Paliativní péče v zařízeních sociálních služeb – nové trendy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
O.Sláma, Š. Špinka Projekt „Paliativní péče v ČR“ Senát PČR
Advertisements

Role odborné společnosti při sledování a zvyšování kvality
Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Zákon o sociálních službách
Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Klíčová otázka č. 4 Jak uskutečňovat komplexní sociální, zdravotní a další služby lidem bez domova? Představení „balíčku služeb“ – co vše je třeba (tj.
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Péče o umírajícího dle vzoru LCP - zahraniční zkušenosti Anita Reda, Blanka Highfiel, Velká Británie.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Koncepce ošetřovatelství
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu „Podpora vzdělávání a supervize v sociální.
Klinická pastorační péče a její poskytovatel
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Příjem pacienta na lůžkové oddělení a jeho bezpečí
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Domácí ošetřovatelská péče. Domácí ošetřovatelskou péčí je zdravotní péče poskytovaná pacientům v jejich sociálním prostředí. Na základě doporučení: 
PEČOVATELSKÉ CENTUM PRAHA 7 Domov Svojšice Realizace systému profesního vzdělávání v Domově Svojšice.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Domov důchodců Dubí, příspěvková organizace Na Výšině 494 a Ruská 130.
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Domov Sue Ryder, o.p.s. „Šance pro důstojné stáří“ Mgr. Michaela Hronová, Domov Sue Ryder, o.p.s. Michelská 1/7, Praha 4 Tel:
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Mezinárodní den sester květen 2009
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Kvalita v sociálních službách jako proces
Paliativní péče a sociální služby - vhled do souvislostí
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Cíle péče a paliativní přístup v pobytových službách
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Zdravotní péče, odborné činnosti, zdravotní služby
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Věk sám o sobě není důvodem zvýšené potřeby péče.
Konzultační proces k tématu „Nová „druhologie“ sociálních služeb a souvisejících konceptů změn“ Chotoviny, květen, 2014 Mgr. Jan Vrbický.
Zjišťování kvality poskytovaných sociálních služeb
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Obor zdravotních služeb MZ
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Paliativní péče v zařízeních sociálních služeb – nové trendy Konference Valašské Meziříčí, 15. listopadu 2018 Mgr. David Šourek

Výchozí postoje 1. Přístup: SMRT (SI) NEPŘIPUSTÍME! 2. Přístup: UMÍRAJÍCÍHO (ALESPOŇ) NEOPUSTÍME 3. Přístup: CO ZNAMENÁ INDIVIDUÁLNÍ, DŮSTOJNÁ A KVALITNÍ PÉČE V ZÁVĚRU ŽIVOTA (pro poskytovatele sociálních služeb)?

Péče v závěru života Jak si lidé nejčastěji představují důstojné umírání? pokud možno bez bolesti pokud možno při vědomí pokud možno ne sám pokud možno po uzavření všech věcí pokud možno rychle (bez dlouhého utrpení) bez ztráty lidské důstojnosti a autonomie podle vyjádřené představy a přání Umíme tuto „individuální zakázku“ brát vůbec vážně?

Co je vlastně paliativní péče Evropská asociace pro paliativní péči: Paliativní péče poskytuje aktivní celkovou péči o pacienta, jehož onemocnění neodpovídá na kurativní léčbu. Zásadně důležité je mírnění bolesti a dalších příznaků a sociálních, psychologických a duchovních problémů. Paliativní péče je ve svém přístupu interdisciplinární a do své působnosti zahrnuje pacienta, rodinu a komunitu. V jistém smyslu nabízí paliativní péče nejzákladnější koncepci péče – péči zaměřenou na naplnění pacientových potřeb bez ohledu na místo, kde pacient pobývá, ať doma, nebo v nemocnici. Paliativní péče ctí a chrání život. Umírání a smrt považuje za normální proces, smrt však ani neurychluje, ani neoddaluje. Usiluje o zachování maximální možné kvality života až do smrti.

Co je vlastně paliativní péče? Jaká je tedy (kvalitní) paliativní péče? aktivní ucelená (celková péče) usilující o pohodu pacienta/ klienta všímající si všech jeho možných potřeb hledající způsob, jak tyto potřeby naplnit zaměřená na udržení kvality života s vyrovnaným postojem ke smrti

Zásady sociálních služeb Základní zásady Zákona o sociálních službách (108/2006 Sb.) Rozsah a forma pomoci a podpory poskytnuté prostřednictvím sociálních služeb musí zachovávat lidskou důstojnost osob. Pomoc musí vycházet z individuálně určených potřeb osob, musí působit na osoby aktivně, podporovat rozvoj jejich samostatnosti, motivovat je k takovým činnostem, které nevedou k dlouhodobému setrvávání nebo prohlubování nepříznivé sociální situace, a posilovat jejich sociální začleňování. Sociální služby musí být poskytovány v zájmu osob a v náležité kvalitě takovými způsoby, aby bylo vždy důsledně zajištěno dodržování lidských práv a základních svobod osob. (§2, odst.2)

Kam patří paliativní péče? O organizaci paliativní péče - Doporučení Rec (2003) 24 Výboru ministrů Rady Evropy členským státům: 67. Paliativní péče je poskytována v těchto prostředích: – domov – pečovatelský dům – domov pro seniory – nemocnice – hospic 69. ……obrátí-li se pacient na zdravotníka v nemocnici, v ordinaci praktického lékaře, v pečovatelském domově nebo kdekoliv jinde, měl by mít jistotu, že obdrží základní úroveň paliativní péče v souladu se svými potřebami. 70. Je též uznáváno, že některá prostředí, ačkoliv se nezabývají výhradně službami paliativní péče, přitahují větší množství pacientů s potřebou paliativní péče. Je zřejmé, že některé pečovatelské domy, zařízení pro seniory a zařízení s významným podílem onkologicky nemocných se setkávají s větší poptávkou po paliativní péči. Alespoň někteří zdravotníci z těchto zařízení by měli mít možnost doplňkového vzdělávání a výcviku a získávání dodatečných znalostí v oboru paliativní péče. Očekává se rovněž, že vytvoří těsné profesionální vztahy se specializovanými poskytovateli paliativní péče. Celkovým cílem této stratifikace je zajistit, aby pacienti měli kdykoli k dispozici odbornou úroveň odpovídající jejich individuálním potřebám.

Kam patří paliativní péče? O organizaci paliativní péče - Doporučení Rec (2003) 24 Výboru ministrů Rady Evropy členským státům: 71. Je užitečné rozlišovat nespecializovaná a specializovaná zařízení paliativní péče. Nespecializovaná nebo konvenční zařízení poskytují paliativní péči, aniž by byla jejich základní aktivitou. Patří k nim: obecní pečovatelské služby, praktičtí lékaři, týmy domácí péče, oddělení vnitřního lékařství a pečovatelské domy. 72. Velká většina poskytované paliativní péče je a pravděpodobně vždy bude poskytována prostřednictvím nespecializovaných zařízení. V mnoha případech poskytují nespecializovaní zdravotníci péči bez zákroku specialistů, v mnoha jiných případech je při nespecializované péči třeba zákrok specialisty a v malém množství případů je třeba, aby specialisté péči zcela převzali.

Kam patří paliativní péče? V České republice systematická paliativní péče o pacienty/klienty v pobytových zařízeních dosud chybí. Přitom se jedná o početnou skupinu křehkých pacientů, kteří jsou často přesunem do jiného zařízení ohroženi. Studie ukázaly (např. Thompson 2011), že implementace paliativní péče v domovech pro seniory vede: k lepšímu řešení symptomů onemocnění větší spokojenosti klientů k menší zátěži a lepšímu pocitu z práce u zaměstnanců domovů Stejně tak klienti domovů, kteří jsou přesunům do jiného zařízení vystavěni častěji, mají mnohem větší pravděpodobnost zavedení výživové sondy (PEG) hospitalizace na jednotce JIP v posledním měsíci života vytvoření dekubitu IV. stupně pozdější péči v hospici (Gazalo, 2011).

Paliativní péče v prostoru sociálních služeb 1. CESTA NF Avast: „Spolu až do konce“ Projekt: Proces integrace paliativní péče Domov Sue Ryder, z. ú. Cesta domů, z. ú. Domov pro seniory a Pečovatelská služba v Žatci, p. o. Domov Pod Kavčí Skálou Říčany TŘI, o. p. s. Projekt: Centrum paliativní péče metodická podpora vzdělávání výzkum

Paliativní péče v prostoru sociálních služeb 1. CESTA 2. CESTA NF Avast: „Spolu až do konce“ Projekt: Proces integrace paliativní péče Domov Sue Ryder, z. ú. Cesta domů, z. ú. Domov pro seniory a Pečovatelská služba v Žatci, p. o. Domov Pod Kavčí Skálou Říčany TŘI, o. p. s. Projekt: Centrum paliativní péče metodická podpora vzdělávání výzkum Česko –švýcarské fondy Projekt: Rozvoj geriatrické a paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR Stiftung Diakoniewerk Neumuenster (Zurich, CH) Projekt: Certifikace paliativního přístupu v sociálních službách metodická podpora vzdělávání proces certifikace

Paliativní péče v prostoru sociálních služeb 3. CESTA Individualisti Individuální projekty některých domovů pro seniory Domov Sušice Domov Bruntál Domov Praha 9

Paliativní péče v prostoru sociálních služeb 4. CESTA 3. CESTA Individualisti Individuální projekty některých domovů pro seniory Domov Sušice Domov Bruntál Domov Praha 9 Kraj Vysočina Celokrajská koncepce paliativní péče v Kraji Vysočina – Paliatr Vysočina Krajem řízená a nastavovaná spolupráce všech poskytovatelů zdravotních a sociálních služeb. kulaté stoly vzdělávání koncepce nastavování spolupráce

Paliativní péče v prostoru sociálních služeb

Paliativní péče v prostoru sociálních služeb Zkušenosti/problémová místa získaná z projektů: nevyjasněnost pojmů a přístupů problém zdravotně-sociální pomezí nepřipravený personál – postoje!, vzdělání, podpůrné aktivity neexistence standardů a metodické podpory kultura organizací – např. velmi nízká schopnost pracovat v týmu formalismus a byrokracie problém spolupráce, resp. nespolupráce praktických lékařů postoje společnosti a rodinných příslušníků složitost domluvy více poskytovatelů nevyjasněnost financování

Paliativní péče v prostoru sociálních služeb Způsoby práce s paliativním konceptem v domově: Implementace paliativní filosofie – laskavá a důstojná péče v závěru života Obecná paliativní péče (in-house) – domov si zajistí sám 3. Obecná paliativní péče + spolupráce se specializovanou paliativní péčí (mobilní PP, paliativní oddělení v nemocnici, apod.)

Co nabízí APSS ČR Individuální konzultace a metodickou podporu V rámci procesu zlepšování kvality péče v závěru života v pobytových zařízeních sociálních služeb APSS ČR nabízí: Individuální konzultace a metodickou podporu Vzdělávání personálu 1) Úvod do paliativní péče 2) Péče o umírajícího 3) Práce a komunikace s rodinou 4) Etika a umírání 5) Organizace paliativní péče Certifikace paliativního přístupu v sociálních službách Nový projekt APSS ČR u NF Avast „ Spolu až do konce“ 2018 - ?

Cíle certifikačního procesu Ověřit, jakým způsobem je zařízení připraveno na poskytování důstojné, bezpečné a kvalitní péče v závěru života v souladu s konceptem/ hodnotami paliativní péče podpora zvyšování kvality poskytovaných služeb v pobytových zařízeních sociálních služeb podpořit změnu přístupu společnosti k tématu smrti a umírání osvěta a zvýšení informovanosti o tématu umírání a smrti pomoc s promýšlením, jak nastavit v domově péči v závěru života možnost získání odborné zpětné vazby (pro certifikované zařízení) pomoc s nastavením procesních kroků při zavádění konceptu paliativní péče v sociálních službách zvýšení prestiže certifikovaných zařízení

Inspirace Česko-švýcarský projekt „Rozvoj geriatrické a paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb“, realizovaný APSS ČR v letech 2014-2016 Švýcarský systém certifikace „Kvalita v paliativní péči“ (Das Label „Qualität in Palliative Care“), kterou uděluje Švýcarská společnost pro kvalitu v paliativní péči Proces tvorby a zavádění Značky kvality v sociálních službách, která byla vytvořena APSS ČR v letech 2009-2010

Principy certifikačního systému jedná se o motivační certifikaci (tzn. není absolutně přísná, nebude určena jenom několika „nejlepším“ zařízením, ale bude dostupná….) vytvořeno ve spolupráci a v diskusi s odborníky na paliativní péči v ČR (konzultace, oponentura) spojeno se vzděláváním a podporou pracovníků /zařízení systémem mám/nemám certifikaci – tj. obdržením certifikátu vyjadřuji, že jsem zařízení připravené poskytovat kvalitní, bezpečnou, lidskou a důstojnou péči v závěru života systém je určen pro domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem, domovy pro osoby se zdravotním postižením (nikoli pro specializovaná zařízení hospicové a paliativní péče)

Oblasti a kritéria 0. Vstupní kritéria 1. Koncepce paliativní péče 2. Anamnéza klienta 3. Individuální přístup a péče 4. Práva klienta 5. Lékařské zajištění 6. Koordinace péče, spolupráce a komunikace 7. Podpora pracovníků 8. Spolupráce a zapojení blízkých osob 9. Kultura rozloučení 10. Vzdělávání v paliativní péči

Oblasti a kritéria hodnocení Kritérium pro vstup do certifikace doložené systematické vzdělávání v paliativní péči alespoň u 50 % zaměstnanců prokazatelná zkušenost s klientem, kterému byla indikována paliativní péče zajištěna 24-hodinová přítomnost zdravotní sestry v zařízení Poskytování paliativní péče v zařízení se děje pouze a vždy na základě diagnózy a prognózy stanovené lékařem, se souhlasem a zapojením klienta (případně jeho zástupce) a za koordinované spolupráce kvalifikovaného multidisciplinárního týmu.

Oblasti a kritéria hodnocení Koncepce paliativní péče 1.1 Existence koncepce Zařízení má pracovanou koncepci poskytování paliativní péče (dokumentaci) , kterou všichni aktéři péče znají a postupují podle ní. 1.2 Otevřená komunikace o paliativní péči O tom, že zařízení pracuje dle konceptu paliativní péče, je interně i externě komunikováno. 1.3 Kontrola dodržování postupů Jsou definovány a pravidelně vyhodnocovány procesy, odpovědnosti a využívané nástroje a postupy při uplatňování konceptu paliativní péče. 1.4 Materiálně-technické zabezpečení pro poskytování paliativní péče

Oblasti a kritéria hodnocení 2. Zjišťování potřeb klienta 2.1 Sledování a vyhodnocování aktuálního stavu klienta pravidelně se sledují a vyhodnocují tělesné potřeby klientů (např. ošetřovatelská anamnéza) pravidelně se sledují a vyhodnocují psychické a duševní symptomy a potřeby pravidelně se sledují a vyhodnocují sociální potřeby (sociální vztahy, biografie, zvyky) pravidelně se sledují a vyhodnocují spirituální potřeby (spirituální pozadí a potřeby, hodnoty, základní postoje, spirituální bolest a nouze…) Potřeby klientů se sledují a vyhodnocují prostřednictvím k tomu schválených nebo doporučených nástrojů, včetně specifických nástrojů v případě klientů s demencí.

Oblasti a kritéria hodnocení 3. Individuální přístup a péče 3.1 Respekt ke klientovi v paliativní péči a jeho zapojení do organizace dne Radikální orientace na osobní přání klienta a jeho autonomní vůli jsou východiskem pro plánování, poskytování a vyhodnocování každodenní péče a podpory, stejně jako jakýchkoliv zdravotnických či ošetřovatelských opatření. Tento postoj je součástí dokumentace zařízení a pečující personál je v něm cílevědomě vzděláván. Klienti jsou podporováni v tom, aby otevřeně mluvili o svých potřebách, přáních a své vůli. Pokud o to klient stojí, jsou mu zprostředkovány další služby a podpora (např. psychosociální, pastorační nebo spirituální služby). 3.2 Péče, ošetřování a doprovázení jsou s klienty, a v případě jejich souhlasu i s blízkými osobami, pravidelně plánovány, vyhodnocovány, přizpůsobovány a dokumentovány.

Oblasti a kritéria hodnocení 4. Práva klienta 4.1 Důstojné zacházení a podpora autonomie Poskytovaná péče je prováděna s úctou, otevřeně a citlivě s ohledem na osobní, kulturní a náboženské hodnoty, přesvědčení a zvyklosti klienta. Klienti, resp. jejich opatrovníci jsou informováni o svých právech a možnostech a mohou se svobodně rozhodovat. 4.2 Dříve vyslovené přání, pacientské ustanovení apod. Je stanoveno, jakým způsobem se pracuje s institutem „Dříve vyslovené přání“ a dalšími přáními a instrukcemi ze strany klienta. 4.3 Zapojení rodiny a blízkých do rozhodování o péči Zapojení rodiny a blízkých do rozhodování o péči je možné pouze po dohodě s klientem. 4.4 Postupy pro řešení složitých rozhodnutí v paliativní péči Jsou definovány strukturované, mezi-profesní postupy pro řešení složitých rozhodnutí v paliativní péči a postupuje se dle nich.

Oblasti a kritéria hodnocení 5. Lékařské zajištění 5.1 Dostupnost lékařského rozhodování Je zajištěna dostupnost lékařského rozhodování lékařem, spolupracujícím dle koncepce paliativní péče. 5.2 Zapojení lékaře do péče Lékař pravidelně spolupracuje s pečovatelským týmem klienta a společně nastavují, realizují a vyhodnocují vhodné postupy a opatření. 5.3 Předvídavé jednání Lékař společně s pečovatelským týmem dopředu promýšlí a vyhodnocuje možný průběh nemoci a včas stanovuje možné strategie jednání. Opakovaně ověřuje, zda zamýšlená opatření odpovídají přání a vůli klienta.

Oblasti a kritéria hodnocení 6. Koordinace péče, spolupráce a komunikace 6.1 Koordinace péče Péče v zařízení je koordinována k tomu pověřeným pracovníkem ve spolupráci s dalšími členy multidisciplinárního týmu. 6.2 Spolupráce s dalšími institucemi Potřeby klienta jsou zajišťovány ve spolupráci více institucí, pokud je to potřeba (specializované služby paliativní péče, konzultace s jinými odborníky, služby dle přání a potřeb klienta apod.). Procesy spolupráce a předávání klienta mezi institucemi jsou popsány, dodržovány a pravidelně vyhodnocovány s ohledem na pocit pohodlí a bezpečí klienta.  6.3 Jednání v případě krizových, resp. mimořádných situací Zařízení pracuje na identifikaci krizových a rizikových situací a má stanovené postupy pro jejich zvládání, reflexi a realizaci vhodných opatření. 6.4 Komunikace v týmu Jsou nastaveny informační toky, na jejichž základě probíhá výměna aktuálních informací mezi všemi pečujícími a také s dalšími relevantními osobami (kuchyně, administrativa…).

Oblasti a kritéria hodnocení 7. Podpora pracovníků 7.1 Podpora týmu Pro členy pečujícího týmu existuje odpovídající podpora, poradenství, vzdělávání a další podpůrná opatření. 7.2 Dobrovolníci Jsou nastaveny podmínky pro zapojení dobrovolníků do týmu a podmínky pro jejich podporu a vzdělávání.

Oblasti a kritéria hodnocení 8. Spolupráce a zapojení blízkých osob 8.1 Zapojení blízkých osob do péče a jejich podpora Zapojení blízkých osob do péče a doprovázení klienta je v zařízení podporováno, pokud si to klient přeje a souhlasí s tím. Blízcí mají možnost se podílet, pokud chtějí, i na základní péči (např. krmení, zajištění hygieny, aktivizační programy). Zařízení má vytvořený systém podpory pro blízké osoby umírajícího klienta ve všech fázích umírání (před, při a po úmrtí). Blízké osoby jsou podporovány pečujícím týmem a jsou s ním v pravidelném kontaktu. 8.2 Práva blízkých osob Rodinní příslušníci a blízcí mohou své příbuzné navštěvovat 24 hodin denně. Zařízení blízkým osobám vytváří podmínky pro neomezené návštěvy, k tomu mohou využít infrastrukturu zařízení, např. ubytování (přespání na přistýlce) a stravování.

Oblasti a kritéria hodnocení 9. Kultura rozloučení 9.1 Osobní přání klienta Pečující znají osobní přání klienta ohledně zacházení pro případ umírání a smrti. Tato přání jsou písemně zpracována a pravidelně aktualizována a dle možností realizována. 9.2 Rozloučení Blízkým osobám, spolubydlícím a pečujícímu personálu je umožněno rozloučení se zemřelým v zařízení bezprostředně po úmrtí. K tomu jsou vytvořeny vhodné prostorové podmínky. 9.3 Důstojné zacházení se zemřelým Zařízení má stanovený způsob důstojného a respektuplného zacházení s tělem zemřelého, podle kterého postupuje. 9.4 Podpora blízkých osob během truchlení Blízké osoby jsou během rozloučení a v zármutku podporovány a doprovázeny ve svých potřebách. Zarmouceným a truchlícím jsou v případě potřeby nabídnuty služby dalších odborníků (psycholog aj.). 9.5 Rituály Zařízení má nastaven soubor postupů a rituálů, které umožní reflektovat téma umírání a smrti, pomáhají mu dát důstojnou formu a nabízejí oporu při této hraniční situaci života.

Oblasti a kritéria hodnocení 10. Vzdělávání Pro pracovníky v přímé práci s klientem je stanovený závazný plán vzdělávání v paliativní péči. Nově nastupující pracovníci jsou včas zaškoleni.

Hodnocení Mezi kritéria se rozděluje 100 bodů Různá kritéria mají různou bodovou důležitost Je stanovena minimální hranice dosažených bodů (např. 75) Každé zařízení dostane zpětnou vazbu a časový prostor pro odstranění nedostatků nebo doložení chybějících faktů Sbírání příkladů dobré praxe Metoda hodnocení: Sebehodnotící dotazník (jak plním kritéria a čím to dokládám) Kontrola na místě (1 den) Doložení důkazních materiálů Ověřovací rozhovory s managementem, pracovníky, klienty Doporučení ke zlepšení Odsouhlasení zprávy

Proces implementace PP Některé klíčové kroky: 1) Promyšlení a vypracování nové koncepce domova, která umírání akceptuje jako součást života a nepopírá ho. Na začátku proto vždy stojí rozhodnutí managementu, který za celým procesem musí stát. Tuto novou koncepci je potřeba implementovat do klíčových dokumentů organizace a prověřit soulad nastavených procesů s touto novou filosofií. 2) Posílení kompetence pečujícího personálu, zejména prostřednictvím vzdělávání v oblastech komunikačních dovedností, zvládání právních a etických otázek, citlivosti k potřebám klientů, respektu k autonomii klienta a řešení obtížných situací. 3) Nastavení nového způsobu práce s rodinou a blízkými osobami, zejména v oblasti komunikace a informování, posilování jejich kompetencí k spolu-rozhodování, zapojení do péče a budování důvěry a pocitu spolehnutí se. 4) Nastavení interdisciplinární spolupráce mezi profesemi/ odděleními v organizaci tak, aby společně pracovali ve prospěch klienta, případě vytvoření etického či jiného fóra jako platformy pro řešení rozdílných názorů či přístupů.

Děkuji za pozornost!

Moje semináře v APSS ČR: Pokojná smrt – akceptace a základy komunikace Mgr. David Šourek lektor, konzultant, kouč, supervizor, ředitel david.sourek@helpicon,cz Moje semináře v APSS ČR: Pokojná smrt – akceptace a základy komunikace Nebojme se spirituality! Úvod do tématu vnímání a naplňování spirituálních potřeb. Kvalita života, důstojnost a autonomie ve stáří. Cesta od teorie k praxi. Firemní kultura Personální management