Klinická mikrobiologie IV. praktikum č. 13

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vylučovací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Advertisements

Snímače teploty Pavel Kovařík Rozdělení snímačů teploty Elektrické Elektrické odporové kovové odporové kovové odporové polovodičové odporové polovodičové.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
HIV Vypracoval: David Pospíšil Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Rodinná společnost AMOENÉ s.r.o. Vás zve k prezentaci produktu Lavosept® Alkoholového dezinfekčního přípravku ve formě čirého gelu nebo roztoku.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Vladimír Celer VFU Brno. Mikrobiologické vyšetření Přímý průkazNepřímý průkaz - sérologie  Kultivace  Mikroskopie  PCR, RT-PCR, qPCR…  ELISA (antigen.
Preventivní prohlídky Miroslava Kyasová Katedra ošetřovatelství.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Senzory pro EZS.
Základní mikrobiologický rozbor vody
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
Základy automatického řízení 1
Elektrické vodiče a izolanty
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Proudové chrániče.
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
OSMOTICKÁ FRAGILITA ERYTROCYTŮ.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Elektromotor a jeho využití
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Ošetření při poranění od jehly
Základní škola, Hradec Králové
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Mikrobiologický ústav LF MU Brno
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Význam utkání v sportovních hrách
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Technické prostředky v požární ochraně
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Prezentace – výklad učiva
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
C1200 Úvod do studia biochemie 2.1 Biochemická diagnostika
Kvadratické nerovnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
KLINICKÁ MIKROBIOLOGIE II
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Orální mikrobiologie – BHOM011s Týden 8 Ondřej Zahradníček
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Kontrola prostředí a sterility
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Komplementfixace (KFR, téma J08)
Preanalytika hematologických vyšetření
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Mikrobiologický ústav uvádí
Zásady hygieny rukou Věstník MZ ČR částka 5/2012 str.15  METODICKÝ NÁVOD - HYGIENA RUKOU PŘI POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vznik a funkce mozkomíšního moku,odběr mozkomíšního moku
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S RŮZNÝMI DRUHY KRVÁCENÍ, VYSVĚTLIT, JAK POSKYTNOUT 1. POMOC. POPSAT ÚRAZ ELEKTRICKÝM PROUDEM A JAK SE PŘI NĚM ZACHOVAT.
PŘEDZKOUŠKOVÁ PREZENTACE
Podpora sociální práce na území Statutárního města Kladna
Odběr a transport biologického materiálu do mikrobiologické laboratoře
Transkript prezentace:

Klinická mikrobiologie IV. praktikum č. 13 Lékařská mikrobiologie – cvičení Mikrobiologický ústav LF MU https://cz.vwr.com

Obsah cvičení Infekce ran Infekce krevního řečiště

Infekce ran (1) Průnik mikrobů přes tělní povrch do jinak sterilních míst  závažný nález. Velmi nesourodá skupina – různý původ a lokalizace. Hnisavé infekce ran: Doprovázeny infiltrací polymorfonukleárů (reakce IS) Hnis = tekutina obsahující odumřelé leukocyty, živé a mrtvé bakteré, rozkládající se tkáň, ... Hnisavé infekce povrchových zranění: nejčastěji S. aureus a β-hemolytické streptokoky Hnisavé infekce hlubokých ran a těžkých poranění: tetanická klostridia, klostridia plynatých snětí (anaerobní infekce)

Infekce ran (2) Infekce operační rány: infekce v místě chirurgického výkonu = SSI (Surgical Site Infection) Agens: S. aureus, S. epidermidis, S. pyogenes V případě kolorektální chirurgie: Enterobacteriaceae, anaeroby (Bacillus fragilis, prevotely, peptostreptokoky). Časté zastoupení Candida albicans Poranění ve vodě: Sladká voda – pseudomonády, aeromonády Slaná voda – halofilní vibria, atypické mykobakterie Infekce po pokousání: Člověkem: ústní mikroflóra, zlatý stafylokok Zvířetem: psi a kočky především stafylokoky, pasteurely, pozor na vzteklinu

Infekce ran (3) Klasifikace dle hloubky: Klasifikace dle míry rizika: Povrchové ranné infekce zasahující kůži a podkoží Hluboké ranné infekce Infekce orgánů a tělesných prostor Klasifikace dle míry rizika: Čistá Čistá – kontaminovaná (při operacích míst, která jsou normálně osídlena běžnou mikroflórou) Kontaminovaná (traumatické poranění, bakterie zvenčí) Znečištěná – infikovaná (zánět v ráně)

Úkol č. 1 – infekce ran: vzorky (1) Zásadní je správné vyplnění žádanky – vyplňuje lékař nebo sestra provádějící odběr. Nutno specifikovat: Původ rány / její typ: operační rána, rána po pokousání, bodná rána, ... Lokalizace rány na těle Údaje z anamnézy, jsou-li důležité (pobyt v zahraničí, práce v zemědělství, myslivost) Požadavek na specializované vyšetření, pokud je

Úkol č. 1 – infekce ran: vzorky (2) Hluboké ložiskové infekce: V těchto případech je preferenčním materiálem hnis nebo jiná tekutina v ložisku (obsah cysty, výpotek, ...), stěr je méně preferovaný Při podezření na anaerobní infekci (především při infekcích dutiny břišní)  zaslání ve stříkačce (uzavření kombi zátkou) Nezasílat stříkačky s jehlou zabodnutou do sterilní gumové zátky!

Úkol č. 1 – infekce ran: vzorky (3) Hluboké ložiskové infekce: Pokud nelze zaslat přímo tekutinu (např. při jejím nedostatku), je nutné použití soupravy s transportní půdou Dnes nejčastěji E-swab test Někdy je vhodný také nátěr nebo otisk tkáně na sklíčko (zachytí se i nevykultivovatelné patogeny)

E-swab test (1) E-swab test je sterilní a obsahuje dvě části: Polypropylenová šroubovací zkumavka s kapalným Amiesovým médiem bez aktivního uhlí Tampon pro vlastní odběr vzorku Tampon je zakončen nástřikem měkkých nylonových vlákem a je vyráběn speciálním metodou (ne námotkem jako u klasických souprav) – technologie nástřiku rovnoběžně orientovaných nylonových vláken v elektrostatickém poli. Při odběru dojde k aktivnímu zachycení mikroorganismů elektrostatickými silami, nejde pouze o pasivní ulpění v námotku. Lze použít i na PCR (neobsahuje žádné inhibitory reakce).

E-swab test (2)

Odběry u infekcí povrchových ran Stěr s odběrovou soupravou s transportní půdou (kvalitativní metoda): Nutno proniknout až k ložisku infekce, aby došlo skutečně k zachycení patogena Pozor na kontaminaci okolní mikroflórou, především z kůže Otisková metoda: U ran plošného charakteru (např. diabetický vřed) – přiložit čtvereček sterilní gázy / filtračního papíru Přenést na kultivační půdu – krevní agar V laboratoři pak přenos na další půdy Semikvantitativní metoda (počet/plocha)

Úkol č. 2 – Provedení otisku (1) Lékař obdrží sterilní kultivační půdu a čtvereček o rozměrech 25 cm2

Úkol č. 2 – Provedení otisku (2) Chirurg nebo sestra přemístí čtvereček do rány tak, aby se všude dotýkal (takto se čtvereček ponechá 10 sekund až minutu)

Úkol č. 2 – Provedení otisku (3) Čtvereček se přemístí zpět na půdu

Úkol č. 2 – Vyhodnocení otisku Po transportu do laboratoře je filtrační papír umístěn na další dvě až tři kultivační půdy Vyhodnocení se provádí po 24 hodinách – odečet mikrobů, často s využitím URI média Neprovádí se pouze identifikace kolonií, ale také jejich kvantifikace (počet CFU/25 cm2)

Diagnostika infekcí ran Stěry: V ráně se nenachází žádná přirozená mikroflóra Mnoho různých půd k odhalení širšího spektra patogenů KA, Endo, KA s NaCl pro stafylokoky, KA s amikacinem pro streptokoky a enterokoky Tekuté půdy pro pomnožení – v ráně se může nacházet menší množství mikrobů Tekuté vzorky: Mikroskopie – sledujeme mikroby, množství leukocytů ve vzorku, ... Použití tekutých půd pomnožovacích / selektivních

Diagnostické schéma: výtěr z rány Den 0: nasazení kultivací Den 1: odečet výsledků primokultivace na KA, Endo, KA s 10 % NaCl, KA s amikacinem. Pokud je vše negativní, prohlíží se bujon (pokud je zakalený, vyočkuje se tzv. subkultivace) Den 2: odeslání všech negativních a většiny pozitivních výsledků – možné rezistence apod., neposílají se všechny Den 3: odeslání dalších pozitivních výsledků

Interpretace: výtěr z rány Běžná flóra: žádná není, tudíž každý nález je možným patogenem Výjimka: u povrchových ran je možno za kontaminaci přirozenou mikroflórou považovat koagulázanegativní stafylokoky a korynebakteria Kolonizace: u povrchových ran může dojít ke kolonizace pseudomonádami a proteem Kritická kontaminace = rána se nehojí z důvodu mikrobiálního množení, avšak tkáň není napadena a pacient nejeví známky imunitní odpovědi Citlivost na ATB se provádí pro všechny nálezy.

Léčba hnisavých infekcí Nezbytné lokální ošetřování rány – lokální ATB, pravidelné čištění, převazy, odstraňování nekrotické tkáně – zde možná i larvoterapie) Pokud neočekáváme přítomnost anaerobů, empiricky nasazujeme k celkové léčba oxacilin (protistafylokokové ATB 1. volby) Očekáváme-li streptokokového původce, lékem volby je klasický penicilin ve vysokýc dávkách Nozokimální infekce – cílená léčba

Úkol č. 3 – Vyhodnocení kultivace z hlubších ran S pomocí anamnézy vyhodnoťte výsledky kultivace Oxidázový test – na bočním stole

Mikrobi v krvi Za fyziologických okolností často dochází k přechodné, transientní, bakteriémii – typicky např. při čištění zubů. Bakteriémie: přítomnost bakterií v krvi (pouhý fakt, nehodnotí se další klinický význam) Virémie: přítomnost virů v krvi, běžné při celé řadě virových onemocnění (HIV, hepatitidy) Parazitémie: krevní paraziti, zejména malarická plasmodia, trypanosomy a filárie (vlasovci)

Bakteriální infekce krevního řečiště Bakteriémie = spouštěcí mechanismus sepse Produkty mikroorganismů reagují s imunitním systémem  SIRS SIRS = syndrom systémové zánětlivé odpovědi – zánětlivá reakce organismu na podnět infekční i neinfekční sepse = SIRS + infekce Primární sepse – tyfus Sekundární sepse – katétrové, urosepse, abdominální sepse Subakutní bakteriální endokarditidy (sepsis lenta)

Diagnostika sepse Nutné komplexní vyšetření: Biochemické: ukazatele zánětu (CRP, prokalcitonin, krevní obraz), známky diseminované intravaskulární koagulopatie (trombocytopenie, snížení antitrombinu III, ...) Fyzikální: RTG srdce a plic, ORL vyšetření, jícnový ultrazvuk (pro ložiska na srdci), CT Neurologické Mikrobiologické: hemokultury + další materiál (katétry, moč, sputum, lumbální punkce, ...)

Odběr krve pro hemokulturu Hemokultura = kultivační vyšetření krve na přítomnost bakterií / kvasinek Nesrážlivá krev!!! Prokazujeme zde živé mikroby, nikoliv antigeny nebo protilátky jako v sérologii Na odběr se používají speciální lahvičky s transportně- kultivačním médiem pro automatickou kultivaci Riziko pseudobakteriémie – falešně pozitivní výsledek Dospělí: odběr 20 – 30 ml krve Děti: 1 – 5 ml, dle věku (náročnější odběr, u dětí má význam i menší počet bakterií) Nutnost vyznačit čas a místo odběru!

Úkol č. 4 – Druhy hemokultivačních nádobek Typy dle toho, jaký organismus má být preferenčně zachycen Některé nádobky s aktivním uhlím (především u hemokultur pacientů s ATB terapií) ke snížení procenta falešně negativních výsledků (ATB by potlačilo růst) Nejběžnější typy nádob: Aerobní standardní Aerobní s aktivním uhlím Anaerobní s aktivním uhlím Nutnost vyznačit čas a místo odběru!

Nádobky na hemokultivaci

Automatické kultivátory (1) Kultivátor propojený s PC – udržuje automaticky optimální podmínky. Vyhodnocuje se stav nádobky a indikuje případný růst (např. pomocí změny optických vlastností lahvičky – změna reflektance). Zvuková a optická signalizace růstu. Pokud týden nic neroste, signalizuje se negativní výsledek.

Automatické kultivátory (2)

Automatické kultivátory (3)

Princip automatického kultivátoru BACTEC

Příčiny pseudobakteriémie Falešně pozitivní výsledek Důsledek nevhodně provedeného odběru (porušení zásad asepse) Nutno provádět odběr pouze ze zavedených vstupů – záchyt bakterií kolonizujících příslušný vstup, což nemusí být skutečný původce bakteriémie Důsledek: pacient je léčen pro infekci, která neexistuje nebo pro infekci jiným druhem mikroba  zpomaleno či dokonce zastaveno hledáno skutečného agens

Prevence pseudobakteriémie Cílený odběr – pokud je přítomnost bakterií v krvi pravděpodobná. Odběr neprovádíme, pokud je indikováno jiné vyšetření. Odběr v dostatečné kvantitě: jedna hemokultura je bezpředmětná, dvě s limitním významem, optimálně tři (v praxi se však většinou odebírají dvě) Odběr z vhodných míst: nejméně jedna hemokultura z venepunkce (3 venepunkce ideální + odběr z žilního katétru) Odběr ve vhodnou chvíli: typicky při vzestupu teploty u septických stavů Asepse, správná nádobka, správně vyplněná průvodka

Identifikace pseudobakteriémie Typické znaky falešně pozitivní hemokultury: Pozitivní jen některé ze tří hemokultur Pozitivní všechny, ale z každé vyroste jiný kmen (různý vzhled kolonií, různá ATB citlivost) za různě dlouhou dobu (odpovídá různé kvantitě; normální je rozmezí 5 – 6 hodin) Klinické potíže pacienta neodpovídají nálezu Stejný kmen je nalezen i na kůži pacienta

Posouzení času pozitivity TTD = time to detection (čas do pozitivity) = čas od odběru do okamžiku, kdy automat hlásí pozitivitu TTD je kratší, pokud je v krvi přítomno masivní množství bakterií v krvi a delší pokud je bakterií v krvi málo Skutečné bakteriémie = čas je většinou kratší (max. 48 hodin) a u všech odebraných hemokultur přibližně stejný Čas může být kratší u hemokultury z místa, které je zdrojem infekce (hemokultura z centrálního venózního katétru, který může být zdrojem katétrové sepse) Nutnost vyznačit čas a místo odběru! Jinak nelze vyhodnotit!

Pozitivní hemokultura Po vyjmutí lahvičky z přístroje je nutno zaevidovat čas od doby příjmu do pozitivity (čím delší doba, tím pravděpodobnější je kontaminace) Poté vyočkování na pevné půdy a nátěr na sklo barvený Gramem Orientační diskový test citlivosti na ATB v závislosti na výsledcích Gramova barvení (nebarví se běžná suspenze, ale přímo tekutina z lahvičky  pouze orientační výsledky) Další den kvantitativní ATB test (už je k dispozici standardní inokulum)

Úkol č. 5, 6, 7: Hemokultury Úkol 5: mikroskopujte výsledek hemokultury, popište bakterie včetně jejich uspořádání Úkol 6: popište výsledky kultivačních testů, vyhodnoťte výsledky předběžného testu na ATB Úkol 7: pokuste se vhodně interpretovat vzorky hemokultur (pracujte nejen s nalezeným patogenem, ale také s TTD a míste odběru krve)

Úkol č. 7: Interpretace nálezů (1) Jan Bílý: 3 hemokultury odebrány, všechny pozitivní, všechny v zhruba stejném čase po odběru (10/13/13,5 hodin), podobný vzhled kmenů  nejspíše je nález skutečným agens Vzorek krve s kratším časem (10 hodin) byl odebrán z centrálního žilního katétru – možná domněnka, že právě tento katétr je zdrojem infekce

Úkol č. 7: Interpretace nálezů (2) Jakub Černý: 3 hemokultury, všechny pozitivní, avšak po odlišné době – 8 hodin, 26 hodin a 38 hodin Kmeny jsou fenotypově odlišné, odlišná citlivost na ATB, dokonce různé druhy stafylokoky  pravděpodobně kožní kontaminanty