Výroba oceli Většina surového železa se dále zpracovává na OCEL. Ocel se vyrábí ve specializovaném hutním provozu, který se nazývá ocelárna. Výroba oceli.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

OPAKOVÁNÍ: b) SO2 + H2O → H2SO3 c) Fe + H2SO4 → H2 + Fe2SO4
Kovy alkalických zemin. Jsou to prvky II.A skupiny PSP Patří k nim: Be, Mg, Ca, Sr, Ba, Ra (doplň názvy)
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Jak se získávají kovy z rud, od železné rudy k oceli Chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing., Bc. Jitka Moosová.
Kovy. Většina prvků Mají tzv. kovový vzhled Vedou teplo a el.proud Mají vysokou teplotu tání.
Snímače teploty Pavel Kovařík Rozdělení snímačů teploty Elektrické Elektrické odporové kovové odporové kovové odporové polovodičové odporové polovodičové.
Historie výroby Fe doba kamenná – meteorologické železo 3000 – 2000 let p.n.l. - první tavba svářková ocel – 99,8 % Fe, zbytek C pudlovací pece – černé.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Uničov, Moravské nám. 681 Ročník1. ročník strojírenských oborů Typ šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Oxidy Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku Starší název : kysličníky Oxidační číslo : -II Podle druhy vazby : iontové a kovalentní Oxidační číslo.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceTechnické.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výroba oceli Většina surového železa se dále zpracovává na OCEL. Ocel se vyrábí ve specializovaném hutním provozu, který se nazývá ocelárna. Výroba oceli.
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
CHEMICKÉ PRVKY vlastnosti kovů. ZASTOUPENÍ PRVKŮ V PŘÍRODĚ  v současné době asi 115 známých prvků  asi 90 prvků se vyskytuje v přírodě, zbytek je uměle.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
Oxidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová CaO-hašené vápno skleníkový jev fotosyntéza.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch8 - 6 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceVýznam.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Anotace: Anotace: Materiál je určen pro 2. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “materiály“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u.
Oxidy Kovů
Výroba ocelí Ocel se vyrábí zkujňováním.
VÝROBA OCELI Co má společného ? železo litinové klepadlo rez a
Uhlík C Carboneum Chemický prvek, který je základním stavebním kamenem
TĚŽKÉ NEŽELEZNÉ KOVY A JEJICH SLITINY
Sulfidy.
Tepelné zpracování - test
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Výroba železa Chemie pro 9. ročník ZŠ.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Alkyny.
Přírodověda pro 4. a 5. ročník
Autor: Olga Kociánová Datum ( období): září 2011 Ročník: 5
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OCELI K TVÁŘENÍ vypracovala: Ing
Železo Vypracoval: Lukáš Karlík
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Období: leden až květen 2012
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Statické mechanické zkoušky tvrdosti
Mangan.
Název materiálu: Nerostné suroviny
Základní škola a mateřská škola Damníkov
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Rozdelenie kovov Kovy delíme na: železné, neželezné (ľahké a ťažké),
01 VY_32_INOVACE_B–06–01 Název a adresa školy:
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Příprava perníkového těsta
Atomy a molekuly Z čeho jsou složeny látky?
Mgr. Jana Schmidtmayerová
Designed in Czech Republic by David Šulc Made in Czech Republic
VÝSKYT ryzí - meteority ( s niklem)
3.1 Surovina zdarma Kyslík má široké využití v průmyslu: - při výrobě oceli, při sváření a řezání kovů, v lékařství (dýchací přístroje), v raketové.
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Transkript prezentace:

Výroba oceli Většina surového železa se dále zpracovává na OCEL. Ocel se vyrábí ve specializovaném hutním provozu, který se nazývá ocelárna. Výroba oceli spočívá v odstraňování uhlíku a dalších příměsí (Si, Mn, P) z roztaveného surového železa. Tento proces nazýváme zkujňování. Zkujňování probíhá: 1) v konvertorech 2) v nístějových pecích

Třinecké ocelárny a železárny

Konvertor Skrz roztavené surové železo se prohání kyslík, který oxiduje přimísené prvky na oxidy (např. P na P2O5), ty se pak buď vážou na vyzdívku konvertoru, nebo unikají v podobě plynů. Konvertor – zařízení pro výrobu oceli

Nístějová pec K surovému železu se přidává rezavý železný šrot (obsahuje mnoho vázaného kyslíku) a směs se taví. Přimísené prvky se pak tímto kyslíkem oxidují. Např. přimísený uhlík je oxidován oxidem železitým a vzniká plynný oxid uhelnatý a železo: 3 C + Fe2O3 → 3 CO + 2 Fe Schéma nístějové pece

Zušlechťování oceli Na rozdíl od surového železa je ocel měkčí a je kujná. Její vlastnosti se dají měnit přidáváním některých kovových prvků (např. chromu, niklu, manganu, vanadu, titanu). Získávají se tak různé druhy ocelí. Příklady: - nerezová ocel ( obsahuje více než 12% Cr) užití – potravinářství, chirurgické nástroje - vanadová ocel (Fe (98,9%), C (1%), V (0,1%)) užití – automobilový průmysl - pružinová ocel ( Fe (98,6%), Cr (1%),C (0,4%)) užití – pružiny, holící čepelky (Kromě přísad se ocel také zušlechťuje dalšími postupy - - kalením, popouštěním nebo povrchovou úpravou.)

Použití oceli Ocelové polotovary jsou dále zpracovány ve válcovnách na drát, plech, nosníky, kolejnice, profily, které jsou široce používány v průmyslu, ve stavebnictví jako součást železobetonu nebo ke konstrukci skeletů výškových budov a věží (Eiffelova věž nebo Petřínská rozhledna), elektrárenských turbín, nádob jaderných reaktorů a mnoho mnoho dalších.