Vliv podmínek rmutování na výtěžek extraktu při výrobě piva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝROBA PIVA Barbora Šenková, Ondřej Staněk
Advertisements

Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Výroba piva Nikola Pohrancová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Radegast nefiltrovaný ležák
„Kde se pivo vaří, tam se dobře daří.“
Vznik a vývoj piva Tomáš Kovařík 8.B
HISTORIE VÝROBY PIVA nejstarší biotechnologie spolu s výrobou vína
P I V O 203, Ing.Miroslava Prchalová, Potraviny a výživa 3.ročník,
OLIGOSACHARIDY A POLYSACHARIDY
Sladařský ústav Brno VÚPS, a.s. (P 6)
Výroba piva Výroba piva Mgr. Ivana Blažíčková
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Výroba piva – varný proces
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 4_2_CH_15 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
Chemická stavba buněk Září 2009.
Výživa a potraviny Voda a nápoje Obrázek:
Elektrotechnické a elektronické systémy v dopravě (ESD)
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Sacharidy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Paníčková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava,
BIOTECHNOLOGIE KVASNÝ ETHANOL.
32.1 Enzymy Enzymy Eduard Buchner
Nutný úvod do histologie
UGO.
Přírodní látky Mgr. Lenka Fasorová.
Sloučeniny v organismech
Druhy piva, skladování piva
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Lukáš Pánek, Jaroslav Solfronk
Sacharidy (Cukry) VY_32_INOVACE_G2 - 18
DRUHY PIV – OBECNÉ DĚLENÍ
Výroba piva nejstarší biotechnologie spolu s výrobou vína
Výroba piva.
Mendelova univerzita v Brně (P 2) MENDELU
Enzymy = biokatalyzátory
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Základy chemických technologií 2014 TECHNOLOGIE…..ANEB JAK SE CO DĚLÁ CHEMICKÁ TECHNOLOGIE - SOUBOR CHEMICKÝCH METOD A POSTUPŮ, KTERÝMI SE REALIZUJE PŘEMĚNA.
1 Spolupráce při realizaci projektů inovací na ESF MU Mgr. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj.
VÝROBA PIVA Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov,
Vzdělávací oblast:Odborné vzdělávání Tematická oblast:Nápojová gastronomie Název vyučovací oblasti: Suroviny pro výrobu piva Ročník / obor studia:2. a.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Sacharidy - II. Obsah: Oligosacharidy Polysacharidy.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Produkce obilovin Obiloviny výrazně ovlivňují výživovou bilanci světové populace ve všech světadílech a mají mezi ostatními zemědělskými produkty výsadní.
Vývoj potravin a doplňků stravy na bázi obilnin projekt NAZV QF Výzkumný ústav potravinářský Praha, v.v.i. Oddělení potravinářského.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Ing.Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV57 Název školy SPŠ.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název.
Alkoholické nápoje – Pivo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
OBILOVINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: obiloviny, charakteristika, složení, pšenice, žito, ječmen,
Přírodní látky 1. Sacharidy.
CHEMIE - Disacharidy Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
HISTORIE VÝROBY PIVA nejstarší biotechnologie spolu s výrobou vína
Slad Základní surovinou při výrobě sladu je kvalitní sladovnický ječmen Cílem výroby sladu je přeměnit většinu škrobu v obilkách na sladový cukr, a tím.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Buňka  organismy Látkové složení.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VÝROBA PIVA LILI LUU.
Pivo a jeho výroba.
Využití regionálních surovin jako zdroje antioxidantů pro zvýšení zdravotní prospěšnosti potravin (projekt NAZV, Qj ) Farmářská burza –
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Transkript prezentace:

Vliv podmínek rmutování na výtěžek extraktu při výrobě piva Tomáš Gregor Ústav technologie potravin Vliv podmínek rmutování na výtěžek extraktu při výrobě piva 21. 1. 2019

Osnova přednášky Odborná část Úvod do problematiky Jaké pivo vlastně chceme? Hmotová bilance při výrobě piva Možnosti ovlivnění výtěžku extraktu II. Koncepce rozvoje pedagogiky a VaV v oboru Technologie potravin

Úvod do problematiky - extrakt Co je to extrakt? souhrn látek zrna (ječného sladu) přímo rozpustných ve vodě a látek převedených do roztoku enzymatickou hydrolýzou za podmínek metody (rmutování) → sladina tvoří ho především štěpné produkty škrobu, v menší míře pak N-látky, polyfenoly a další obsah obvykle kolem 78-82 % u ječmene lze stanovit pouze přibližně výpočtem podle Bishopa E = 83,6 - (0,85 x B) + (0,15 x G) E – extrakt, B – obsah bílkovin, G – HTZ

Úvod do problematiky - slad Výroba sladu suroviny pro výrobu sladu sladovnický ječmen (pšenice) technologie sladování máčení, klíčení a hvozdění odkličkování a čištění sladu diastatická mohutnost obsah enzymů v zrnu jednotky Windische a Kolbacha (200 – 500)

Úvod do problematiky - slad Rozbor ječného sladu - poskytne sladovna nebo vlastní.

Úvod do problematiky – co je pivo? Pivo je kvašený alkoholický nápoj hořké chuti, vyráběný v pivovaru z obilného sladu, vody a chmele pomocí pivovarských kvasinek. Suroviny pro výrobu piva – voda, slad, chmel, kvasinky. Jak si lze suroviny představit? - voda – tělo piva - slad – duše piva - chmel – koření piva - kvasinky – všechno spojí v celek – v koloidní systém piva   Koloidní systém piva – stovky látek (organické i anorganické) o různé molekulové hmotnosti (od jednotek po tisíce g.mol-1). Složité chování jako celku, závisí od něj pěnivost, stabilita, říz, kvalita pěny, trvanlivost, chuť, lahodnost a celkový dojem z piva. Vybrané látky v pivu: voda 18 g.mol-1 sodík 23 g.mol-1 CO2 44 g.mol-1 ethanol 46 g.mol-1 maltóza 190 g.mol-1 dextriny 800 g.mol-1 peptidy 1.000 g.mol-1 bílkoviny 3.000 g.mol-1

Úvod do problematiky - pivo Výroba piva vystírka rmutování scezování (sladina) chmelovar víření spílání (mladina) kvašení (cukry ethanol + CO2) dokvašování (pivo)

Jaké pivo vlastně chceme? Pivní styly – piva: spodně kvašená Pils, Lager… svrchně kvašená Ale, Porter, Weizen… spontánně kvašená Lambic hybridy Rauched, ovocná… Zdroj: pivni.info Výčepní pivo – 10,0 %hm. EPM (EPM – extrakt původní mladiny)

Hmotová bilance při výrobě piva slad, voda a chmel rmutování, chmelovar výčepní pivo 10 %hm. EPM: 10 g extraktu ve 100 g mladiny složení EPM: bílkoviny polypeptidy (100 AK) oligopeptidy (10 AK) volné aminokyseliny (1 AK) škrob je dokonale rozštěpen dextriny (15-100 glu) oligosacharidy (3-10 glu) jednoduché cukry (malt, glu, fru) ostatní polyfenoly, minerální látky… asimilace kvasinkami: volné AK a jednoduché cukry proteázy amylázy

Hmotová bilance při výrobě piva Máme výčepní pivo 10 %hm. EPM. Víme, že v 10° pivu je asi 4 %obj. alkoholu. Pracujeme ale celou dobu s hmotnostními %. Ethanol má hustotu 0,789 g.ml-1, tzn. 4 x 0,789 = 3,2 g = 3,2 %hm. Stejné množství vzniká i CO2, tzn. 3,2 %hm. Z původních 10 g extraktu nám zbývají 3,6 g, to jsou látky, které kvasinky nechaly nezměněné, říká se jim skutečný (zbytkový) extrakt.

Možnosti ovlivnění výtěžku extraktu Fáze rmutování: 35-38 °C vystírka, kyselinotvorná teplota, pokles pH, 5-15 min 45-52 °C proteolýza, rozklad bílkovin, proteázy, 5-30 min 60-62 °C nižší cukrotvorná teplota, rozklad škrobu, b-amyláza, 0-60 min 70-72 °C vyšší cukrotvorná teplota, rozklad škrobu, a-amyláza, 5-60 min 78-100 °C odrmutovací teplota, snížení viskozity, konec přeměn, 1-15 min

Možnosti ovlivnění výtěžku extraktu 35-39 °C vystírka, kyselinotvorná teplota, pokles pH, 5-15 min enzymy fosfatázy a fytázy (EC 3.1.3.2 a 3.1.3.8) štěpení nukleových kyselin a organických fosfátů vznik dihydrogenfosforečnanů pokles pH na hodnoty 4,5-5,5 příprava rmutu na další fáze aktivní až do 62 °C inaktivace nad 70 °C H2PO4-

Možnosti ovlivnění výtěžku extraktu 45-52 °C proteolýza, rozklad bílkovin, proteázy, 5-30 min enzymy endopeptidázy, exopeptidázy, karboxypeptidázy, dipeptidázy (EC 3.4.-.-) optimální doba působení snížení viskozity pěnivost plnost chuti di- a tri- peptid CH2NH2COOH makropeptid polypeptid oligopeptid výživa kvasinek

Možnosti ovlivnění výtěžku extraktu 60-62 °C nižší cukrotvorná teplota, rozklad škrobu, b-amyláza, 0-60 min enzym b-amyláza (EC 3.2.1.2) štěpí amylózu a amylopektin za vzniku maltózy a dále až glukózy, optimum pH 5,5 a teplota 60-65 °C optimální doba působení škrob maltóza glukóza

Možnosti ovlivnění výtěžku extraktu 70-72 °C vyšší cukrotvorná teplota, rozklad škrobu, a-amyláza, 5-60 min enzym a-amyláza (EC 3.2.1.1) štěpí amylózu na maltotriózu, maltózu a glukózu, amylopektin na dextriny, další snížení viskozity optimální pH 5,7 a teplota 72 °C optimální doba působení + maltóza glukóza + škrob dextriny

Možnosti ovlivnění výtěžku extraktu

Možnosti ovlivnění výtěžku extraktu Závěry co požadujeme uzpůsobení časových prodlev lze plně řídit výtěžek extraktu i jeho složení důležitá vystírací prodleva zpětná vazba pomocí analýzy HPLC

5 DO (udělej) Ing. Josef Prokeš, Ph.D. † DOmoč DOtáhni DOvař DOpij DOjdi

Rozvoj oboru technologie potravin Koncepce - počátek nutnost oslovit studenty propagace ústavu, fakulty, univerzity návštěva středních škol a gymnázií (jejich absolventi) kontakt s PR Mendelu populární články na vybrané téma exkurze, denní tisk, televize, rozhlas

Rozvoj oboru technologie potravin

Rozvoj oboru technologie potravin

Rozvoj oboru technologie potravin Koncepce - vývoj práce se studenty a jejich výchova: bakalář → diplomant → doktorand → (docent → profesor) zájmové kroužky pro základní školy a domy mládeže spoluúčast na chemických olympiádách SOČ - výchova budoucích studentů a kádrů zahraniční studenti - stáže a praxe (Erasmus, Erasmus-practice, Socrates) člověk by měl být vidět a oslovit okolí

Rozvoj oboru technologie potravin

Rozvoj oboru technologie potravin Koncepce - udržitelnost stálý kontakt s absolventy (diplomanti) spolupráce s praxí (závěrečné práce, praxe) poradenství experimentální výroba a vývoj receptur (VHČ) pracovní místa pro absolventy pořádání kurzů (68 sládků)

Rozvoj oboru technologie potravin

Rozvoj oboru technologie potravin Spolupracující firmy

Rozvoj oboru technologie potravin: V-V-V Koncepce - výuka garance, přednášky a cvičení tematické zaměření bakalářských diplomových a disertačních prací věda a výzkum - směry: sladovnictví a pivovarství biotechnologie tuky využití a zpracování odpadů a druhotných surovin

Rozvoj oboru technologie potravin: V-V-V Koncepce - věda a výzkum granty a projekty Newsletter VaV publikace výsledků ve vědeckých časopisech (IF), metodiky, užitné vzory mezinárodní vědecká spolupráce investiční celky (přístroje) předváděcí akce, zapůjčení přístrojů - 1M 0570 Výzkumné centrum pro studium obsahových látek ječmene a chmele (2005-2011) - TAČR TE 02000177 Centrum pro inovativní využití a posílení konkurenceschopnosti českých pivovarnických surovin a výrobků. - Užitný vzor číslo CZ 28152 U1 (2015) Bezlepkové rýžové těstoviny s přídavkem vlákniny a barviva z přírodních surovin Šottníková, V., Hřivna, L., Gregor, T., - TAČR TJ02000366 Využití méně obvyklých surovin v malých pivovarech za účelem zvýšení konkurenceschopnosti

Rozvoj oboru technologie potravin: V-V-V Další aktivity pavilon M - návrh, realizace, údržba, servis pavilon N – údržba, servis výroba vlastních výrobků - účast na regionálních soutěžích účast na kurzech

Závěr Děkuji za pozornost