Vybrané kapitoly ze sociologie I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sídla Mgr. Jana Nováková. osídlení a jeho vývoj kolonizace = je proces, který má za následek vytvoření nového trvalého společenství na novém území a případně.
Advertisements

Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY ČESKÝCH DOMÁCNOSTÍ Michaela Brázdilová Šárka Šustová Tisková konference,
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Společenská změna. „Panta rei“ (vše plyne) Herakleitos.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Josef Středula, předseda ČMKOS
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Příčiny a funkce deviací PhDr.Hana Pazlarová, ph.d
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
GENDER.
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Úvod do filozofie.
PhDr.hana pazlarová, ph.d
9. Heterogenní a homogenní skupiny
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Regionalistika – osnova předmětu
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Společnost a její typologie
Životní cyklus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Kultura, socializace a jedinec
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Psychologie test.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Digitální gramotnost Informatické myšlení
PhDr.hana pazlarová, ph.d
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Počet a jeho vývoj – skladba obyvatelstva
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
Vybrané kapitoly ze sociologie 2
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Globalizace Milena Tichá
Transkript prezentace:

Vybrané kapitoly ze sociologie I. PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D

Co je sociologie? Co bych se chtěl/a dozvědět?

Obsah kurzu Sociologie jako vědní disciplína Kultura a společnost Stratifikace a struktura společnosti Sociální mobilita – chudoba, nerovnost Sociální interakce Socializace Rodina očima sociologie Etnicita – předsudky diskriminace Migrace – příčiny, formy Urbanizace

Práce a její proměny Vzdělání

Podmínky atestace Písemný test

Doporučená literatura Giddens, A. Sociologie. Keller, J. Úvod do sociologie. Berger, P.L. Pozvání do sociologie Jandourek, J. Průvodce sociologií A další…

Co je sociologie? Společensko vědní disciplína zabývající se studiem sociálního života, skupin a společností. Vysvětluje společenské jevy ze sociálních příčin. Snaha porozumět vlastní společenosti (vs.kulturní antropologie) Široký záběr Rozmanité metody

Sociologické myšlení Představivost Sociologická imaginace – odstup od vlastní zkušenosti a prožitku Zamýšlené a nezamýšlené důsledky Co znamená pití kávy?

K čemu nám může být sociologie?

K čemu nám může být sg.? Poznání kulturních rozdílů - nové perspektivy, odstraňování předsudků Hodnocení úspěšnosti praktických přístupů - sg.výzkum Sebepoznání – čím více lidé vědí o fungování společnosti, tím lépe jí mohou ovlivňovat

Trocha historie nikoho nezabije  Zájem o dění ve společnosti odedávna Systematické zkoumání od 19.st. Proč?

Sg. V kontextu převratných společenských změn – francouzská revoluce, průmyslová revoluce, rozvoj věd Věda se nažila nahradit náboženství

August Comte Vynalezl pojem „sociologie“ (nejdříve sociální fyzika) Zkoumání společnosti na vědeckých základech Sociologii vnímal jako exaktní vědu podobnou fyzice, chemii apod. Navrhl plány na změnu společnosti na základě vědeckého zkoumání

Émile Durkheim Vycházel z Comta, ale kritizoval jeho myšlenky jako „spekulativní a vágní“ Zdůrazňoval zkoumání „sociálních faktů“ jako objektivních věcí Zabýval se změnami ve společnosti a procesem dělby práce. Upozornil, že převratné změny ve společnosti vyvolávají sociální problémy Anomie – pocit nezařazenosti, bezradnosti, následek moderní společnosti

Sebevraždy - 1897 Analýza sebevražedného chování Osobní čin x značný společenský vliv Durkheim prokázal vnější vlivy – statistické pravidelnosti Klasické sg.dílo

Karel Marx Materialistické pojetí - hlavním hybatelem změn jsou materiální podmínky a konflikty mezi třídami Kapitalismus jako třídní společnost měl být nahrazen společností, kde zanikne nerovnost mezi lidmi.

Max Weber Snaha o porozumění sociálním změnám Kritik Marxe – třídní konflikt nehraje zásadní roli Důraz na myšlenky a hodnoty jako hybatele změn ve společnosti Věda a byrokracie má vliv na charakter společnosti Racionalizace – snaha o co nejefektivnější organizaci sociálního a ekonomického života

Kultura, společnost a jedinec Nejčastější pojmy v sg. Kultura je tvořena hodnotami, normami a hmotnými statky Jakými hodnotami, normami a statky je tvořena naše kultura?

Společnost je systém vzájemných vztahů spojujících jednotlivce Úzký vztah mezi kulturou a společností, jedno bez druhého neexistuje Bez kultury nejme lidmi.

Rozmanitost kultur Hodnoty a normy různých kultur jsou rozmanité Malá společenství homogenější, velké společnosti vnitřně rozmanité - subkultury Jaké znáte kulturní odlišnosti?

Kulturní identita Každá kultura má jedinečné vzorce chování Studie Načiremů Horace Minera (1956) Chování a praktiky nelze pochopit odděleně od celé kultury x vlastní významy a hodnoty sogiologa Etnocentrismus – posuzování jiných kultur podle našich vlastních měřítek – snaha o minimalizaci v sg.

Socializace Proces začlenění do společnosti Nejen pasivní příjem, ale aktivní účast Socializace vytváří vazby mezi generacemi Socializace trvá celý život

Co je vrozené a co je dáno výchovou? Nesocializované děti – „chlapec z Aveyronu“, „Genie z Kalifornie“ „kritická období“ pro učení Socializace probíhá v kontaktu s lidmi

Rané fáze socializace Reakce novorozence na známý hlas Reakce na lidskou tvář Úsměv a pláč – univerzální vs. velké kulturní rozdíly Vazba na pečující osobu – univerzální vs. různé projevy Projevy pečujících osob – různé na stejné reakce Narušení procesu socializace – deprivace, trauma

Životní cyklus Dětství – poměrně nový koncept , děti bývaly malí dospělí, změna po průmyslové revoluci Moderní společnosti jsou pedocentrické (orientované na dítě) Dospívání – univerzální biologické změny vs.odlišná reakce společnosti V moderních společnostech obtížné a dlouhé období, chybí přechodové rituály

Mladý dospělý –„vynořující se dospělost“(emerging adulthood) Střední věk – očekávání vysokého věku x vysoká úmrtnost dříve Větší zátěž – užší sociální sítě, teror příležitostí (partner, práce..), krize středního věku Stáří – úcta v tradičních společnostech vs.ztráta autority v moderních spol. - kvalita života ve stáří Smrt – dříve smrt viditelnější vs. „vytěsněná smrt“

Typy společností Rozmanitost kultur vs. Kulturní univerzálie Kulturní univerzálie – společné znaky, které nacházíme v (téměř) všech kulturách. Jaké znáte kulturní univerzálie?

Kulturní univerzálie Jazyk Rodina Manželství Náboženské rituály Majetková práva Zákaz incestu Umění Tanec Zdobení těla Hry

Dávání darů Žertování Hygienická pravidla Velká variabilita

Jazyk Komunikace prostřednictvím jazyka – kulturní atribut člověka Omezené jazykové schopnosti některých vyšších živočichů – primáti (Washoe, Nim – znaková řeč) Písmo – vynález písma - milník v dějinách, forma ukládání informací

Hmotná kultura Hmotné předměty – např. nástroje, obydlí Typy chování – např. oblékání, pracovní postupy Sémiotické systémy (neverbální kulturní významy) – umístění budov

Typy společností Lovci a sběrači – nejstarší typ lidské spol., dodnes v odlehlých částech světa, většina pohlcena, zničena Malá míra nerovnosti, neustále v pohybu – omezená možnost hromadění majetku, rozdíly vyplývají z věku a pohlaví Převládá participace, společné rozhodování, proměnlivé složení

Pastevci a zemědělci – 20tis. l. př. n. l Pastevci a zemědělci – 20tis.l.př.n.l. začátek chovu domestikovavých zvířat a obdělávání polí Pastevci – dnes Afrika, Střední Východ, Stř.Asie, kočovný způsob života, hromadění statků limitované Díky přesunům kontakt s jinými skupinami, některé mírumilovné, jiné bojovné, větší mocenská a majetková nerovnost, velká osobní moc vůdců Zemědělci – nejprve obdělávání malých zahrad (hortikultura) jednoduchými nástroji, usedlý způsob života, stálejší přísun potravy, větší komunity, větší hromadění statků, pravidelné obchodní a politické vztahy s jinými osídleními

Tradiční státy – neprůmyslové civilizace Od 6.tis.př.n.l. společnosti rozsáhlejší než všechny předtím(Čína, Řím, Japonsko, Aztékové, Mayové Rozvoj měst, výrazné spol.nerovnosti, rozvoj písma, vědy, kultury, koordinovanější vládní formy. Komplikovanější dělba práce, specializovaná povolání (vojáci, kupci), třídní rozdělení společnosti, otrokářství Počátky mechanizace Postupně vymizely

Moderní státy – průmyslové společnosti Industrializace – průmyslová revoluce – změna způsobu získávání obživy, ubývá pracovníků v zemědělství Urbanizace Vznik velkých organizací – firmy, úřady Komplexní politické systémy – vznik národních států, rozsáhlé pravomoci státu, intervence do osobního a rodinného života Vy/Zneužití pokroku k vojenským účelům

Globalizace Rostoucí vzájemná závislost lidí ve světové společnosti Žádná země již není oddělená od ostatních Přináší výhody i rizika Procesy globalizace patří k nejvýznamnějším společenským změnám

Shrnutí Většina současných společností se liší od těch tradičních, které převládaly po tisíciletí Přetrvává velká kulturní rozmanitost uvnitř i mezi společnostmi Lidé se v mnohém shodují vs.jsme hluboce ovlivněni společností, ve které žijeme Navzdory rostoucí globalizaci není svět jednotný, existují velké nerovnosti