ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: A.
Advertisements

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT – 1. ukazatel úrovně ekonomiky
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
MAKROEKONOMIKA - VÝKLAD POJMU
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A13 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvoření listopad.
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
Makroekonomie.
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
Národní hospodářství Ukazatelé výkonnosti.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A12 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořenílistopad.
Členění NH Ukazatelé hodnocení NH
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
HDP= hrubý domácí produkt
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autory materiálu a všech jeho č ástí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. St ř ední škola hotelnictví a slu ž eb.
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Makroekonomické výstupy
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Akciová společnost Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Věci a jejich rozdělení Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Společnost s ručením omezeným Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP.
Národní hospodářství. Obsah výkladu Charakteristika národního hospodářství a jeho struktura Hodnocení národního hospodářství HDP a jeho výpočet Problematika.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Hrubý domácí produkt HDP. Hrubý domácí produkt (HDP) je celková peněžní hodnota statků a služeb vytvořená za dané období na určitém území je celková peněžní.
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Základní ekonomické systémy. K čemu slouží? Aby lidé přežili, musí spojit své síly a efektivně využívat dostupné zdroje Ekonomický systém se stále mění.
Název školy:Střední škola dopravy, obchodu a služeb Autor: Lenka Komárková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo projektu:CZ /
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomika– národní hospodářství
Ekonomika– národní hospodářství
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Hrubý domácí produkt (HDP)
Hospodářská politika státu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Výrobní činitelé v podniku
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Základy zbožíznalství
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE 11-3-04 Hrubý domácí produkt Autor: Ing. Bc. Ludmila Badurová Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky

Anotace Pod pojmem celkový produkt máme na mysli množství statků a služeb vyprodukovaných za určité období. V prezentaci jsou ekonomické pojmy – HDP, HNP, šedá a černá ekonomika, korupce vysvětleny. Prezentace podporuje výuku středoškolského ekonomického vzdělávání.

HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT (HDP) Souhrn statků a služeb vyjádřený v penězích vytvořený za určité období (např. za jeden rok) výrobními faktory (práce, přírodní zdroje, kapitál) na území státu, bez ohledu na to, zda jsou vlastněny občany státu nebo cizinci.

HRUBÝ NÁRODNÍ PRODUKT (HNP) Souhrn statků a služeb vyjádřený v penězích vytvořený za určité období výrobními faktory ve vlastnictví občanů příslušné země, bez ohledu na to, zda výroba probíhala na území státu nebo v zahraničí.

Ukazatele HDP Je počítán na územním principu Preferují ho evropské státy Základní ukazatel měření výkonnostní ekonomiky v ČR

OBRÁZEK č. 1

Ukazatel HNP Je postaven na národním principu Používá jej Severní Amerika

Severní Amerika OBRÁZEK č. 2

HDP NOMINÁLNÍ HDP Při výpočtech se využívají tzv. běžné ceny (ceny aktuálního roku) REÁLNÉ HDP Při výpočtech se využívají tzv. stálé ceny (zde si volíme některý rok jako výchozí a všechny ostatní roky musíme cenově přepočítat podle cen roku vybraného)

ČISTÉ EKONOMICKÉ BOHATSTVÍ NEW – Net Economic Welfare = čisté ekonomické bohatství Vychází z HDP, který je zvýšen o nelegálně produkované výrobky a služby (černá a šedá ekonomika) a výrobky produkované ve volném čase pro svoji potřebu a je snížen o negativní dopady hospodářské činnosti na kvalitu našeho života (např. ŽP) NEW = HNP + šedá a černá ekonomika pro vlastní potřebu apod. – negativní dopady hospodářské činnosti

ŠEDÁ EKONOMIKA Je souhrnem ekonomických vztahů, které porušují běžné etické a morální normy společnosti, ale většinou jsou na hranici zákona a jsou proto těžko právně postižitelné PODPLÁCENÍ – narušuje hospodářskou soutěž, zvýhodňuje nemorálně jednající subjekty, je vážným nebezpečím pro ekonomiku, protože vede k neefektivnosti a plýtvání

KORUPCE 1993 – Transparency International je nezávislá organizace, která sleduje míru korupce a její údaje pak slouží k rozhodování investorů o umístění kapitálu do určitých zemích

ČERNÁ EKONOMIKA Je souhrn ekonomických vztahů, které porušují zákony dané země, popř. zákony mezinárodní Pokud jsou odhaleny a prokázány, jsou trestně postižitelné Černá ekonomika zahrnuje: Hospodářskou kriminalitu jednotlivců (krádeže, zpronevěry, padělání peněz, hospodářské podvody, neplacení daně, daňové úniky) Hospodářskou trestnou činnost organizovaných zločinců - mafií

PENÍZE ČERNÉ PENÍZE BÍLÉ PENÍZE – legální ŠEDÉ PENÍZE (úplatky policie, soudců, státního aparátu, politiků)

POUŽITÁ LITERATURA ŠVARCOVÁ, Jena a kol. Ekonomie – stručný přehled, 2010/2011. Zlín: CEED, 2010, 32. ISBN 978-80-87301-00-5 OBRÁZEK č. 1: LIUZZO, David. Česko: Soubor:EU location CZE.png [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/EU_location_CZE.png OBRÁZEK č. 2: BOSONIC DRESSING. Severní Amerika: Soubor:Location North America.svgZ Wikipedie, otevřené encyklopedie [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/EU_location_CZE.png