÍVENÉM MÍSTĚ ALESPOŇ 24 HODIN ZA ÚČELEM VYUŽITÍ VOLNÉHO ČASU A V TOMTO MÍSTĚ TÉŽ PŘESPÍ ÚČASTNÍK CESTOVNÍHO RUCHU - KAŽDÁ OSOBA, KTERÁ POBÝVÁ PŘECHODNĚ MIMO MÍSTO SVÉHO BĚŽNÉHO POBYTU, PŘIČEMŽ MOTIVACÍ PRO CESTU NENÍ VÝDĚLEČNÁ

DESTINACE CESTOVNÍHO RUCHU - CÍLOVÁ OBLAST V DANÉM REGIONU S NABÍDKOU ATRAKTIVIT A INFRASTRUKTURY TURISMU ODVĚTVÍ CESTOVNÍHO RUCHU = ČÁST EKONOMIKY, JEJÍŽ FUNKCÍ JE NAPLNĚNÍ POTŘEB NÁVŠTĚVNÍKŮ A ZAMĚŘENÁ VE VĚTŠÍ MÍŘE NA NÁVŠTĚVNÍKY NEŽ NA MÍSTNÍ OBYVATELE A MÍSTNÍ POTŘEBY PRŮMYSL CESTOVNÍHO RUCHU = V ČR ZAVEDENÉ, ALE NESPRÁVNÉ OZNAČENÍ PRO ODVĚTVÍ CR – NEJDE O PRŮMYSL, ALE O SLUŽBY PRODUKT CESTOVNÍHO RUCHU = SOUHRN VEŠKERÉ NABÍDKY SOUKROMÉHO ČI VEŘEJNÉHO SUBJEKTU PODNIKAJÍCÍHO V CR NEBO CR KOORDINUJÍCÍHO REKREAČNÍ INFRASTRUKTURA = VYBAVENOST SÍDLA PRO VOLNOČASOVÉ AKTIVITY OBYVATEL I NÁVŠTĚVNÍKŮ

TOUROPERATOR = VELKOKOOBCHODNÍK V TURISMU, KTERÝ VYHLEDÁVÁ ATRAKTIVNÍ MÍSTA, NASMLOUVÁ UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ A DOPLŇKOVÉ SLUŽBY. VYTVÁŘÍ ZÁJEZDY, ORGANIZUJE SLUŽBY A NABÍZÍ A PRODÁVAJE PŘÍMO NEBO PROSTŘEDNICTVÍM PRODEJCŮ ÚNOSNÁ KAPACITA (ÚNOSNÉ ZATÍŽENÍ) = MAXIMÁLNÍ ZATÍŽENÍ DANÉHO ÚZEMÍ ANTROPOGENNÍMI VLIVY BEZ SNÍŽENÍ KVALITY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A EKOSYSTÉMŮ. SPECIFICKY V TURISMU: MAXIMÁLNÍ ZATÍŽENÍ DANÉHO ÚZEMÍ CESTOVNÍM RUCHEM SVĚTOVÉ DĚDICTVÍ UNESCO = SVĚTOVĚ VÝZNAMNÁ PŘÍRODNÍ MÍSTA A KULTURNÍ PAMÁTKY