Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, 350 11 Cheb Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0290 Číslo a název klíčové aktivity: III02 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_INOVACE_33Jen7 Jméno autora: Ing. Věra Jeníková Datum (období) vytvoření DUM: 2013 Ročník: 2.-4. Vzdělávací oblast: ekonomika Vzdělávací obor: řízení a zabezpečování jakosti Klíčová slova: Charakteristika kvality, kvalita výrobku, kvalita služby, třída kvality Anotace: Žák se seznámí s pojmem charakteristika kvality, rozlišuje kvalitu výrobku a kvalitu služby, rozumí pojmu třída kvality, uvádí příklady Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: porozumění pojmům charakteristika a třída kvality Metodika učebního materiálu: prezentace s výkladem
Autorem materiálu a všech jeho příloh, není-li uvedeno jinak, je Ing Autorem materiálu a všech jeho příloh, není-li uvedeno jinak, je Ing. Věra Jeníková.
ZÁKLADNÍ POJMY I. Ing. Věra Jeníková
Základní pojmy Následující definice pojmů managementu jakosti vycházejí z norem ČSN EN ISO 9000:2005, ČSN EN ISO 9000:2006
Charakteristika kvality „Inherentní charakteristika (rozlišující vlastnost) produktu, procesu nebo systému týkajícího se požadavku.“
Charakteristika kvality Pojem produkt chápeme jako: - výrobek - službu
Kvalita výrobku . VÝROBEK ovladatelnost opravitelnost udržovatelnost spolehlivost trvanlivost funkčnost estetika nezávadnost .
Kvalita služby . vlídné zacházení vhodné prostředí odborná způsobilost SLUŽBA spolehlivost pružnost vhodné prostředí odborná způsobilost vlídné zacházení dostupnost .
Třída kvality „ Kategorie nebo pořadí dané různým požadavkům na kvalitu produktu, procesů nebo systémů, které mají stejné funkční použití.“
Třída kvality Její rozlišení v praxi důležité s ohledem na účel použití, resp. požadavky Nelze srovnávat výrobky různých tříd, např. Audi x Fiat
Zdroj Veber J. a kol.: Řízení jakosti a ochrana spotřebitele, Praha 2007, Grada Publishing, a.s., ISBN 978-80-247-1782-1 Doc. Ing. Hutyra M., CSc. a kol.: Management jakosti, Ostrava 2007, VŠB-TU, ISBN 978-80-248-1484-1