MATEMATIKA Desetinná čísla.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MATEMATIKA Úhel a jeho velikost.
Advertisements

Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
ROVNICE a NEROVNICE 06 Neznámá ve jmenovateli MěSOŠ Klobouky u Brna.
Autor: Mgr. Radek Martinák Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika POČÍTÁME S DESETINNÝMI ČÍSLY (dělení) Přiřaď početní úlohy k početním.
MATEMATIKA Úměra přímá a nepřímá - slovní úlohy řešené trojčlenkou.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Výukový materiál pro 6.ročník
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
MATEMATIKA Mocniny s celým mocnitelem. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Výukový materiál pro 8.ročník
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
MATEMATIKA Funkce.
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh
POČÍTÁME S DESETINNÝMI ČÍSLY 58,326 …..zaokrouhli na desetiny
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Druhá mocnina dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin
Lineární rovnice a nerovnice I.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
MATEMATIKA Procenta II.
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_MATEMATIKA 3. ROČNÍK ZŠ TEMA:
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Zaokrouhlování desetinných čísel.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zlomky Čísla smíšená..
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
MATEMATIKA Čísla přirozená – základní početní operace.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Desetinná čísla Vytvořil: Mgr. Lukáš Doležel
Zlomky a desetinná čísla
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Mocniny s přirozeným mocnitelem
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
MATEMATIKA Objem a povrch jehlanu 2.
Matematika + opakování a upevňování učiva
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Početní operace se složenými zlomky
Užití mocnin a odmocnin ve slovních úlohách II.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
MATEMATIKA Goniometrické funkce Příklady 2.
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Desetinná čísla 6. ročník ZŠ.
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Podobnost trojúhelníků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

MATEMATIKA Desetinná čísla

Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III-2-01-11_Operace_s_realnymi_cisly Autor: Mgr. Jitka Vyhlídalová Tematický okruh: Matematika Ročník: I. Datum tvorby: 06.2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vyhlídalová

Desetinná čísla stejně jako zlomky používáme pro vyjádření části celku. 𝟏 𝟐 𝟎,𝟓 Každé desetinné číslo můžeme snadno zapsat zlomkem se jmenovatelem 10, 100, 1000,…Zlomky převedeme na desetinné číslo, tak že čitatele zlomku vydělíme jmenovatelem. Některé zlomky však nelze vyjádřit desetinným číslem přesně, musíme zaokrouhlovat.

Převeďte desetinné číslo na zlomek: = 25 100 = 𝟏 𝟒 = 2 10 = 𝟏 𝟓 𝟎,𝟐𝟓 𝟎,𝟐 = 5 10 = 𝟏 𝟐 = 125 1000 = 𝟏 𝟖 𝟎,𝟓 𝟎,𝟏𝟐𝟓 = 75 100 = 𝟑 𝟒 = 4 10 = 𝟐 𝟓 𝟎,𝟕𝟓 𝟎,𝟒

Převeďte zlomek na desetinné číslo: 7 250 7 250 = 7∙4 250∙4 = 28 1 000 =0,028 =0,028 𝑛𝑒𝑏𝑜 7 :250=0,028 Tento způsob nelze použít vždy! 70 700 2000 10 33 =0,30 10 :33=0,3030…=0,30 100 Dělení vychází stále se stejným zbytkem, skupina čísel 30 ve výsledku se stále opakuje – nazývá se perioda. 10 100 10

Př.: Zapište rozvinutým i zkráceným zápisem číslo, které vyhovuje zadání: a) Číslo má na místě desetitisíců 4, tisíců 3, stovek 3, desetin 8, setin 7 a tisícin 9. Ostatní místa jsou obsazena číslicí 0. 𝟒∙ 𝟏𝟎 𝟒 +𝟑∙ 𝟏𝟎 𝟑 +𝟑∙ 𝟏𝟎 𝟐 +𝟖∙ 𝟏𝟎 −𝟏 +𝟕∙ 𝟏𝟎 −𝟐 +𝟗∙ 𝟏𝟎 −𝟑 = 43 300,879 b) Číslo má na místě milionů 4, statisíců 8, jednotek 3, desetin 7, tisícin 6. Ostatní místa jsou obsazena číslicí 0. 𝟒∙ 𝟏𝟎 𝟔 +𝟖∙ 𝟏𝟎 𝟓 +𝟑∙ 𝟏𝟎 𝟎 +𝟕∙ 𝟏𝟎 −𝟏 +𝟔∙ 𝟏𝟎 −𝟑 = 4 800 003,706 c) Číslo má na místě tisícin 6, desetitisícin 9, miliontin 3. Ostatní místa jsou obsazena číslicí 0. 𝟔∙ 𝟏𝟎 −𝟑 +𝟗∙ 𝟏𝟎 −𝟒 +𝟑∙ 𝟏𝟎 −𝟔 = 𝟎, 𝟎𝟎𝟔𝟗𝟎𝟑 d) Číslo má na místě jednotek 3, desetin 7, setin 4, tisícin 6, statisícin 5. Ostatní místa jsou obsazena číslicí 0. 𝟑∙ 𝟏𝟎 𝟎 +𝟕∙ 𝟏𝟎 −𝟏 +𝟒∙ 𝟏𝟎 −𝟐 +𝟔∙ 𝟏𝟎 −𝟑 +𝟓∙ 𝟏𝟎 −𝟓 =𝟑,𝟕𝟒𝟔𝟎5

Zaokrouhlování desetinných čísel ! Při zaokrouhlování na daný řád je rozhodující číslice, která stojí hned za číslicí tohoto řádu: Je-li menší než 5, zaokrouhlujeme dolů. Je-li větší nebo rovna 5, zaokrouhlujeme nahoru. Co znamená zaokrouhlit nahoru? Při zaokrouhlování nahoru se číslice daného řádu o jedničku zvětší. Co znamená zaokrouhlit dolů? Při zaokrouhlování dolů se číslice daného řádu nezmění. Př.: Zaokrouhlete čísla na uvedený řád: 𝑎) 15,058 𝑛𝑎 𝑑𝑒𝑠𝑒𝑡𝑖𝑛𝑦 𝑐) 78,257 𝑛𝑎 𝑗𝑒𝑑𝑛𝑜𝑡𝑘𝑦 𝟏𝟓,𝟏 𝟕𝟖 𝑏) 45 700,789 𝑛𝑎 𝑡𝑖𝑠í𝑐𝑒 𝑑) 0,054 969 𝑛𝑎 𝑑𝑒𝑠𝑒𝑡𝑖𝑡𝑖𝑠í𝑐𝑖𝑛𝑦 𝟒𝟔 𝟎𝟎𝟎 𝟎,𝟎𝟓𝟓 𝟎

Př.: Z uvedených čísel vyberte největší a nejmenší desetinné číslo: 𝑎) −1,52;−1,25;−2,51;−5,21;−2,15 Největší číslo je __________, nejmenší číslo je __________ . −1,25 −5,21 𝑏) 6,25;6,52;5,62;6,62;5,65; Největší číslo je __________, nejmenší číslo je __________ . 6,62 5,62 𝑐) −0,45;−0,54;−0,054;0,54;0,45 Největší číslo je __________, nejmenší číslo je __________ . 0,54 −0,54 𝑑) −13,2;−12,3;−12,03;−13,02;−12,33 Největší číslo je __________, nejmenší číslo je __________ . −12,03 −13,2

Anotace: Žáci převádí zlomky na desetinná čísla a naopak. Využívají pravidla pro zaokrouhlování desetinných čísel, zapíší desetinné číslo v rozvinutém i zkráceném tvaru, porovnávají desetinná čísla. Chápou pojem desetinné číslo s periodou. Použité zdroje: doc. RNDr. Emil Calda, CSc.: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 1. díl, 1. vydání 2002, Prometheus, ISBN 80-7196-253-8 RNDr. Peter Krupka, Ph.D.: Matematika pro střední školy – 1. díl, 1. vydání 2012, DIDAKTIS, ISBN 978-80-7358-197-8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vyhlídalová