Rozvoj geometrických představ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Advertisements

Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín VY_32_INOVACE_M_11 Obrázkové řady, logika Zpracovala: Mgr. Květoslava Štikovcová Číslo.
TECHNICKÉ KRESLENÍ ZOBRAZENÍ ROVIN [1] Autor: Ing. Jindřich Růžička Škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo.
Aplikace geometrických tvarů v realitě
Základní škola Čelákovice
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_15_M6_Hanak TÉMA: Úhel
Matematika a její aplikace - geometrie pro 1.stupeň.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
ANALYTICKÁ GEOMETRIE V ROVINĚ
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Vzájemná poloha dvou přímek v rovině
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Vlastnosti trojúhelníku
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Množiny bodů dané vlastnosti
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Polohové vlastnosti – určenost roviny
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
Autor: Mgr. Marie Hrbková
Základní konstrukce Obdélník (známe-li délku jedné jeho strany a úhel, který s ní svírá úhlopříčka)
Známe-li délku úhlopříčky.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Řešení polohových konstrukčních úloh
Přenášíme úsečky 2 Druháci a matematika 10 PE < PT AS = BS
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Přímka a kuželosečka Název školy
AUTOR: Mgr. Jiří Burda NÁZEV: VY_32_INOVACE_M2_11_Bod, čára, úsečka
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Konstrukce trojúhelníku : strana, výška, těžnice
Matematika pro stavební obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Úvod do geometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
IV/ Přímka a její části Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Dvourozměrné geometrické útvary
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor obrázků © Mgr. Radomír Macháň
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
GEOMETRIE VY_32_INOVACE_XVI-C-09.
Jsou přímky a , b: rovnoběžky různoběžky Správná odpověď: b a různoběžky.
Dvourozměrné geometrické útvary
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Osově souměrné útvary Název : VY_32_inovace_16 Matematika - osově.
PLANIMETRIE Zobrazení v rovině
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Kruh a kružnice Základní názvosloví Středová a osová souměrnost
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Shodnost trojúhelníků Konstrukce trojúhelníků
VY_32_INOVACE_Sib_II_14 Geometrie první pololetí
Dvourozměrné geometrické útvary
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Lineární funkce a její vlastnosti
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Dvourozměrné geometrické útvary
AUTOR: Mgr. Jiří Burda NÁZEV: VY_32_INOVACE_M2_12_Přímka TEMA: Přímka
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Přímky, úsečky, rovnoběžky, kolmice, kružnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Rozvoj geometrických představ Autoři: Martin Gottfried a Jan Šimon

Obsah Motivace- optické klamy Rozvoj geometrické a prostorové představivosti - osová souměrnost a čtvercová síť - znázornění staveb z krychlí Geometrie pomocí překládání papíru - základní pojmy- bod, přímka, polopřímka, úsečka - vzájemná poloha dvou přímek

Optické klamy Obrazec uprostřed je kruh.

Optické klamy Všechny čary jsou stejně vysoké, rovnoběžné a vodorovné.

Optické klamy Když se chvíli zadíváte na toto kolo tak se bude se zdát, že se vše hýbe.

Rozvoj geometrické a prostorové představivosti Osová souměrnost a čtvercová síť - pomůcky - záměr - úlohy

Co budeme potřebovat? Čtvercovou síť (pro každého žáka), barevné tužky a barevné čtverečky.

Záměr Chceme využít čtverečky ve výuce matematiky k „dostavování“ obrázků tak, aby byly symetrické. Pracovní činnost rozvíjí kreativitu žáků a jejich geometrickou představivost.

Úlohy S čtvercovou sítí a barevnými čtverečky můžeme nechat děti nejdříve pohrát a dát jim možnost tvořivě se projevit. Uplatnit fantazii, svobodně se vyjádřit. Vžijí se např. do role návrháře a tvoří mozaiku nebo pokračují podle vzoru.

Úlohy Dostavba obrázků: lze pracovat se čtverečky jedné barvy nebo můžeme použít více barev (viz obr.- písmena označují barvy). Pak je práce náročnější, ale také zajímavější.

Rozvoj geometrické a prostorové představivosti Znázornění staveb z krychlí - pomůcky - záměr - úlohy

Co budeme potřebovat? Rozmnožené obrázky krychlí (viz obr.), rýsovací pomůcky, barevné čtverečky.

Rozvíjení geometrické představivosti. Záměr Rozvíjení geometrické představivosti.

Úlohy Žáci pracují ve dvojicích. Každý obdrží rozmnožené obrázky staveb z krychlí. Úkolem žáků je narýsovat či nakreslit půdorys.

Úlohy Podobně lze pomocí barevných čtverečků znázorňovat pohled na stavbu z krychlí různých barev: ze strany, zepředu a shora. Tím, že na stavbu byly použity krychle v několika různých barevných provedeních, je úkol přitažlivější, ale také obtížnější.

Další úlohy Zvolte si pět různých bodů A, B, C, D, E, v rovině tak, aby ležely na jedné přímce. Kolik různých úseček je těmito body určeno? Zvolte si pět různých bodů A, B, C, D, E, v rovině tak, aby žádné tři neležely na jedné přímce. Kolik různých úseček je těmito body určeno? Nakreslete dva trojúhelníky, abyste viděli a) tři trojúhelníky b) čtyři trojúhelníky c) osm trojúhelníku.

Geometrie pomocí překládání papíru Základní pojmy- bod, přímka, polopřímka, úsečka

Úloha 1. Na listu papíru vyznačte bod A. Preložte papír tak, abyste vymodelovali přímku, která prochází bodem A. Označte ji a. Vymodelujte jinou přímku, která prochází bodem A. Oznacte ji b. Kolik takových přímek mužete vymodelovat?

K čemu jsme dospěli? Daným bodem A prochází nekonečně mnoho přímek.

Úloha 2. Na papíru vyznačte bod B, který je různý od bodu A a neleží na žádné z vymodelovaných přímek a, b. Preložte papír tak, abyste vymodelovali přímku p, která prochází body A, B. Vymodelujte další přímku s, která prochází body A i B.

K čemu jsme dospěli? Danými dvěma body prochází jediná přímka.

Geometrie pomocí překládání papíru Vzájemná poloha dvou přímek

Jaké známe polohy přímek?

Jaké známe polohy přímek? - přímky rovnoběžné - přímky různoběžné - přímky navzájem kolmé

Úloha 1. Překládejte list papíru tak, abyste vymodelovali: - přímky různoběžné - přímky rovnoběžné - přímky navzájem kolmé.

K čemu jsme dospěli? Různobežné přímky mají společný právě jeden bod. Rovnoběžné přímky leží v jedné rovině a nemají žádný společný bod. Přímky k sobě kolmé jsou přímky různobežné.

Úloha 2. Vymodelujte přímku p a zvolte na ní bod P. Dále vymodelujte přímku k, která prochází bodem P a je kolmá k přímce p. Vymodelujte ješte jednu takovou prímku.

K čemu jsme dospěli? Daným bodem na přímce lze vést k této přímce jedinou kolmici.

Úloha 3. Vymodeluje přímku m a zvolte bod K, který na přímce m neleží. Vymodelujte přímku k, která prochází bodem K a je kolmá k přímce m. Průsečík přímek m a k označte P. Vymodelujte další přímku, která prochází bodem K a je kolmá k přímce m.

K čemu jsme dospěli? Daným bodem lze k dané přímce sestrojit jedinou kolmici. Průsečík obou přímek se nazývá pata kolmice.

Použitá literatura: http://svp.muni.cz/ http://www.mujnet.cz/METODIKY

A to je vše. Děkujeme za pozornost...