VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SPOLEČNOST VRCHOLNÉHO A RANÉHO STŘEDOVĚKU
Advertisements

Sídla Mgr. Jana Nováková. osídlení a jeho vývoj kolonizace = je proces, který má za následek vytvoření nového trvalého společenství na novém území a případně.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_13_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:O životě lidí.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
STŘEDOVĚKÁ MĚSTA V raném středověku vzniklo v Evropě málo měst, vývoj pokračoval ve městech založených již ve starověku např. Římem. Největší města se.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR. SOŇA KYSELOVÁ Název materiálu: VY_12_INOVACE _ D.9.A.31_kvetnove_povstani_zide_v_protektoratu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Barbora Šímová Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.32_Minojska_mykenska_kultura.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_01_Počátky.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_02_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Život ve středověkém.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_12_ Státní vyznamenání Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Život ve středověku Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Místní části Veselí nad Moravou - Veselí nad Moravou vlajka znak
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Pojem přeměna obchodní společnosti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Uč. 27 – 31 atlas 18/8 ABSOLUTISMUS V RUSKU.
Členská schůze MAS Nepomuk,
Život ve středověku Vlastivěda 4. ročník
Sídla.
Karel IV. – Otec vlasti Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Texty jsou vlastní originální.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Společnost a kultura českého státu vrcholného.
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Antické Řecko – doba železná
Název projektu: Moderní škola
22 / 9 / 2010.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název projektu: Moderní škola
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Téma (název prezentace)
Raná řecká tyranida, Sparta
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Středověká kolonizace
PRVNÍ ŘEKOVÉ KRÉTA.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola Městec Králové
Poslední Přemyslovci Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Texty jsou vlastní originální.
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Raný novověk - společnost
klasické období (5. stol. př. n. l. Athény za Perikla)
EGYPT VE STAROVĚKU.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
MĚSTSKÉ STÁTY.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Středověká Města Šárka Papoušková 2.B.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_11 TÉMA: Slované
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
Projekt Komplexní program podpory ke zvýšení zaměstnanosti žen na trhu práce v Ústeckém kraji PRÁCE PRO KAŽDOU Registrační číslo projektu.
Druh učebního materiálu
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Anotace Materiál obsahuje prezentaci posledních vládnoucích Přemyslovců. Seznamuje i se vznikem a rozvojem měst. Určeno 4.ročníku. Pilotáž: Prezentace.
Když jsem já sloužil… Jazyk a řeč.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Transkript prezentace:

VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK (1198 – 1526)

ŽIVOT NA VESNICI Změny ve společnosti v důsledku rozvoje zemědělství. pročíst s. 69 - 70

Uspořádání vesnice: (obr. s. 70) a) kolem návsi; b) podél hlavní cesty.

https://www. bing. com/images/search https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=6x8ddQBE&id=0499EAD1D66324C077206D7EE134F23F070355C2&thid=OIP.6x8ddQBEHsZ54oR5zTFVHAHaFj&q=pfaffenschlag&simid=608023459672884880&selectedindex=2&ajaxhist=0&first=1

Součástí vesnice byly: uč. s. 71 obytná stavení, hospodářské budovy, farní kostel, mlýn, kovárna, krčma.

Kolonizace - roste počet obyvatel; - podpora panovníka, šlechty nebo klášterů; - příchod cizinců, hlavně Němců; lokátor, byl pověřený založením nové vesnice (najít vhodné místo, sehnat lidi, …)

Práce na okraj pro zvídavé žáky odpověz na otázky - s. 70 - 72 a) Co je to „lado“? b) Co to bylo klučení a žďáření? c) jak se nazývaly domy postavené z dlouhých trámů? d) K čemu sloužily šindele? e) Jak se nazývaly svazky slámy? f) Z čeho se stavěly hrázděné domy?

MĚSTA (s. 72 – 76) vznik: postupným rozšířením; nově založené (na zeleném drnu) význam: zdroj příjmů a bohatství.

městská práva - privilegia: 1) pročti si a vypiš jednotlivá městská práva

vzhled: centrem bylo náměstí (kostel, radnice, hostinec, kašna); kolem náměstí domy měšťanů, konaly se zde trhy; město chránily hradby – součástí byly městské brány.

obyvatelé měst: byli svobodní, dělili se na: a) plnoprávní měšťané vlastnili dům; řemeslníci a obchodníci; platili daně, zastávali úřady, obrana města v čele rychtář (zástupce vrchnosti) a městská rada (12 radních = konšelů – nejvyšší radní - purkmistr) b) neplnoprávní obyvatelé (nádeníci, sluhové, dělníci, žebráci, zloději) c) Židé (zvláštní pozice, vyčleněni do ghett, obchodníci a bankéři)

Cechy sdružení příslušníků stejného řemesla; řemeslnický mistr (vlastnil dílnu) – tovaryš – učedník Hanza = svaz obchodních měst při pobřeží Baltského a severního moře.

Druhy měst: a) královská – patřila králi; b) poddanská – patřila církvi nebo šlechtě; c) věnná – patřila královně; d) horní – těžily se zde drahé kovy.