SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Osobnost, sociální skupiny.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Výchova v rodině 1.část Ludmila Šprachtová. Výchova v rodině Vymezení pojmu rodina Forma dlouhodobého solidárního soužití osob spojených příbuzenstvím.
Traumatizované děti Výslech dětských obětí z pohledu psychologa PhDr. Alexandra Machková (Fraňková) KŘP Policie ČR hl.města Prahy 2/12/2015.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Návraty žen do práce očima zaměstnavatelů
Projekt odboru personálního Ministerstva vnitra Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV: nástroj ke zvýšení efektivity práce MV ČR.
Správa sociálního zabezpečení
Příčiny a funkce deviací PhDr.Hana Pazlarová, ph.d
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Od skupiny ke kooperaci
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Úvod do pedagogiky Rodina, problémová rodina, rodina a škola
Mezigenerační s dobrovolnické centrum TOTEM, z.s.
Současná společnost a životní styl, generační problémy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Speciální psychiatrie – MKN 10
Životní cyklus.
Správa sociálního zabezpečení
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Synergie manažerského týmu
Děti odsouzených rodičů
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
PhDr.hana pazlarová, ph.d
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, pracovní stres
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
Centra kolegiální podpory
Nevhodné zacházení s dítětem PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Nevhodné zacházení s dítětem PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Když vás potká vyhoření
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Diagnostika, poradenství HTF 2013
Předběžná tržní konzultace
Transkript prezentace:

SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory Phdr.Hana Pazlarová, Ph.d

Systémy hodnocení rodiny Založené na hodnocení znaků dysfunkce (funkční, problémové, dysfunkční, afunkční) Založené na dominantním aspektu (perfekcionistické, externě závislé, egocentrické, asociální) Založené na hodnocení rizik a protektivních faktorů

Metody hodnocení Pozorování osob v neřízené interakci (ritualizované události – vítání návštěvy, příprava jídla) Pozorování osob po zadání úkolu (co budete o víkendu?) Pozorování prostředí Společná činnost se zúčastněným pozorováním

Dotazníky resp.testy – doplňková metoda pro dospělé, citlivé užití Rozhovor Genogram (www.genopro.com) Ekomapa Analýza dokumentů

Protektivní a rizikové faktory Jaké protektivní faktory podporují fungování rodiny?

Rodina R faktory P faktory Společenská diskriminace Sociální izolace Nízká míra soudržnosti, rozvodová situace Zapletenost, ztráta hranic Neúplnost rodiny Dlouhodobá nezaměstnanost obou rodičů Osobní problémy rodičů Extrémně špatná ekonomická situace P faktory Podpůrná síť příbuz. i nepříbuz. Dvě dospělé osoby v roli rodičů Akceptovaná a využívaná vlastní tradice Optimální soudržnost Kompatibilita partnerských a rodičovských rolí Jasná pravidla Jasná komunikace Sdílení pozitivního výhledu do budoucnosti

Cvičení 1 – protektivní faktory Které vlastnosti dítěte podporují jeho odolnost vůči nepříznivým vlivům?

Osobnost dítěte R faktory P faktory Dlouhodobý pobyt mimo domov Rizikový temperament, včetně ADHD Nižší obecná inteligence Impulzivita Nízké sebehodnocení Zdravotní postižení, chronická nemoc P faktory Obecná inteligence Emocionální inteligence Schopnost komunikace Přiměřená sebedůvěra Konvenční postoje

Struktura údajů Vychází z potřeb dítěte Multidisciplinární pohled Vyšší nároky na pracovníka

Zdravotní stav a tělesný vývoj Spolupráce se zdravotníky Zdravotní průkaz dítěte – vývojové charakteristiky + naplňování základních potřeb Je absence pravidelných lékařských prohlídek znakem špatné péče?

Důvody nespolupráce Matka nerozumí Matka neumí (není schopná) Matka se vyhýbá Alternativní životní styl

Psychický stav a rozumové schopnosti Vývojová úroveň x aktuální duševní stav Omezené rozumové schopnosti = zvýšené riziko špatné péče Možnosti hodnocení - většinová populace x menšiny

Osobnostní a morální vývoj Temperament Emocionalita Sebehodnocení Morální vývoj

Sociální vývoj Komunikace Vztahy Významný vliv rodiny/prostředí.

Hodnocení rizik Druhy nevhodného zacházení Psychické týrání Fyzické týrání Emocionální zanedbávání Sexuální zneužívání Institucionální zneužívání

Institucionální zneužívání Vyplývá z podstaty institucionální péče, s hmotným zajištěním nesouvisí. Riziko nálepkování, rigidní rutiny, sociální odstupu (izolace), deprivace….

Interakce rizikových faktorů Špatné zacházení bývá způsobeno kombinací několika rizikových faktorů. Vychýlení rovnováhy protektivních a rizikových faktorů. Hodnocení P + R faktorů na více úrovních.

Rizikové f.na straně rodičů Anomální osobnost rodiče. Špatné zacházení/ trauma v osobní historii rodiče. Psychická nemoc (deprese, úzkosti Závislost Vysoká očekávání vůči dítěti Osobnostní dispozice (labilita, nízká frustrační tolerance, snížený intelekt) Příliš nízký věk, rozvod…..

Rizikové faktory v rodině Konfliktnost vztahů Osamělost rodiče Nový partner rodiče Izolovanost rodiny Chudoba/ nezaměstnanost

Cvičení 3 Jak zjistit zajištění základních potřeb u čtyřletého dítěte? Na co byste se zaměřili při pozorování interakce mezi rodiči a čtyřletým dítětem? Jakými otázkami byste u desetiletého dítěte zjišťovali vztahy k nejbližším lidem?

Normy Osobní norma pracovníka Organizační kultura Legislativa Normy rodiny Normy subkultury Kulturní normy Aktuální společenské klima (média)

Kde je pravda? Pravda jako mínění experta (stereotypy, nálepkování) Pravda jako výsledek výzkumu (pravděpodobnostní výsledky) Pravda jako konsensus zainteresovaných po dostatečně dlouhé době kontaktu